• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd machinaal werken

Misschien ook wel leerzaam voor Dave als ik stiekem een vraag stel voor mezelf:

Als Dave de machine gaat proberen op enkel de excentrische stand, dan is dit redelijk veilig, neem ik aan?

En als hij de geforceerde stand gaat gebruiken, hoe snel word de mate van veiligheid dan anders? Zit hij dan precies tussen de veiligheid van een excentrische machine en een roterende machine in..?

Ik hoorde pas van geforceerde excenters toen iemand op dit forum aangaf dat hij bepaalde lakken/auto's sneller kon doen als de rest van de reagerende mensen, en achteraf bleek dat hij een geforceerde gebruikte i.p.v. een DAP of vergelijkbaar.

Is de mate van correctie/veiligheid/etc. een aanzienlijk verschil? (Dat idee kreeg ik er bij)


Greetz
 
Moeilijk in te schatten hoe goed iemand is in machinaal bewerken en welk type machine iemand ligt.
Mate van veiligheid ligt ook een beetje aan je "techniek".

Professionele machines zijn nou eenmaal niet gericht op beginners.

Mijn pa zegt dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt, maar als hij kritisch moet zijn en zelf advies zou geven aan een beginner zou hij iets anders aanraden.
Iets als een DAP dus.
 
Geforceerde excenters hebben een soort van 'eigen wil'.
Ze zullen meer 'trekken' dan een DAP, en op die manier dus minder handelbaar.
Uiteraard heeft dit als voordeel dat, als je deze 'wil' eenmaal onder controle hebt, je meer correctiekracht hebt.
Lijkt me niet zo bizar veel meer dan een DAP, maar wel nét ff wat meer 'bite'.
Zelf meermaals met een Rotex mogen werken op autolakken, werkt meer dan prima hoor...
 
Moeilijk in te schatten hoe goed iemand is in machinaal bewerken en welk type machine iemand ligt.
Mate van veiligheid ligt ook een beetje aan je "techniek".

Professionele machines zijn nou eenmaal niet gericht op beginners.

Mijn pa zegt dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt, maar als hij kritisch moet zijn en zelf advies zou geven aan een beginner zou hij iets anders aanraden.
Iets als een DAP dus.

Ik zeg ook eerlijk dat ik liever zou starten met een DAP, alleen al omdat hier veel meer tips en uitleg over technieken en toerentallen over beschikbaar zijn. Het is nou eenmaal dat mijn pa een festoolverslaving heeft en het dus voor de hand ligt dat ik hier mee ga proberen te werken.
 
Ik ben met jullie adviezen gaan zoeken. Ik ga voor kwaliteit en ik geef liever een paar tientjes meer uit voor goed spul..
Van de Monello Raffini lijn zag ik dat er verschil was tussen ''recessed'' en normale pads, kunnen jullie hier nog wat moois over te zeggen?

Zit er echt verschil tussen merkloze en dure pads? Ik heb ooit op een beurs bij iemand gestaan met deze aanbieding: [mod] Geen commerciële links toegestaan.[/mod]
De prijs van deze merkloze en bvb Monello pads zijn tegenover die van Meguiers ontzettend goedkoop, echt enkel en alleen merknaam marketing?

Volgens mij heb ik een zachte lak (trek met doeken reetesnel krasjes). Daarom ben ik bang dat geel wat te hard zal gaan. mij lijkt de oranje, witte en rode pads goed om mee te beginnen. toch?

Qua flessen heb ik op het moment het volgende:
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    255,4 KB · Weergaven: 154
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit er echt verschil tussen merkloze en dure pads?
Hier zal iemand anders meer verstand van hebben, maar als ik wat mag roepen; Kwaliteit van het foam?

enkel en alleen merknaam marketing?
Meguiars heeft prima producten. Echter zijn er vaak vergelijkbare producten die goedkoper zijn of nét een tikkie beter, etc.
Als een leek aan autopoetsen denkt en een merk opnoemt, is dit al snel Meguiars of Turtle. Is dus net wat bekender, denk ik.

Uiteraard niet met alle producten. Zo zijn er mensen die vaak dingen van Meguiars niet willen, maar dan juist weer een bepaald product wél lekker vinden werken, etc.

een zachte lak (trek met doeken reetesnel krasjes).
Ow jah, als je met goede doeken al krasjes kan trekken, dan zou het maar zo eens kunnen zijn dat je een zachte lak hebt. (Of vieze doeken, haha!)

