• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies/Kritiek op mijn "stappenplan" inc producten.

Ehmien

Detailing rookie
26 jun 2014
9
0
Goede morgen beste Detailers ;p


Heb vandaag mijn bestelling ontvangen van de onderstaande producten:


Gold Class Car Wash - 473ml



Black Hole - 473ml



White Diamond - 473ml



Deep Gloss Paint Sealant 3.0 - 473ml



California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)



Fuzion Carnauba Polymer Concours Estate Wax - Mini - 88ml



Liquid Leather Gentle Cleaner - 250ml



Liquid Leather Conditioner - 250ml



Microfiber bundel - Trio



Disco Duo applicator pads



Raffini 5,5” Foam Finessing Pad - Black



Raffini 5,5” Foam Polishing Pad - White



Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad - Orange



Raffini 5,5” Foam Cutting Pad - Yellow



DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack



Ik wou het als volgt aanpakken:

1: Auto foamen (washok @ wasstraat), laten intrekken afspoelen, wassen met de hand met de Gold class car wash en dan naar huis rijden

2: Eenmaal thuis aangekomen: Kleien met de Cali Gold clay bar

3: Na het kleien: - 1 run met de Monello Raffini Veloce Gevolgd door 1 run met de Monello Raffini Mezzo en eindigen met 1 run Monello Raffini Finalle ( met de pads die aanbevolen worden)

4: Na het polijsten: 1 run met Black hole, schoon vegen en dan gelijk stap 5

5: 1 run met de Deep gloss paint sealant van wolfgang

6: Na de sealant 12uur wachten en dan een run met de Fuzion estate wax

Vragen: Moet ik tijdens het polijsten de pads wassen na een paar panelen? Swappen met een schone (heb van alle pads 1 extra besteld voor de zekerheid? Wat is daarvoor de beste/meest praktische werkwijze?

Mis ik iets of heb ik zo wel een beetje de meeste bases gecovered?


Alvast bedankt voor de input!



ps: De white diamond is voor een vriend van me, zijn ride pakken we na die van mij aan...ben het proefkonijn dit keer :P
 
Opmerking bij stap 3, na het kleien: Niet meteen Veloce erbij pakken. Eerst testspot: van licht naar zwaar werken en bij elke stap kijken of je voldoende correctie hebt behaald. Misschien voldoet het wel om voldoende correctie te krijgen met Mezzo op bijv. wit of oranje. Dat scheelt tijd, polijstmiddel, geld ;). Wat ik nog mis is een inspectiespray: Gyeon Prep, waarmee je polijstresidu verwijderd en zo het daadwerkelijke resultaat van je polijstwerk ziet.

De vraag over wanneer pads wassen: Na ieder paneel inderdaad de pad wassen om met een schone pad verder te gaan. Dit om verzadiging van polijstmiddel in de pad te voorkomen, waardoor de effectiviteit van de pad teniet wordt gedaan. Het is logischerwijs het snelst als je al een schone pad hebt liggen en meteen kan wisselen. Maar je hebt van elke kleur maar 1 pad, dus je ontkomt er niet aan om de pads zo nu en dan te wassen en te spoelen.

Succes!
 
Hallo detailler,

Allereerst de opmerking dat "kritiek" hierbij geen rol speelt. Volgens mij hebt je je via het forum goed ingelezen en dat is altijd een uitstekend eerste begin. Je gaat je auto bij de wasstraat foamen en wast de auto aansluitend ook daar. Mocht je het wel voor de deur thuis kunnen/mogen doen, dan raad ik je aan het met de hand wassen te verplaatsen naar thuis, e.e.a. ter voorkoming van vuil onderweg. Wat ik bij het wassen mis is het gebruik van een washandschoen of een bone spons, ter voorkoming van het maken van krassen. Daar je niet aan geeft hoe de staat van de lak is, is het maar de vraag of je ook drie runs moet polijsten. Begin met de Veloce dan ook op een proefstukje zodat je het effect goed kan zien. Mogelijk is gebruik in twee runs met Mezzo en Finale wel genoeg. Neem na het polijsten alle lak goed af zodat alle residu is verdwenen. Mogelijk is voor een later gebruik een ontvettingsmiddel een goed alternatief. Hierdoor weet je zeker dat alle residu weg is en dat er geen vette restanten zijn achtergebleven. Let bij het aanbrengen van PB Black Hole erop dat je met weinig je doel kan bereiken. Feitelijk hoe dunner hoe beter, hoe sneller het weer af te nemen. Black Hole kan direct worden afgenomen, maar ook een korte/middellange wachttijd kan geen kwaad. Ook dan is het snel en efficient te verwijderen. Zonodig doe je een tweede laag.
De sealant en de wax zijn goede keuzes en werken prima. Ook hierbij eraandenken dat je niet te veel op gaat brengen, want dit is niet nodig en maakt het alleen maar duur in gebruik.
Wat ik concreet mis is de opsomming van doeken. Doeken heb je veelvuldig nodig en doe jezelf een plezier en gebruik voor elke klus en voor elk product een eigen doek.

