• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd voor het poetsen van m'n auto.

Vasco de Gama

Detailing rookie
27 feb 2013
4
0
Beste lezers,

Vanmiddag ontving ik van Carclean.com een pakketje met daarin de door mij bestelde producten. Lekker vlot geleverd trouwens, complimenten.

Het volgende staat momenteel bij mij op tafel:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Ik ben van plan om aanstaande zaterdag mijn rode BMW 315 uit begin jaren 80 hiermee grondig te gaan poetsen. De lak wordt op bepaalde plekken vrij dun, vooral op de veelgebruikte plaatsen. Daarnaast zijn de spatborden links- en rechtsvoor in een later stadium geplaatst en bijgespoten. Kleurverschil is amper zichtbaar, maar de lakdikte en samenstelling is anders dan bij de rest van de auto. Graag hoor ik jullie advies qua productvolgorde. Daarnaast zijn enkele tips & trucs natuurlijk van harte welkom!

Groeten,

VdG

Beetje een rare combinatie van producten but here it goes ;)

Ten eerste zou ik me ook wel een mooie washmitt kopen. Een spons is niet zo ideaal (m.u.v. de Monello Sponge dan bv. :) ). Over het vijfstappenplan is overal op internet veel te vinden!

Je kan beginnen met wassen (liefst 2 emmersysteem :) ). Ik zie dat je Meguiar's Wash en Wax hebt aangekocht. Ik gebruik deze tussen de waxbeurten in. Aangezien er wax in je shampoo zit ga je een beschermlaagje aanbrengen en dan is lakcorrectie en dieptereiniging nogal moeilijk. Stel dat je na het wassen met Meguiar's Wash en Wax overgaat naar je Meguiar's Deep Crystal Paint Cleaner kan ik me voorstellen dat het reinigen van de lak niet optimaal gebeurt aangezien er een beschermlaagje over de lak ligt.

Vervolgens kan je de Black Hole aanbrengen, gevolgd door de Ultimate Liquid Wax.

Correct me if I'm wrong... Maar ik zou je aanraden een washmitt te kopen en een andere shampoo. Deze Wash en Wax kan je tussen waxbeurten in gebruiken om je wagen te wassen en de waxlaag te boosten. Een 'gewone' shampoo zonder wax is beter als je na het wassen aan lakcorrectie/voeding begint (zoals met kleien, paint cleaner, glaze, polijstmiddelen,...)

Nasa, bedankt voor je uitgebreide reply. Het vermoeden wordt eigenlijk bevestigd, ik ga ff kijken voor een losse shampoo. Dan nog wat vragen: in hoeverre kan ik mijn laklaag beschadigen met de bovenstaande producten (op de stroop en tyre na dan)? En dan in het bijzonder de paintcleaner.

Dan nog de velgen: welke producten uit t rijtje kan ik hiervoor t best gebruiken?

Voor de velgen? Geen.

Om een uitgebreide poetsbeurt te doen aan je auto heb je vooralsnog (veel) te weinig spul in huis. Zorg in ieder geval dat de basis goed is! Zorg dus voor een goede washmitt, droogdoek, klei en gleimiddel!

Als je wilt gebruiken wat je hebt kan je je velgen ook wel gewoon meenemen met een gewone shampoo hoor. Natuurlijk is een echte velgenreiniger beter. IronX kan daar ook bv. voor dienen. Je velgen worden wel gewoon proper en glanzen, alleen ga je de hardnekkige vervuiling niet wegkrijgen met een 'gewone' autoshampoo.

Het beste om je wagen in topstaat te krijgen is het 5 stappenplan uitvoeren: KLIK

Daar vind je alle informatie terug dankzij Dibbuz!

Wat je paint cleaner betreft... daarmee ga je geen schade toebrengen aan je wagen bij correct gebruik (ik weet niet hoever je kennis reikt, maar sommige mensen krijgen alles kapot he ;) ). Zoek wat filmpjes op youtube op eventueel, ga je veel uit leren. Op het flesje staat ook een goede gebruiksaanwijzing. Bij de reacties in de webwinkel over de Meguiar's Paint Cleaner zei iemand in een gelijkaardige situatie dan jij het volgende:

"Echt een superprodukt. Ik heb de cleaner gebruikt op mijn oude "roze" BMW uit 1989 en deze cleaner verwijderde niet alleen nagenoeg alle verontreinigingen uit de lak maar bracht de oorspronkelijke rode kleur van de BMW weer tevoorschijn. Ik heb de cleaner met de hand aangebracht met een meguiars pad en uitgepoetst met een katoenen doek. Een echte aanrader als de lak van je auto verweerd is (witte aanslag) en je deze weer wilt herstellen."