Als je alleen de pads bekijkt, en niet de combi ''pad + polijstmiddel'', dan is Oranje inderaad de middelste qua cutting. Daarna komt wit om je fijne polijstmiddel te verwerken. Rood of zwart heeft geen cutting, die gebruik je voor glaze/wax/etc.


EDIT: Oooh, de Recessed Pads. Ik ken ze niet, maar ik neem stiekem aan dat ze vergelijkbaar zijn met de ''normale'' 5,5 inch pads. Deze Recessed zijn echter een halve inch groter en je backingplate valt eigenlijk IN je pad. Net wat meer oppervlakte en veiligheid door de opstaande rand.


Greetz
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Dave450sl
Jep, da´s waar. Het is de basis die ik je voorschotelde, @Dave450sl .

Zo kun je de pads ook combineren tot je gewenste combi. Geel + zwaarste polijstmiddel of Geel + middelste polijstmiddel of Wit + middelste. Maak er maar een feestje van, :p

In de basis, zoals al eerder aangegeven;

Cutting van Pad + Mate van grofheid polijsmiddel (Monello)-(aflopend)
  • Foam Geel + Veloce
  • Foam Oranje + Mezzo
  • Foam Wit + Finale
  • Foam Rood/zwart voor dingen als Wax/Sealant/Glaze/Tandpasta
Combineren kan, bovenstaande zijn je grote stappen en daar tussenin kan je halve stapjes maken, zeg maar.


Greetz
 
Jep, da´s waar. Het is de basis die ik je voorschotelde, @Dave450sl .

Zo kun je de pads ook combineren tot je gewenste combi. Geel + zwaarste polijstmiddel of Geel + middelste polijstmiddel of Wit + middelste. Maak er maar een feestje van, :p

In de basis, zoals al eerder aangegeven;

Cutting van Pad + Mate van grofheid polijsmiddel (Monello)-(aflopend)
  • Foam Geel + Veloce
  • Foam Oranje + Mezzo
  • Foam Wit + Finale
  • Foam Rood/zwart voor dingen als Wax/Sealant/Glaze/Tandpasta
Combineren kan, bovenstaande zijn je grote stappen en daar tussenin kan je halve stapjes maken, zeg maar.


Greetz
Welke producten uit mijn foto raden jullie aan of af? Ik heb in princiepe nu 2 compound producten (de g3 en festool compound) en de step 1 van mothers als polish.
Anders ben ik instaat gewoon het hierbovengenoemde lijstje van monello aan te schaffen.

Tnxs!
Dave
 
Owjah, er zat een bijlage bij.

Ik ken de 2 polijstmiddelen niet. De Mothers flesjes zijn een Cleaner (met eventueel een korrel), Glaze met volgens mij een cleaner erin en een Wax.

(Weet ik niet zeker, ik dacht dit door de beschrijvingen)

Als je machinaal aan de gang gaat zijn de 2 polijstmiddelen het belangrijkst om te weten of je ze kan gebruiken. De Cleaner en Glaze zijn nu niet overbodig geworden, maar met machinaal poetsen zijn ze ''eigenlijk'' niet meer nodig, ze maar.

Misschien dat iemand bekend is met de polijstmiddelen en je kan helpen.

Uiteraard is het lekker om de juiste spullen gewoon in huis te hebben zoals de Monello-lijn of de polijstmiddelen van Scholl die ik zelf gebruik.
Maar wellicht zijn de polijstmiddelen die je hebt ook prima, kan je eerst die opmaken. (Je bent immers toch aan het proberen :p )


Greetz
 
Als deze middelen goed zijn wil ik gaan proberen wat het resultaat hiermee is. Ik zal hierna gaan expirimenteren met indd de monellolijn.
Als jullie adviseren deze middelen links te laten liggen en gewoon de monelolijn te pakken dan doe ik dat.

Wat betreft die cuttingfactor en dit icm mijn zeer zachte lak, lijkt me dus dat ik enkel moet beginnen met een witte polishpad en hierna de glaze en wax met de zwarte en of rode pad opbreng? Als jullie dit een beetje ondersteunen dan denk ik dat ik die monellopads ga bestellen. zijn dit standaard de sponsachtige pads, of zijn er ook microfiber pads voor machinaal werk?
 
Die Dave houdt de gemoederen wel bezig hier :cool:.

Wat betreft je keuze van materialen; ik zou idd de standaard monello pads aanschaffen die quantoxx je aanbeveelt.
Of je de polijst middelen van Monello wil aanschaffen moet je zelf beslissen, ik denk dat je aardig uit de voeten komt met wat je hebt staan.

