• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd voor aankopen van verlichting

Ik zie de kosten voor mijn detailwerkplaats die er in de toekomst zal komen alweer aardig uitbreiden met verlichtingsmateriaal :-p

TL is perfect voor krasjes maar swirls en hologrammen heb je weer een puntbron belichting nodig zoals een Brinkmann of Sun Gun.

Nooit alleen voor 1 soort belichting gaan maar een mix daarvan.

ik heb zelf in de schuur/werplaats tl's hangen, om twee redenen, het licht wordt over een grotere lengte versprijdt en ik kan kleuren combineren, zo heb ik 83(0) en 33(0) in een dubbele tl hangen direct boven de werkplek om een zo'n redelijk mogelijk kleurbeeld te krijgen, gelukkig heb ik ook nog buitenlicht wat binnenkomt.
voor tijdelijke extra verlichting heb ik nog een paar hallogeenlampen van 150 en 500Watt.

De vloer bij mij is voorzien van witte (althans was wit een paar jaar geleden rofl ) betonverf.

Mark

Dibbuz;304903 zei:
TL is perfect voor krasjes maar swirls en hologrammen heb je weer een puntbron belichting nodig zoals een Brinkmann of Sun Gun.

Nooit alleen voor 1 soort belichting gaan maar een mix daarvan.

Ben ik het volledig mee eens.

Binnenkort toch maar eens mijn lichtplannetje opzetten.

opelmark;304908 zei:
ik heb zelf in de schuur/werplaats tl's hangen, om twee redenen, het licht wordt over een grotere lengte versprijdt en ik kan kleuren combineren, zo heb ik 83(0) en 33(0) in een dubbele tl hangen direct boven de werkplek om een zo'n redelijk mogelijk kleurbeeld te krijgen, gelukkig heb ik ook nog buitenlicht wat binnenkomt.
Mark

Hmmm als lichttechnicus vind ik het wel leuk om ik hier even op reageren :) (trouwens gemerkt dat er meerdere lichtfreeks op dit forum rondlopen, leuk :ja ). Je gooit met 2 kleurcodes waarvan eentje volgens mij niet helemaal klopt (330 bij TL verlichting bestaat niet). Een kleurcode is opgebouwd uit 2 variabelen, een kleurweergave-index en de kleurtemperatuur. De kleurweergave-index (Ra) is een procentuele waarde die aangeeft hoe goed een bepaalde lichtbron in staat is de werkelijke kleuren van een object weer te geven (oftewel, zitten alle kleuren in het spectrum van de lichtbron). Daarnaast geeft de kleurtemperatuur de kleurindruk van de lichtbron zelf weer (in Kelvin). Bijvoorbeeld een brandende kaars is gelig/oranje (1400K) en een lasboog is blauw/paars (10000K).

Nu terug naar de kleurcodes: 830 moet je splitses in 8 en 30. plak er allebij een 0 achter en je hebt de kleurweergave-index (Ra)= 80% en de kleurtemperatuur = 3000K. In onze wereld is die eerste belangrijk voor goed kleuren te zien, deze wil je dan ook zo hoog mogelijk. De Kleurtemperatuur maakt hierin niet uit. Kijk bijvoorbeeld naar de kleurtemperatuur van een gloeilamp (gelig) en een (witte) LED lichtbron. 95% van de mensen heeft liever een mooie witte LED lichtbron omdat ze denken dat de witte kleur alle kleuren van objecten mooi weergeeft. Dit is ook wel zo, echter is een gloeilamp nóg beter! Een gloeilamp heeft namelijk het gehele kleurenspectrum in zich (net als de zon) en heeft dan ook een Ra van 100%. Een witte LED lichtbron zit op zo'n 70-80% (wat nog steeds aardig is).

Dit dus puur even ter leer en vermaak.... om jou uitdrukking even onderuit te halen (neem aan dat je TL 830 en 840 bedoelt) ,^^ , door het toepassen van verschillende lichtkleuren (lees: kleurtemperatuur), vergroot je niet je kleurenbeeld (aangezien dit bepaald wordt door de Ra die bij beide lichtbronnen 80% is).

Post 4 van mk-us slaat de spijker op zijn kop, nette uitleg hierover :-)^ .

Beste Tim,

ben bang dat je door je professionaliteit de hobby-doehetzelf-congierge markt overslaat. kleur 33 is wel degelijk een kleur!

Is een tl-lamp die door Philips niet meer geproduceerd wordt in verband met zijn slechte kleurweergave en "vieze witte" licht.

Dus even ter info: Kleur 33 is een kwalitatief zwaar slechte lichtbron. :|~*

overigens is de RA van een TL840 80-89:cool

en tot slot: er bestaan gewoon tl lampen met een RA van 90-100 de zogenaamde "graphica".

dus met TL kan er qua kleurweergave erg veel. Dat een puntlichtbron beter defecten laat zien is een feit, maar sommige ruimten zijn gewoonweg niet geschikt voor alleen puntlichtbronnen, hier dient een goede combo gemaakt te worden :)

Bij deze mijn excuses, ik had er inderdaad nog nooit van gehoord... ,^^

Was inderdaad het > tekentje voor 80% vergeten te zetten... En je hebt zeker TL/PLL lichtbronnen met Ra waardes die tegen de 100% hikken (had het nu enkel over een vergelijk 830/840), maar die zijn wel aan de prijzige kant.

Dit word nog interessant.

Toch blijkt wel dat er nog veel interesse is naar de juiste verlichting in de werkplaats. Jammer genoeg blijkt dat inderdaad niet alleen de verlichting, maar ook de omgeving (kleur/materiaal wanden/vloeren) ook veel invloed heeft, dat word nog een hoop verbouwen .... ;-)

@ tim, was geen aanval, gewoon een aanvulling op jou verder totaal kloppende verhaal :-)^ fijn dat er nog meer mensen zijn die verstand van verlichting hebben! :-)^

ik heb mijn verlichting in de garage heel simpel gehouden..

een aantal tl armaturen aan het plafond en de wanden en het plafond wit.

Dit in combi met een brinkmann en kan ik prima mee uit de voeten

Als ik elke dag een auto zou moeten doen dan zou ik wel meer licht willen maar voor hobby matig is dit prima

Deze bakjes kun je bij de plaatselijk bouwmarkt kopen voor 10 a 15 euro incl buis (840 in dit geval) 1x36 watt

Deze zijn ook leverbaar in 2x36 of 2x58 watt....

Heb je vaak en lang je licht aan zou je ook energie zuinige T5 kunnen overwegen maar dat is wel weer duurder in aanschaf.

IMGP9510.webp

Of gewoon even naar een tankstation rijden waar ze van die gele natriumlampen hebben. Denk je dat je je lak mooi strak hebt, ga je tanken en dan :-& Vooral bij lichte kleuren.

Ben er wel al mee bezigngeweest, maar nog geen concreet plan. Ik hoop hier deze week wat tijd voor te krijgen. Nogal druk geweest nl.

Ook denk ik dat ik ga kijken of ik een verrijdbare/verplaatsbare lichtbron kan maken, omdat ik toch met 1 kant naast de auto zit waar geen muur dichtbij is.