• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd voor aankopen van verlichting

sanderdevliegere

Detailing rookie
2 jul 2009
121
0
Goeiemorgen allemaal,

Omdat ik met mijn 6 TL-armaturen toch vind dat het licht in mijn detail plaats net niet toereikend is wil ik mijn verlichting uitbreiden met gasontladings lampen. Nu kom ik er 2 tegen van B&S, een 70W, en een 150W (allebij het witte daglicht)

YWNoaW5lcy5ubC9odHRwZG9jcy9nZngvdXNlcmltZy9pcHJvY21zX3Byb2R1Y3QuZmlsZW5hbWUuNTk5Ljk4NGEuanBlZ...webp

Nu is mijn vraag, waar ik nu het best mee uit ben, ik wil er 4 opstellen in de hoeken, en aan het plafond bevestigd.

Het gaat om deze ruimte:
IMG_6233.webp

Alvast bedankt voor de info :-d

Gr,
Sander

persoonlijk lijkt het mij slimmer om weerszijde 2 tl armaturen aan de wand te hangen (1500mm+VL)

"witte daglichtlampen" ?? daar gaan m'n nekharen al van overeind staan haha

heb je geen Kelvin waarde? daglicht heeft een waarde van 2000k tot 6000k (ligt er maar net aan "hoelaat"het is)

let goed op de schaduwwerking en de verblinding die je krijgt door het toepassen van deze lampen(i.c.m. laag ophangen)

dus nogmaals:

hang gewoon op de muur wat "tl" balken (2x49w?)

Als het een heel erg fel licht is, zoals bijvoorbeeld in een Brinkmann, dan kun je er wel een "verblind" raken als je er heel de dag mee staat te werken. Zoals I-rot noemt twee tl bakken. Misschien kun je ze monteren op een verrolbaar statief zodat je de lichtinval kunt aanpassen.

Geen idee waar ik het origineel vandaan komt, maar gezien ik nog wel eens wat opsla:

TL buis kleuren codes:

965 - daglicht (niet te verwarren met full spectrum daglichtlampen)
950 - daglicht (niet te verwarren met full spectrum daglichtlampen)
940 - koel wit
930 - warm wit
865 - daglicht
840 - koel wit
830 - warm wit
827 - extra warm wit
36 - kleur zoals de flame gloeilamp
33 - neutraal wit
29 - warm wit

Kleurnummers en hun voor en nadelen:

Kleur 33-640 koelwitte kleur met slechte kleurweergave waardoor kleuren minder goed te onderscheiden zijn en de lagere lichtopbrengst t.o.v. kleur 840.
Advies: niet meer toepassen voor professionele verlichting. Voor betere kleurweergave en hogere lichtopbrengst en langere levensduur is kleur 840 de juiste vervanger.

Kleur 54-765 daglicht kleur met slechte kleurweergave waardoor kleuren minder goed te onderscheiden zijn en de lagere lichtopbrengst t.o.v. kleur 865.
Advies: niet meer toepassen voor professionele verlichting. Voor betere kleurweergave en hogere lichtopbrengst en langere levensduur is kleur 865 de juiste vervanger.

Kleur 827 extra warmwitte kleur met goede kleurweergave.
Toepassing op plaatsen waar een warme, huiselijke sfeer is gewenst.
Toepassing in horeca en woonruimten.
Kan ook goed worden toegepast in combinatie met SDWT lampen.

Kleur 830 warmwitte kleur met goede kleurweergave.
Toepassing in kantoren en winkels.

Kleur 835 witte kleur met goede kleurweergave.
Toepassing in kantoren en winkels.

Kleur 840 koelwitte kleur met goede kleurweergave.
Toepassing in werkplaatsen, opslagruimtes en bedrijfskeukens.

Kleur 865 daglicht kleur met goede kleurweergave.
Toepassing in werkplaatsen, opslagruimtes.

Kleur 930 warmwitte kleur met zeer goede kleurweergave.
Toepassen waar zeer hoge eisen aan de kleurweergave worden gesteld.
Nadeel is dat de lichtopbrengst ca. 20% lager is dan bij kleur 830, waardoor er meer armaturen moeten worden toegepast t.o.v. kleur 830.