De combinatie van pads voel je vanzelf aan, ik zou idd niet gelijk een compound icm met geel erop gaan smijten. Maar als je (was)krasjes in je lak hebt zou ik beginnen met oranje + bijv polish step1 van Mothers, dit is nl. een gewone polish en geen compound (verbeter me als ik dit fout heb) en vanuit daaruit gaan kijken of je zwaarder of lichter wilt.

Als laatste wil ik je graag wat vertellen over je spulletjes:
De micro polish van Mothers is een glaze en absoluut geen polish, dus geen Black hole hier overheen zetten want dan doe je dubbel werk voor niks.
Die linker zymox?? Wax is een cleaner wax en deze zal je opgebrachte glaze verwijderen.

Misschien wist je dit al, maar ik vertel het tog graag. Nogmaals verbeter me als ik dit fout zeg allemaal.
 
@Dave450sl ,
Die fles polijstmiddel van Festool is een finishing polijstmiddel (lijkt mij prima spul wel goed schudden voor gebruik)
Mothers step 1= Een soort lakreiniger/lichte finishing polish
Mothers step 2= Een glaze (optionele stap)
Mothers step 3= Een vloeibare Wax
Die fles Zymöl is een cleaner Wax (fles lijkt wat aan de oude kant?).
Die fles Liquid compound zou ik in eerste instantie even achterwege laten de naam doet vermoeden dat dit een krachtig middel is waar je imho niet gelijk mee zou moeten beginnen.
Nu heb jij het vermoeden dat je een zachte lak hebt (auto weleens overgespoten?) echter weet je dit pas na het maken van een testspot.
Om swirls effectief aan te kunnen pakken zou ik een flesje Scholl S17/Monello Mezzo aanschaffen en deze op een medium pad verwerken. Hierna lekker die festool polish op een witte pad met opvolgend de Mothers serie op zachte pads Monello zwart/rood bv.
Maak een testspot met festool op wit zijn de swirls enz weg dan de Mothers serie. Zitten er nog oneffenheden kun je terugvallen op mezzo.
Zo zou ik het proberen...
 
+1 voor @Chivfreek .

De Mothers producten;

  • Pure Polish (Step 1) Dit is een Paint Cleaner die lak chemisch zal reinigen.
  • Micro-Polishing Glaze (Step 2) Dit is een Glaze om verloren oliën weer aan te vullen en eventuele lichte defecten te verdoezelen.
  • Pure Carnauba Wax (Step 3) Dit is een pure wax. Dus geen cleaners/korrel/glaze/etc.
Wat betreft de Paint Cleaner. Ik heb het vermoeden dat hier ook een lichte korrel in zit. ''Licht-polijstende werking''. Net zoiets als Lime Prime waar micro-abrasives in zitten en de Lime Prime Lite juist weer niet. Een cleaner haalt misschien ook wel wat lak weg, maar ik heb recent vernomen dat dit minimaal is en misschien niet eens meetbaar. Maar, korrel of niet, het is een stap om te proberen.

Je zou dus, zoals Chivfreek aangeeft, kunnen beginnen met deze Paint Cleaner op een witte/oranje pad. Ondanks je dan vrij weinig ''echt'' polijst en je dus niet bijzonder veel lak weghaalt, is het een goed begin. Mocht je merken dat er niet veel gebeurt, kan je een polijstmiddel + pad pakken zoals in de eerder beschreven stappen. Uit mijn kleine beetje ervaring is Mezzo + Oranje Pad redelijk veilig voor veel lakken. Tenzij een lak wel heel zacht is door wat voor een rede dan ook.

Om af te schalen zou ik het Festool-polijstmiddel pakken. Ik heb net op Google gelezen dat deze behoorlijk fijn is en zou je als Finishing Polijstmiddel kunnen gebruiken.

De glaze is misschien een beetje overbodig, doet misschien weinig voor je lak omdat je gepolijst hebt, maar die kan je aanbrengen met je zwart/rode pad. Net zoals de vloeibare wax.

Ik ken de Zymöl niet, maar dit lijkt mij een wax met cleaners erin. Als je deze over een glaze, of andere wax etc. aanbrengt, dan tast je deze aanzienlijk aan.

De fles met ''Liquid Compound'' ken ik ook niet, maar klinkt nogal heavy. Ik dacht dat een compound een polijstmiddel is met een nogal sterke bite c.q. grove korrel.


@Ric325i - Ah, je was mij nét voor. Beetje dubbele info zo, haha!