• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

advies gevraagd

elespauls

Detailing rookie
29 feb 2016
8
15
32
dag beste forumleden

nu de winter aan het voorbijgaan is ben ik van plan mijn Golf onder handen te nemen(clayen en polijsten)

Veel schade heeft hij niet, voornamelijk swirls en lichte (was)krasjes. Ik heb het algemene stappenplan voor het exterieur van de wagen onder handen te nemen van dit forum grondig doorgenomen en a.d.h. daarvan een winkelkarretje samengesteld (DAP900, polishmiddel van Monello, detailspray en wax(clay heb ik nog liggen)

Nu vroeg ik me nog een iets af. Ik heb ook nogal wat steenslag op mijn motorkap die ik zou willen aanpakken met een lakstiftje. De vraag is doet ik dit alvorens mijn wagen te clayen en te polijsten of daarna.
Denken jullie trouwens ook dat dit een goede manier is om de steenslag aan te pakken of zijn er betere manieren?

mvg
 
Hey Hallo,

Leuk dat je al een setje in huis hebt.

Wst betreft steenslag aanpakken: Er is wel wat te vinden hierover op het forum.
Ik zou de auto wassen en kleien, de steenslag vullen en wanneer dit goed is uitgehard, de boel polijsten.

Ligt er ook een beetje aan welke lak je gaat gebruiken voor de steenslag, maar over het algemeen in de basis is dit mijn idee erbij.


Greetz
 
Als ik steenslag vul voor een detail doe ik dit minstens een paar dagen van te voren (in stappen)

Zo kan de lak goed ui harden.. Daar ga ik dit kleien.. Wetsanden.. En polijsten..

Maar ik denk niet dat het t beste advies is om je eerste keer polijsten meteen te gaan wetsanden.
 
bedankt voor de reacties! Wetsanden heb ik al over gelezen maar dit ga ik idd achterwege laten:) , denk ook niet dat het nodig is in mijn geval(geen diepe krasse). Ik heb gewoon veel steenslag en swirls

Na gisteren nog wat op het forum gelezen te hebben ben ik uitgekomen bij chipex. Er zijn niet zoveel forumleden die dit gebruiken maar andere forums zijn hier vrij lovend over.

Geniet jullie voorkeur een lakstiftje van de dealer of van motip en daarbij een lakstiftje met blanke lak of zouden jullie voor een setje als dat van chipex gaan?

mvg
 
ok, ik denk dat ik er ongeveer aan uit ben :)
graag jullie mening/tips

Moest dit uitmaken voor de lak, mijn auto is een zwarte Golf MKVI

Dit zijn de stappen die ik zou ondernemen

1) auto foamen. Ik heb een karcher foamer en zou dit doen met Monello Artico Magico snow foam

2) auto wassen, hier heb ik het juiste gerief voor vermoed ik( shampoo van simoniz, washandschoen en degelijke droogdoeken)

3) auto clayen: ik heb dodo juice supernational medium grade clay liggen en zou dit doen met poorboys spray&wipe

4) auto terug wassen en drogen

5) steenslagputjes opvullen met een setje van Chipex

6) auto polijsten. Ik zou de DAP900 V3 Raffini starters kit nemen
- ik zou starten met de Monello 5.5" Orange Light Cutting pad samen met Monello mezzo
- als ik plaatsen zie waar de swirls/krassen niet weggeraken zou ik die behandelen met: Monello 5.5" Yellow Cutting pad met Monello Veloce
- dan zou ik de volledige auto nog doen met de Monello 5.5" White Polishing pad met Monello Finale

7) auto wassen en drogen

8) wax aanbrengen. Heb ik het goed voor dat je dit kan doen met je DAP900 met de Monello 5.5" Black Finessing Pad en zou salute de fruit wax gebruiken.

Denken jullie dat dit een goed stappenplan is of kan ik het beter nog ergens aanpassen?
verder heb ik ook nog enkele vragen

- polijsten is een klein stukje van de lak wegnemen meen ik te verstaan maar valt er ergens een cijfer op te plakken hoeveel keer je dit mag doen? Mijn auto is van 2011 en is gepolijst geweest toen ik hem kocht in 2014, daarna(ongeveer een jaar geleden) is hij nog eens gepolijst geweest.