Pads wassen na een paar panelen is sterk afhankelijk hoeveel middel er is gebruikt, hoeveel vuiligheid er van de lak afkomt en dus hoe de pad er uit ziet. Wassen tussendoor kan uiteraard altijd, maar.... Met de hand wassen kan goed, maar de moeilijkheid zit 'm in het feit dat de pad voor hernieuwd gebruik goed droog moet zijn. Met de hand uitknijpen is onvoldoende. met een handschroefmachine kom je een heel eind maar echt droog is moeilijk. De beste oplossing is een padwasher die binnen twee minuten en het schoonmaken en drogen voor z'n rekening neemt. Ik kan het weten want enige tijd geleden heb ik ook zo'n padwasher aangeschaft en ben hier zeer tevreden mee. In jouw geval is de aankoop van twee keer dezelfde kleur uiteraard een goede oplossing.

Ik wens je veel plezier met de komende werkzaamheden. Doe het stap voor stap en haast je vooral niet. Het resultaat is wat er tenslotte telt.
Groet,
Jan
 
Bedankt voor de snelle replies! Een inspectiespray heb ik inderdaad niet aan gedacht ook niet echt ergens tegen gekomen, my bad hehe. Eens kijken of ik ergens in de buurt (Amsterdam) nog snel een flesje kan vinden, klinkt wel handig. Zou halfords zoiets hebben (Sonax cleaner?) Dat is om de hoek dan kan ik morgenochtend gelijk beginnen

Een testspot it is, de lak is denk ik niet in heel slechte staat. Auto is 4 jaar oud maar heb wel heel wat "kleine webjes/krasjes" die je goed ziet als er zon op schijnt. Kijken of MEzzo + finale genoeg resultaat bied.


Kwa doeken heb ik het volgende:
  • 3x Peluce Verde – 45x45cm (350gsm)
  • 3x Peluce Bianco – 45x65cm (350gsm)
  • 3x Piccolo Nero – 35x35cm (300gsm)
  • 1x Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm (600gsm)
  • 1x Monello Wash Mitt (500gsm)
  • 1x Monello Sponge (600gsm)
Die zaten in de Trio pakket + nog een
  • Monello Peluche Verde 3-pack (in de power pack) Na elke "run/toepassing van een product" met een ander doekje afnemen is wat ik wil gaan doen. Ook een washmit van de action voor de velgen, voor de velgen ben ik vergeten een potje sealant te bestellen maar dat komt wel een ander keer en dan ook iets voor de ramen...het houdt eigenlijk maar niet op he haha.
Zal inderdaad kijken of het geen optie is om voor de deur de auto te wassen...heb alleen ooit een boete gekregen dus ben er een beetje huiverig op heb geen eigen oprit.
Zo een pad washer klinkt wel heel interessant! Zeker een optie voor de toekomst, 175e is niet heel veel maar voorlopig wel genoeg uitgegeven :P

Bedankt mannen!

ps: Kan mijn pakket vandaag na 4uur ophalen bij het postkantoor..kan niet wachten haha, net een klein kind ;p
 
Alternatief voor pads reinigen is heel simpel en toch effectief. Padje op je polisher laten. Schone doek(handoekje hema/action maar geen microvezel). Machine staat uit, druk met je doek behoorlijk hard tegen de pad, dus met de hele hand de doek het oppervlak laten raken(platte hand). Zet machine aan, standje 3/4. Hoop polijstmiddel komt nu in de doek, evenals andere troep die op de lak heeft gezeten en net nog in je pad zat. Is niet zo schoon als een padwasher maar wel vlugger en heel veel goedkoper terwijl je prima verantwoord vooruit kunt nu. Pad washer is interressant als je echt een hele grote liefhebber bent en veelvuldig bezig ben met auto's van anderen en er misschien een tegemoetkoming in de kosten voor ontvangt. Voor de hobbiest(paar keer per jaar) niet zo interessant, alternatieven zijn eenvoudig en goedkoop.
 
