• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke verlichting is belangrijk in een detailruimte?

was geen serieuze opmerking tim...... ;)

mijns inziens heb je op 6 meter breedte geen last van armaturen op de muur.
breed zat. bij mij is het 5 meter.

Het zal vast werkbaar zijn, maar ik denk dat wij straks voldoende licht zullen hebben. En als je wel een smallere ruimte hebt, dan kan je het altijd nog als zitbankje gebruiken. :lol

Je moet de zijverlichting ook in de bovenhoek hangen (onder een hoek van 45 graden) heb je er totaal geen last van en meer dan voldoende licht....

Bij ons maken die prismaplaten de hoek, tenminste dat zou zo moeten worden en anders kunnen we nog op een rolstatief deze gebruiken:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

bartr123 zei:
TL verlichting is dus zoals ik het lees onmisbaar,de metal halide lampen ken ik wel,dat zijn de zogenaamde gasontadingslampen,die komen langzaam op gang,om vervolgens een berg licht te geven.
Het enige waar ik wat dat betreft is de plafondhoogte....
Bart,zou je eens mee kunnen kijken hoe eea in te tekenen qua verlichting?

Dat zijn inderdaad die lampen ja, dat geeft een hoop licht.
Je hebt de garages bij ons gezien, daar hangen 2 TL balken aan het plafond, en dat vindt ik persoonlijk te weinig.

Yup, ik kan wel eens komen kijken en mijn mening geven. Laat me maar wat weten. :cool

Tim zei:
Wij hebben hier gekozen voor 950, omdat 965 voor onze ruimte echt te blauw gaat worden. Past ook goed bij de Sun Gun die is 4700k.

Wij krijgen straks 3 rijen van elk 4 bakken met in elke bak 2 lampen. Dus 12 lampen in totaal.
Wij hebben over vaste zijverlichting nagedacht, maar dat moest dan inderdaad ingebouwd worden in de muur. Opbouw zit in de weg en lijkt ons niet praktisch..

Dan zou ik zeker overwegen om de buitenste twee rijen helemaal in de hoek te plaatsen zodat je dan wel zoveel mogelijk mee pakt aan de zijkanten van de auto.

Zelf zou ik zeker ook kiezen voor zijverlichting, dat kon ik erg goed merken toen ik dat zelf afgelopen zomer als extra verlichting heb geplaatst, echt een toevoeging. Sterker nog ik overweeg om juist nog meer (lees betere) zijverlicht te gaan plaatsen.

Trouwens een combinatie van 950 en 965 in 1 bak is natuurlijk ook een optie ;)

volgens mijn informatiebron heb je met 865 het meeste licht en zul je wat ons werk betreft niet veel voordeel halen wanneer er 950 of 965 geplaatst wordt.
deze zijn een stuk duurder en echt geschikt voor in een spuitcabine of boven drukproeftafel in een drukkerij.
de uitdeuker/spuiter die mij langskwam had totaal geen moeite met het 865 licht om de juiste kleur te bepalen voor het bijspuiten.

Ik heb er nog eens over zitten piekeren,ben tot mijn eigen conclusie gekomen,dat ik in het gipsplafond uitsparingen maak,met daar op een bak,waar ik inbouw armaturen kan plaatsen,over de volledige lengte 7,75 meter zal ik 5 bakken achter elkaar plaatsen,deze zullen in de breedte richting van de garage geplaatst worden,en dit in 2 rijen naast elkaar,dus in totaal op een vloeroppervlak van 45m² komen er 10 bakken met ieders 2 lampen te hangen,voor de zijverlichting heb ik nu een dubbele bouwlamp(2x500 watt) en voor de bijverlichting een brinkmann en een sungun,voors ben ik wel in overweging om voor de zij verlichting tzt een trolly aan te schaffen zoals Tim hierboven al heeft beschreven.
De gasontladingslampen laat ik voor wat het is,omdat dit ligt mijnsinziens van een hoogte moet komen,en dat ga ik met mijn 2,4 m1 niet redden.
Iemand een mooi adresje toevallig voor die inbouw bakken?

Bart

ik las dit allemaal even door en ik ben een n00b op dit gebied......

het is allemaal heel technisch....

en 1 gek kan meer vragen stellen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden dus kan die ene vraag er ook nog wel bij...

wat is er mis met het creeeren van zoveel mogelijk daglicht?
ik weet wel dat het niet altijd mogelijk is, maar de oplossing wordt bijna overal in de techniek gezocht..

Als je TL verlichting wilt gaan gebruiken kijk dan eens naar de 451 Activiva. Dit is een lamp die wit licht geeft maar de uitstraling heeft van een 800 kleur. Bij de 900 kleuren ligt het er heel erg aan welke variant je kiest. Aangezien het voor de auto is denk ik dat het een HLM zal zijn. Deze hebben een hoge lumen output en hebben een kleurechtheid van ongeveer 95% tov zonlicht. Echter zijn deze lampen om in te werken niet prettig, als je er lang instaat gaan je ogen zeer doen en je krijgt er koppijn van.
De 451 heeft een kleurtemperatuur van 8000 en een kleurweergave van 80%. Deze is veel rustiger voor je ogen.

Ik kan het weten ik werk er dagelijks in en ik maak ze.

En een goed adres

http://www.lichtwebshop.nl/

Tim zei:
Wij hebben hier gekozen voor 950, omdat 965 voor onze ruimte echt te blauw gaat worden. Past ook goed bij de Sun Gun die is 4700k.

Wij krijgen straks 3 rijen van elk 4 bakken met in elke bak 2 lampen. Dus 12 lampen in totaal.
3 x 4 x 2 = 24 :-"