- ik heb ooit eens via 1dayfly clearview nanotech vloeistof gekocht. Daar zit ook zand in wat dus als ik het goed begrijp ook je auto manueel polijst. Is dit iets dat ik beter niet meer gebruik eens ik machinaal mijn auto begin te polijsten?

bedankt voor jullie reacties!

mvg
 
  • Leuk
Reacties: David
Hey Hallo,

Je stappenplan gaat in de juiste richting, maar ik zou je adviseren om wat aanpassingen te doen;

1) auto foamen. Ik heb een karcher foamer en zou dit doen met Monello Artico Magico snow foam
Auto vooraf foamen is altijd goed om je vuil los te weken én af te voeren. Prima shampoo, over je Foamer kan ik niks zeggen.

2) auto wassen, hier heb ik het juiste gerief voor vermoed ik( shampoo van simoniz, washandschoen en degelijke droogdoeken)
Ik kan je adviseren om de ''2-emmer-methode'' te volgen. Hierbij was je met een sop-emmer en spoel-emmer met Grit Guard(s) om vervuiling onderin de emmer te houden en dus niet in je washandschoen. Gebruik veel water om je water schoner te houden, in verhouding tot je vervuiling.

3) auto clayen: ik heb dodo juice supernational medium grade clay liggen en zou dit doen met poorboys spray&wipe
Wanneer je Spray&Wipe als claylube gebruikt kun je ook per paneel kleien en meteen afnemen. Dan is opnieuw wassen niet nodig.

4) auto terug wassen en drogen
Is dus niet echt nodig. (Zie stap 3)

5) steenslagputjes opvullen met een setje van Chipex
Ik neem aan dat je jezelf hier al prima in verdiept heb. Ik niet, dus ga lekker niks zeggen hierover. :P

6) auto polijsten. Ik zou de DAP900 V3 Raffini starters kit nemen
- ik zou starten met de Monello 5.5" Orange Light Cutting pad samen met Monello mezzo
- als ik plaatsen zie waar de swirls/krassen niet weggeraken zou ik die behandelen met: Monello 5.5" Yellow Cutting pad met Monello Veloce
- dan zou ik de volledige auto nog doen met de Monello 5.5" White Polishing pad met Monello Finale

- Beginnen met een medium combinatie is altijd verstandig, je weet immers nog niet hoe je lak reageert qua hardheid. Het vermoeden is dan wel dat jouw Golf een harde lak zal hebben, maar een testspot maken is altijd verstandig.
- Als je na een hit met Oranje-Mezzo nog niet voldoende correctie heb behaald op diepere defecten, kan je ook gewoon nog een hit doen met je huidige combi en niet meteen naar je grofste grijpen. Nogmaals, het vermoeden is dat jouw Gold een harde lak heeft, dus als je opmerkt dat Oranje-Mezzo vrij weinig uithaalt, dan kan je opschalen naar de grofste combi; Geel-Veloce. Ook hier kan je meerdere hits mee doen om te bereiken wat je wilt bereiken.


7) auto wassen en drogen
Het is opnieuw een optie, maar wanneer je na het polijsten goed ontvet met een product als Gyeon Prep, dan is dat voldoende. Uiteraard kun je wel gewoon wassen als je dat liever doet. Bijv. om polijststof te verwijderen.

8) wax aanbrengen. Heb ik het goed voor dat je dit kan doen met je DAP900 met de Monello 5.5" Black Finessing Pad en zou salute de fruit wax gebruiken
Zoals ik beschreef bij Stap 7 is het goed ontvetten een pré om je wax goed te laten hechten. Hoe schoner de lak, hoe beter de hechting. Naast dit feit, is het ontvetten ook bedoeld om je eigen polijstwerk te controleren. Polijstmiddel kan ook krasjes en dergelijke verhullen doordat deze gevuld raken. Hierdoor kan het lijken alsof een defect weg is of minder aanwezig, als dat het daadwerkelijk is. Ook kan je het gebruiken om het afnemen van polijstresidu te vergemakkelijken.
Je kan inderdaad met je DAP + zwarte of rode pad een wax aanbrengen. Mijn enigste ervaring is de vloeibare wax van Collinite. Ik breng mijn andere waxen, die vast zijn, niet aan met de machine. (Misschien wél als de pad in de pot zou passen, haha!)


Greetz
 
  • Leuk
Reacties: CarJunkyXL
Ik sluit me aan bij @Quantoxx. Wassen na het kleien zou ik niet doen, maar misschien juist wel nádat je de wax hebt aangebracht, om het polijststof weg te krijgen.

Wax kan je inderdaad aanbrengen met de zwarte pad op de DAP, maar de vraag is hoe je het uit het potje op de pad krijgt. Er staat bij dat het een zachte pastawax is, dus misschien zal je er geen problemen mee hebben, maar voor de zekerheid zou ik een andere pad bij de hand houden om het manueel te doen.
 