Blinque;n398618 zei:
Alternatief voor pads reinigen is heel simpel en toch effectief. Padje op je polisher laten. Schone doek(handoekje hema/action maar geen microvezel). Machine staat uit, druk met je doek behoorlijk hard tegen de pad, dus met de hele hand de doek het oppervlak laten raken(platte hand). Zet machine aan, standje 3/4. Hoop polijstmiddel komt nu in de doek, evenals andere troep die op de lak heeft gezeten en net nog in je pad zat. Is niet zo schoon als een padwasher maar wel vlugger en heel veel goedkoper terwijl je prima verantwoord vooruit kunt nu. Pad washer is interressant als je echt een hele grote liefhebber bent en veelvuldig bezig ben met auto's van anderen en er misschien een tegemoetkoming in de kosten voor ontvangt. Voor de hobbiest(paar keer per jaar) niet zo interessant, alternatieven zijn eenvoudig en goedkoop.

Thanks! Ga ik zeker proberen.





Heb net in mijn pauze wat foto's gemaakt van de auto.close ups. Het valt me nu pas op hoe dof het lak het eigenlijk is en hoe erg de krassen zijn. Voordat ik alle mooie show off foto's hier op het forum zag vond ik altijd dat het er wel nice and shiny uitzag. Nou niet dus. De krassen bevinden zich op de kofferbak deksel, denk dat iemand een keer tijdens het inladen ofzo van zijn eigen kofferbak wat op die van mij heeft gelegd wat eraf is gegleden ofzo (bastards :( )
Begin te twijfelen of polijsten wel gaat helpen maar goed, beter iets dan niets.



zloi8j.jpg

zn0ls1.png

2drunlt.png

2vlobqr.png




Wat denken jullie? Is er hoop voor de krassen haha? Nog steeds mogelijk om alleen de Mezzo + finale te gebruiken voor voldoende resultaat of toch maar gelijk alle 3 de stappen afgaande op de foto's.
 
Antwoord op je laatste vraag:
Testspot.

Via foto's kan niemand zien hoe hard een lak is. Hoewel we wel zien dat het een BMW is, die doorgaans harde lakken hebben, kun je nog steeds niet op voorhand zeggen: Begin maar meteen met het grofste geschut. Ook een BMW kan misschien schade hebben gehad en een overgespoten stuk kan zachtere of hardere lak hebben dan de rest van de auto.

Vandaar. Testspot.
 
Daar kun je dus mooi je machine op uit proberen, test dan je pads gecombineerd met polijstmiddel en als het nodig blijkt kun je zwaarder gaan naar veloce op geel om daarna weer af te bouwen.. je kunt met mezzo ook heel netjes finishen denk dat je gewoon goed moet kijken wat de lak doet met verschillende combi's.
 
Testspot altijd doen en ik zou beginnen bij die krassen met bv mezzo op oranje.Maar waarschijnlijk is de lak keihard en zul je op veloce en de gele pad uitkomen.De combo waar ik op uitkwam was: Monello paars (wol) veloce stand 5/6 Monello oranje mezzo stand 4 Monello wit finale stand 3 ( finish op zwart zou ook kunnen wellicht nog beter zijn) Hierna was er zeker een flinke verbetering maar nog zijn niet alle krasjes eruit zo hard was mijn lak.Deze neem ik in november te grazen met mijn nieuwe rupes...
 
Update:
ehbid.jpg

2nqb7r5.jpg

19qr13.jpg



En tot slot een vergelijking Before & After: (vind ik zelf het mooist...als je eenmaal bent heb je uiteindelijk zoies van: Uhh, waar blijft het verschil nou? Maar dat komt natuurlijk omdat je een uurtje of 7 lang naar je lak aan het staren bent hehe:
kapfs0.jpg

Dingen die ik heb geleerd:
1: Meer pads kopen voor de volgende keer! Heb dit helemaal verkeerd aangepakt, uiteindelijk met elk pad de helft van de auto gedaan wat achteraf natuurlijk helemaal van de zotten is, dus vaker schoonmaken (home made padwasher maken) of meer pads:

2:Denk dat ik uiteindelijk maar 40% van de krassen heb verholpen en dat in een urutje of 7. wat ik fout heb gedaan is: per paneel 1 run gedaan, dus 1 dambordje. Was onder de veronderstelling dat je moest oppassen en niet vaker erover heen mocht gaan. Volgende keer dus per paneel werken en blijven bewerken totdat polijstmiddel kortelt? Dan ff afvegen en resultaat bekijken, niet goed dan weer wat drupjes middel erop en weer bewerken.

3: Ramen niet afgeplakt, ik had alleen de chroom en kunst stof afgeplakt, polijst residue kreeg ik er maar moeilijk vanaf.

4: Putjes van steenslag raakte opgevuld met polijstmiddel maar dat dit niet door, pas vandaag opgevallen. Stoor me er niet super aan maar volgende keer gelijk schoonmaken. Kan ik hier nu nog wat aan doen btw? Zit al een laag sealtn + wax op.

Bedankt voor het advies allen! Voor de eerste keer ben ik tevreden, ga van me fouten leren en de volgende keer nog beter aanpakken!
 