Kleur 940 koelwitte kleur met zeer goede kleurweergave.
Nadeel is dat de lichtopbrengst ca. 20% lager is dan bij kleur 840, waardoor er meer armaturen moeten worden toegepast t.o.v. kleur 840.

Kleur 942 koelwitte kleur met zeer goede kleurweergave.

Kleur 950 daglicht kleur met zeer goede kleurweergave.
Nadeel is dat de lichtopbrengst ca. 20% lager is dan bij kleur 865, waardoor er meer armaturen moeten worden toegepast t.o.v. kleur 865.

Kleur 965 daglicht kleur met zeer goede kleurweergave.
Nadeel is dat de lichtopbrengst ca. 20% lager is dan bij kleur 865, waardoor er meer armaturen moeten worden toegepast t.o.v. kleur 865.

Bouwlamp met giga veel lichtopbrengst
Verlicht net zoveel als vier normale bouwlampen
Geschikt voor vaste montage aan muur (op min. 2,50m hoogte) of in hoge lichtmasten
Vermogen: 400 watt
Klasse: I
Voltage: 220/240 volt
Lamptype: HQIT
Lampvoet: E40
Lichtopbrengst: 33000
Kleur: helder

782070.webp

Edit: even foto's gemaakt, zowel aan als uit.

Uit:
20121112_102359_zps4a423437.webp

Aan:
20121112_102751_zpscda92e8f.webp

20121112_102832_zps80b740a4.webp

20121112_102840_zps62046de1.webp

Bedankt voor de antwoorden, maar ik moet toch toegeven dat ik de TL armaturen net niet toereikend vind, wat overigens wel een goed idee is om een paar armaturen aan de wand te hangen.

Echter heb ik voorbeelden gezien op het DW forum van een niet nader te noemen detailer die deze lampen wel in heel extreme vorm heeft opgehangen, maar dat heeft wel degelijk resultaat.

Kelvin waardes heb ik nog niet, deze zijn aangevraagd, maar komen er nog aan.

9b1b7329.webp

én

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

het aantal armaturen wat opgehangen is, hebben ze gedaan om 2 redenen:

Vlekvorming en lichtopbrengst.

als je armaturen op gaat hangen welke geschikt zijn voor 2,5mtr + vlekken ze(donkere plekken)

opbrengst is in dit gewoonweg mooi :)

overigens is jouw schuur niet zo hoog dus kun je je armaturen niet zo ophangen dat ze je niet verblinden!

een keer omhoog kijken en je ziet 5 min. vlekken (tenzij je dat wilt)

dat tl armaturen niet voldoen lichtopbrengst geven lijkt mij stug:

CDMT wat je aangeeft in je "bouwlamp" = 6600 lumen (cdm-t 70W)
TL 2x49 wat ik aangeef = 8750 lumen
en TL 2x58 is 10540 lumen

EDIT Heel verhaal getypt, maar ik zie dat I-roy ook in het vak zit...

ik sluit me volledig bij hem aan. die stralers zijn daar niet geschikt voor, gebruik die maar om de plaatselijke kerktoren met uit te lichten ofzo....:ja

Ik zou inderdaad ook gaan van voor TL verlichting in een wat zwaardere uitvoering, bij voorkeur T5 ( elektronisch voorschakel apparaat, dunne buis) in een degelijk slagvast polycarbonaat armatuur

Deze zijn er bijvoorbeeld in 2x49 watt en 2x 80 watt.

Waarbij je beter meer armaturen met een lager vermogen op kunt hangen in verband met spreiding en schaduw werking...

Oke, bedankt voor de info. Ik ga toch eens kijken of ik met mijn tl armaturen nog iets kan, ik heb er nl. nog 5 van 2x49 liggen. Zal alleen hier iets op moeten maken zodat ik ook aan de rechterkant van mijn garage deze op kan hangen, hier is nl. naast de auto geen ruimte, de eerstvolgende muur is pas een auto verder ... En dan heeft het geen zin.

Allemaal bedankt voor de info heren! En mochten jullie nog suggesties hebben hoor ik deze graag.