Ooops, ik was te snel met reageren. :S

polijsten is een klein stukje van de lak wegnemen meen ik te verstaan maar valt er ergens een cijfer op te plakken hoeveel keer je dit mag doen? Mijn auto is van 2011 en is gepolijst geweest toen ik hem kocht in 2014, daarna(ongeveer een jaar geleden) is hij nog eens gepolijst geweest.
Je kan een auto, met name met een DAP, behoorlijk wat keren polijsten. Je neemt in verhouding vrij weinig lak weg. Concrete cijfers heb ik wel eens voorbij zien komen, maar weet dat niet uit mijn hoofd.
De lakdikte meet je in Micron (duizendste van een millimeter) en per polijstbeurt haal je een X-getal weg van je lak. Wat je gemiddeld weghaalt is dusdanig weinig dat je niet na een paar keer polijsten als door je blanke lak heen bent.

Iemand anders zal vast en zeker wat getallen kunnen noemen.



- ik heb ooit eens via 1dayfly clearview nanotech vloeistof gekocht. Daar zit ook zand in wat dus als ik het goed begrijp ook je auto manueel polijst. Is dit iets dat ik beter niet meer gebruik eens ik machinaal mijn auto begin te polijsten?
Dit is een glascoating. Die zal je niet op je lakwerk gaan gebruiken, neem ik aan. :P

''Met een zachte katoenen doek wrijf je de vloeistof over het oppervlak. Laat de vloeistof 10 minuten inwerken. Vervolgens polijst je het met een schone katoenen doek het oppervlak en klaar!''

Dit product zal een korrel bevatten, (Zand?! :P) en daarmee kun je glaswerk nét wat schoner krijgen. Dit is niet te vergelijken met de korrel die in je polijstmiddelen zit. Ok, een korrel is een korrel, maar you get the picture.


Greetz
 
echt merci mannen! ik begin er stilletjes aan wijs uit te geraken :)

ik ga het stappenplan volgen zoals het aangepast is door Quantoxx. Mijn impulsaankoop(nanotech vloeistof) zal ik dan bijhouden om na de hele klus mijn ramen mee te behandelen:)

Als ik wil waxen met de zwarte pad op de dap neem ik dan beter de vloeibare wax van Collinite. Ik zie dat hier 2 soorten aangeboden worden op de webshop. Hebben jullie enige voorkeur voor een bepaalde soort?

Waarschijnlijk een zeer domme vraag maar het is niet dat ik ook iets 'wegneem' als ik machinaal wax he? Het kan net zoals handmatig waxen geen kwaad doen?

Verder nog een vraag, van mijn Golf zeggen jullie dat hij een 'harde lak' heeft. Mijn zus heeft een Hyundai i20(donkergrijs) en zou graag hebben dat ik de hare ook doe. Dit lijkt mij ideaal om op te 'oefenen' aangezien zij zo geen pietje precies is als ik als het op haar auto aankomt. Is het noodzakelijk om voor die Hyundai andere producten te gebruiken of zijn bovenstaande producten ook perfect voor de Hyundai?

greetz en merci!
 
Als ik wil waxen met de zwarte pad op de dap neem ik dan beter de vloeibare wax van Collinite. Ik zie dat hier 2 soorten aangeboden worden op de webshop. Hebben jullie enige voorkeur voor een bepaalde soort?
Tja, kwestie van voorkeur, maar mijn ervaring met de Collinite 845 en de DAP is uitstekend. Meteen paar druppels kun je de hele auto hééél dunnetjes behandelen en deze wax houd wel een paar maandjes stand.

Waarschijnlijk een zeer domme vraag maar het is niet dat ik ook iets 'wegneem' als ik machinaal wax he? Het kan net zoals handmatig waxen geen kwaad doen?
Domme vraag, inderdaad... :P Nee joh, just kidding. - Met de hand of machinaal waxen zal geen lak verwijderen.

Verder nog een vraag, van mijn Golf zeggen jullie dat hij een 'harde lak' heeft. Mijn zus heeft een Hyundai i20(donkergrijs) en zou graag hebben dat ik de hare ook doe. Dit lijkt mij ideaal om op te 'oefenen' aangezien zij zo geen pietje precies is als ik als het op haar auto aankomt. Is het noodzakelijk om voor die Hyundai andere producten te gebruiken of zijn bovenstaande producten ook perfect voor de Hyundai?
Wanneer je een DAP aanschaft met de bijhorende pads, kun je alle auto's polijsten. Wanneer je gewoon met een testspotje begint, kun je de hardheid van de lak beoordelen en dan dus ook welke combinatie van pad-polijstmiddel je nodig zult hebben.