Een goede wasmit is zeker aan te raden. Scheelt een hoop ten opzichte van een spons. Zoals Nasa al vermeld; een neutrale shampoo zonder waxtoevoeging zoals Dodo Juice Born to be Mild, Meguiars Goldclass shampoo, Poorboys World Super Slicks & Suds of Monello Lavare. Met de paintcleaner kan er bijna niks fout gaan, let erop dat je het dun gebruikt! Anders krijg je her er bijna niet meer af, uit eigen ervaring.

Ik ben heel wat wijzer, bedankt voor de replies zover! De auto is op dit moment nog vrij netjes, vandaar dat ik het kleien uit mn stappen gelaten heb. De waxlaag wordt dunner, dus is het vooral onderhoud nu. Gaat de bestaande waxlaag er af met een shampoo? Zodat ik optimaal met de paint cleaner bezig kan?

Ibizasigno, toeter maar ff als je een rode bmw langs zit rijden in ws, hahaha!

Had helemaal niet gezien dat je hier in de buurt wont/werkt. Kleien is wel een stap om de lak diep te reinigen, zou ik zeker een keer doen als ik jou was. Als ke de juiste dosering aanhoudt van de shampoo dan verdwijnt je waxlaag niet.

Om te beginnen heb je een erg leuke serie producten. Goed doordacht ( op de stroop na dan rofl )
De rest komt vanzelf wel...doet rustig aan en kijk vooral wat anderen gebruiken..anders ben je binnen de korstte keren verslaafd
Je hebt een leuk begin en zal vast al erg goede resultaten behalen.
Wel ff een tip.... Spons eruit en een washmitt van monello erin...( als de knip het trekt in ieder geval want het moet wel leuk blijven )

Heef veel succes en nog belangrijker...veel poetsplezier

IbizaSigno;317634 zei:
Kleien is wel een stap om de lak diep te reinigen....

Ik wil niet betweterig zijn MAAR : klei is om vuiligheid weg te halen dat OP je lak ligt , de paintcleaner is idd om IN je lak te gaan reinigen (= dieptereiniging dus......) ;)

Kleien is onontbeerlijk , ook al denk je dat het niet nodig zal zijn.........je zou versteld staan van wat je met kleien kan bereiken .

Ik neem aan dat die gewafelde doek een droogdoek is ?

Een goede washandschoen is wat ontbreekt , samen met een neutrale (gewone) autoshampoo .

Mijn advies :

- 2 washandschoenen : 1 voor bovenaan , 1 voor de vuilere delen ( voor enkele € heb je er al ) Indien mogelijk : er zijn van die rasta-handschoenen die aan 1 zijde een soort van nylon netje hebben en dat kan soms handig zijn om insektenlijken weg te halen...wat met de gewone rasta-kant moeilijker gaat. Ik heb al ondervonden dat je met zo'n nylon-kant ook je lak wat gladder maakt , net omdat je er meer vuiligheid mee wegneemt dan met die gewone kant............als je dus niet kleid : probeer eens een stukje en voel of er verschil is .

- shampoo , bvb ss&s van Poorboys

- 2 emmers , je kan beginnen met "gewone" van 10-12-15 liter en later overschakelen op grotere....en momenteel je water een keer verversen als het te vuil wordt.

- neem ook eens een foto van je wagen , zijn we gek op :lol

(kan de foto momenteel niet zien , maar had je al een detailer-spray ? )

@ grandscenisman: beetje dom van mij, maar wat je zegt klopt helemaal.cwas er niet helemaal bij zeg maar. ;)

@ Vasco de Gama: als je nog vraagtekens hebt kan ik je best eens op weg helpen.

Ik zou inderdaad ook nog een washmitt aanschaffen/ een klei set van mothers (of losse klei + DJ lube)/ shampoo zonder wax (DJ of PB) en de nodige doeken van Monello.

Mijn stappenplan zou zijn:
Foamen
Wassen
(Iron-X)
Kleien
Paint cleaner
Glaze (PB)
Wax (2 laagjes - wel 12 uur wachten tussen de 2 lagen)

Als je dan alle stappen doorloopt heb je veel meer eer van je werk dan wanneer je er stappen uitlaat en echte veel meer tijd gaat je het je niet kosten. Ik ga ervan uit dat een gezond iemand - mits op tijd begonnen in 1 dag alle stappen inclusief wax kan doen en dan kun je op de 2e dag nog ene laagje extra wax aanbrengen voor extra bescherming.

Je kunt je auto ook van alle wax strippen door in een wasbox de HD te gebruiken met het wasprogramma - spreek helaas uit eigen ervaring.

Mocht je nog ene wax willen aanschaffen dan kan ik de Colinite 845 of Super DoubleCoat Wax No. 476S aanraden - lekker makkelijk verwerken + lange standtijd.