Gr,
Sander

aanzicht.webp

mooi beugeltje maken vanaf de balk. appeltje eitje!

bruin is hout, zwart is beugel geel is armatuur.

beugel is te maken van een bouwmarkt hoekstuk.

succes :-)^

als je nog 5 stuks 2x49 watt TL hebt liggen zou ik daar zeker mee aan de slag gaan.

Hoe is de staat van je buizen? anders die vervangen want ze kunnen behoorlijk terug lopen in lichtopbrengst na verloop van tijd.

Ik zou ook overwegen om de vloer in je garage aan te pakken.
Als je deze lekker ontvet en behandeld met een lichte vloerverf ( lichtgrijs ) zul meteen merken dat door de reflectie je al meer licht verspreiding krijgt.
Verdere voordelen zijn dan makkelijker schoonmaken en minderstof ga maar eens vegen bij een zandcementvloer deze blijft stoffen.
Verder afhankelijk van wat je keuze zal worden alle lichtpunten straks appart schakelen zodat je naar behoefte licht hebt ( Daar waar nodig, energie is al duur genoeg).

Succes!

@l-roy: Zou dat voldoende zijn om een schuine beugel te maken? Mij lijkt het dat ze dan iets te hoog hangen waardoor de zijkant niet op juiste hoogte uitgelicht word.

@ mennoGTI: Zeker een goeie tip, heb ik al langer willen doen, echter ben ik nog even in twijfel omdat het op dit moment nog de garage van mijn ouders betreft, en ik op termijn zelf een huis ga kopen met bijbehorende garage.

@jjonkie: De staat van de buizen zijn nog z.g.a.n gelukkig. Dus ophangen en gaan.

Om even terug te komen op de verlichtingskwestie, ik heb wel hier in de buurt een loods gezien met zgm Halstralers in metaal halide vorm, dat was in mijn ogen het meest brute detailinglicht, swirls kwamen hier perfect mee in zicht, helaas zijn ze iets te duur voor mij.

z.9597b71581c6a213ca5c4572f746eeb2.jpg

hoeven niet te duur te zijn pm.

http://link.marktplaats.nl/614536068

€70,=/stk.

maar heb je eigenlijk wel een hogere schuur voor nodig! :ja

Om even terug te komen op de verlichtingskwestie, ik heb wel hier in de buurt een loods gezien met zgm Halstralers in metaal halide vorm, dat was in mijn ogen het meest brute detailinglicht, swirls kwamen hier perfect mee in zicht, helaas zijn ze iets te duur voor mij.

Je kunt voor de lokale swirls natuurlijk ook een Brinkmann kopen. Gewoon een goede tl verlichting lijkt mij meer dan voldoende en voor de het uitlichten van plekken een Brinkmann. Ook stukken economischer lijkt me.

l-roy;304792 zei:
hoeven niet te duur te zijn pm.

http://link.marktplaats.nl/614536068

€70,=/stk.

maar heb je eigenlijk wel een hogere schuur voor nodig! :ja

Klopt, daar heb ik inderdaad een hoger gelegen plafond voor nodig, vloertje er maar eens van tussenhalen ;-).

IbizaSigno;304794 zei:
Je kunt voor de lokale swirls natuurlijk ook een Brinkmann kopen. Gewoon een goede tl verlichting lijkt mij meer dan voldoende en voor de het uitlichten van plekken een Brinkmann. Ook stukken economischer lijkt me.

TL-licht is erg lastig om echt alles te vinden, sommige defecten zie je redelijk tot goed, maar gebundeld licht op enige afstand maakt het echt vele malen makkelijker om te zien.
Zie ook het verhaaltje over de halide stralers in een hoge loods, daar zit het licht heel hoog, en is ook redelijk gebundeld, dat werkt echt heel goed,

Op de foto zie je ze ook, en aldaar geeft het ook, ondanks veel omgevingslicht een prettig licht om nagenoeg alle defecten te spotten.

P1010642.webp

Natuurlijk is dat niet te doen in een (lage) garage, maar ik ben er wel van overtuigd dat gebundeld licht wel de manier is om defecten te spotten.

8164835061_657fe8bb60_c.webp

Veel verlichting langs alle kanten, is ideaal! :love

Vooral enkele verschillende soorten verlichting. De led of spaar bouwlampen vind ik niks, ze tonen echt niet genoeg de defecten in de lak.