Het vermoeden is bijvoorbeeld dat jouw Golf de combinatie Veloce-Gele Pad nodig zal hebben. Wanneer je de correctie hebt bereikt die je aanvaard, schaal je af naar de Mezzo + Oranje Pad om de glans nog meer op te halen. Als laatste pak je de Finale + Witte Pad om tot hoogglans te polijsten.

Grof - Middel - Fijn. :P

In de praktijk vind ik het lastig om de verschillen tussen deze combinaties te zien. Zo heb ik, toen ik net begon, een aantal auto's alleen met Veloce-Geel gedaan en dat zag er prima uit. Dit is voornamelijk te danken aan de korrel die in het polijstmiddel zit, die tijdens het polijsten steeds kleiner word en dus steeds fijner polijst.

De Hyundai kan bijvoorbeeld óók een harde lak hebben, of juist een zachtere. Een testspot zal jou vertellen hoe het zit.


Greetz
 
ik voel me hier soms echt dom maar zal het toch maar vragen:)

met een testspot bedoel je een stukje van de auto afplakken waar ge niet zo opvallend is, dit polieren en dan beoordelen welke pad en welk middel je gebruikt?

mvg
 
De auto van mijn vriendin is een ook een i20 (metallic zwart) en die is met Mezzo al goed te corrigeren. Jammer genoeg heeft de vorige eigenaar hem naar alle waarschijnlijkheid elke dag in de doornstruiken geparkeerd want hij zit werkelijk waar onder de diepe krassen, dus daar heb ik ook wel eens geel en Veloce gebruikt. Als er geen diepe krassen waren geweest dan zou Mezzo waarschijnlijk ook al goed genoeg zijn geweest. Maar de lak op de auto van je zus kan weer helemaal anders zijn, een testspot zal dat uitwijzen.

Een testspot is gewoon een proefstukje polijsten. Je hoeft geen delen af te plakken ofzo, maar je kan gewoon ergens (ik doe altijd ergens op de motorkap) een stukje van 40 bij 40 cm polijsten met Mezzo en de oranje pad. Als je daarna het resultaat bereikt hebt dat je wilt hebben, dan doe je daarna de hele motorkap met die combinatie. Soms is het ene paneel makkelijker te corrigeren dan het andere. Stel dat je op de motorkap geel en Veloce hebt gebruikt dan kan je, als je extra veilig wilt werken, op het volgende paneel weer beginnen met Mezzo en oranje om te kijken of dat volstaat.
 
merci voor de reactie! ze heeft haar wagen vrij goed onderhouden, diepe krassen zijn er niet echt dus ik denk dat de oranje pad met mezzo voldoende zal zijn maar ik zal idd op beide auto's eerst een testspot doen!

nog een vraagje: hoe zie je aan pad dat deze vervangen moet worden. Ik heb al gelezen dat je deze kan uitwassen maar ooit zullen die waarschijnlijk wel een punt bereiken dat ze 'versleten' zijn en misschien meer kwaad dan goed doen op een auto.
 
ik voel me hier soms echt dom maar zal het toch maar vragen:)
Hah, zeker niet voor schamen, hoor!

Een testspot is een klein stukkie op de auto die je polijst met een bepaalde combinatie van pad + polijstmiddel. Als ik het even in mijn ervaring kan uitleggen, dan zou ik simpelweg op jouw Golf een stukje van je motorkap, raamstijl achter, deur of wat dan ook kiezen. (Je gaat toch polijsten, dus een onopvallend stukje hoeft niet perse) Ik pak mijn DAP en doe daar de Oranje Pad op, doe hier een druppel Mezzo op en polijst een klein stuk van het gekozen paneel. Ik zorg er dan voor dat ik de pad van links - rechts kan bewegen en ook op-neer. In feit heb je dan een stukje van 20x20cm ofso. Ik beweeg de machine zoals het hoort, in een dambord-patroon.

Wanneer ik het stukje even heb gepolijst, neem ik 'm af en bekijk hoeveel ik daadwerkelijk heb kunnen weghalen. (Krasjes/swirls/verwering) Op jouw Golf zal ik uiteraard wel ietsjes de krasjes en dergelijke weggehaald hebben, maar om alles weh te halen zal ik wel vaker een ''hit'' moeten doen. (1 hit = 1x polijstmiddel aanbrengen op je pad, met de machine langzaam het dambord-patroon maken) Ik kan dus opschalen naar de grovere combinatie; Veloce-Gele Pad.

Als ik zou merken dat ik met Mezzo-Oranje al de helft heb weggehaald/gecorrigeerd, dan weet ik dat de lak niet zo heel hard is en ik met een 2de hit al behoorlijk kan corrigeren. Ik blijf dus bij Mezzo-Oranje.


(Inmiddels reageerde @Jansen al tussendoor)


nog een vraagje: hoe zie je aan pad dat deze vervangen moet worden. Ik heb al gelezen dat je deze kan uitwassen maar ooit zullen die waarschijnlijk wel een punt bereiken dat ze 'versleten' zijn en misschien meer kwaad dan goed doen op een auto.
Per groot paneel was je de gebruikte pad. Een groot paneel kan zijn 1 grote motorkap of 2 deuren, etc. Je houd dit in je achterhoofd. Wanneer je weet dat je die grote motorkap al één hit hebt gegeven en er nog wel eend tweede overheen kan, was je de pad eerst of pakt een schone.

Wassen kun je onder de lauw-warme kraan doen met wat Dreft. Pad natmaken, paar druppies Dreft erop en de pad tussen je handen masseren. Uitspoelen en klaar. (Niet de pad volgas uitknijpen en verfrommelen, beetje met beleid)

De pad zal zichtbaar slijten. Dit zal je als eerste aan de randen zien, die gaan wat raffelen. Er is dan nog niks aan de hand. Wanneer het foam kapot begint te gaan of zichtbaar grover word, dan kan het zijn dat je pad nog wel slijpt, maar dit veel minder goed doet.

Kwestie van op tijd wassen, dan kunnen ze lang mee. Zo heb ik bijv. een Gele Pad die ik bij elke auto tot nu toe gebruikt heb en die begint nu toch wel wat op de oppervlakte wat ruwer te worden. Ik heb het dan over verschillende 10 auto's, waarvan enkele dus meerdere malen.


Greetz


#13 elespauls, 2 minuten geleden
 
Laatst bewerkt:
voila, alles is besteld. ik hoop rap aan de slag te kunnen en het tot een goed einde te brengen. Bedankt aan iedereen voor de hulp/info

mvg
 
Ik heb hem toevallig net in een ander topic ook geplaatst, maar kijk deze video eens voor een how-to om steenslag weg te werken:

Overige video's van Ammo NYC zijn ook leuk en leerzaam trouwens. Larry is echt een kunstenaar wat mij betreft.

Ik laat trouwens altijd een lakstiftje op maat mengen bij de plaatselijke autolakken specialist (ik weet niet of ik namen mag noemen). Ik laat deze 60/40 met kleur en blank mengen. Dat geeft wat mij betreft een veel beter resultaat dan losse lak en clearcoat. Is ook nog eens veel goedkoper (meen een euro of 9 voor uni en metallic, 11 voor parelmoer).
 
  • Leuk
Reacties: 350Z
Ik ben wel heel benieuwd waar jij lakstiften op kleur laat maken en mengen.
@EJ2NH503P
Ik bestel ze online, maar dan moet ik de blanke lak er los bij bestellen. Dus jouw adresje lijkt mij handiger.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik zou wel eerst de steenslag aanpakken. Ik bedoel, die zit waarschijnlijk enkel op de motorkap, misschien ook op de voorbumper. Je wast en kleit die delen, dan vul je de steenslag putjes. Ik vul steenslag in enkele keren: verf erin, na ongeveer 12u met langka blob ding de randjes eraf, een nieuw drupje verf erin, enzovoort tot het putje helemaal vol zit na drogen. Verf krimpt namelijk nogal bij het drogen.
Als je steenslagputjes aangepakt zijn, zeker enkele weken wachten alvorens te polijsten. Ik heb het al gehad dat ik na twee weken dacht dat ik wel kon polijsten, maar alle vers aangebrachte verf werd uitgepolijst (was met paarse wol op foam pad van Monello en Veloce, deze combo was echt wel nodig voor die kap). Ik had toen de putjes met wetsandpapier eerst nog opgeruwd opdat de verf beter zou hechten, maar na twee weken polijsten was te snel bleek. Ik zou dus zes weken wachten.
Veel succes!
 
merci voor de tips allemaal. Ondertussen heb ik hier alles liggen om van start te gaan! het enige dat ik nu nog nodig heb is een vrij weekend. De raad die ik kreeg om de steenslag op voorhand aan te pakken ga ik zeker opvolgen. Van zodra ik een paar uurtjes vrijheb zal ik de motorkap clayen en de putjes opvullen om dat later de volledige auto te polijsten. Op de Hyundai is dit niet nodig dus ik vermoed dat ik deze op een dag zal kunnen doen.