Luister dat je dit in 7 uur hebt geregeld is al heel wat! Mijn auto heb ik nu 2 keer gedaan qua lakwerk en nog steeds ben ik niet tevreden maar heb goede hoop in het najaar echt alles eruit te hebben.Wellicht is er iemand in de buurt van rotterdam met een lakdikte meter? Dat Ou ik graag nog een keer bekijken namelijk...
 
De volgende ga ik het een beetje anders aanpakken. Sowieso de sterkere compound nemen, denk dat ik voor de Meguiars m105ultra cut compound ga + de finish variant. Een padwasher maken en gebruiken of meer pads en na elke 3-4runs van pad veranderen en de vorige schoonmaken. Meer runs, ik denk dat dat het belangrijkste is en waarom ik zo snel klaar was. 1 run is gewoon niet genoeg en al helemaal niet als beginner :p dus de volgende keer ga ik gewoon door op mijn werk-spot totdat het product afgebroken is (een beetje korrelt) dan de lak inspecteren en bepalen of het goed is of nog een run. Was all over keihard heb alleen de hele lichte swirls eruit kunnen halen de rest is al wel een stuk minder zichtbaar dus denk dat het zeker mogelijk is om alles proper te krijgen. Mocht iemand een zwaardere compound kennen in vergelijking met de m105 dan hoor ik dat graag
 
Ehmien,je hebt toch veloce liggen waarom zou je die niet pakken? En anders zou ik voor scholl gaan persoonlijk .ik ben eens bij carclean langsgeweest en daar is het eerder opgegeven schema uit voortgekomen.je zal zien dat bij een 2e keer detailen je wederom een fikse verbetering zal krijgen.hoe was de verbetering op de kofferbak?
 
Heb veloce ook gebruikt, denk dat het resultaat uiteindelijk wel meeviel omdat ik dus niet genoeg runs/hits heb gemaakt. Dus heb nu zoiets als ik met een zwaardere compound maar met minder runs(tijdsbesparing) hetzelfde kan bereiken als veloce maar wel langer bewerken dan liever de eerste optie hehe. Op de kofferbak een verbetering van 50procent denk ik, krassen zitten er wel maar je moet nu je beat doen om ze te zien. Vanavond ff een foto schieten. Zo je maar weer: wat youtube filmpjes checken betekent nog niet dat je de techniek in de vingers hebt haha. Maar goed we komen er wel. Je tip over de paarse pad ga ik ook toepassen! Eerst op een testspot paars en een paar runs veloce proberen als dat geen soelaas biedt dan zwaardere compound. Voorlopig alleen de wax laagje onderhouden en met de hand wassen,no. more wasstraat for me.
 
Ik ben een beetje in de war. Van wat ik nu lees lijkt het erop dat je een paneel in zijn geheel in één keer een hit hebt gegeven. De werkwijze is om je paneel op te delen in meerdere delen van ongeveer 40x40 cm, en zo je hits / dambordjes af te werken tot je het polijstmiddel hebt verwerkt. Niet totdat deze korrelt en verkrijt, dan ben je te lang doorgegeaan. Maar totdat het vaseline achtig / doorzichtig is geworden.
 
GMToyota;n398845 zei:
Ik ben een beetje in de war. Van wat ik nu lees lijkt het erop dat je een paneel in zijn geheel in één keer een hit hebt gegeven. De werkwijze is om je paneel op te delen in meerdere delen van ongeveer 40x40 cm, en zo je hits / dambordjes af te werken tot je het polijstmiddel hebt verwerkt. Niet totdat deze korrelt en verkrijt, dan ben je te lang doorgegeaan. Maar totdat het vaseline achtig / doorzichtig is geworden.
Ik heb dan denk ik te grote oppervlakten gebruikt. De motorkap in 2en gedeeld, dak ook in 2en. Elk deur apart,kofferbak appart,bumpers appart. Had denk ik alles ik in 2en had verdeeld in 4en moeten verdelen en deuren in 2en. Ik was inderdaad niet door gegaan totdat er stoftevoorschijn kwam,deed steeds maar 1run (dambord) afvegen,drie nieuwe drups en verder met het volgende gebied. Bij mij werd het dus niet echt vaseline achtig beeld te vroeg gestopt dus denk ik. Desondanks wel wat resultaat geboekt. Volgende keer beter/juiste manier aanpakken! Was in een beetje in de wat u guess met de werkwijze. Had de veronderstelling dag je maar 1run(dambordje) per werk-spot mocht maken. Wel een leuk verschil met de before pic, toch?
 
Paars was redelijk effectief (ik mis wel de praktijkvergelijking met monello geel) maar vind een foam pad wel vele malen lekkerder weken. Mijn tip is wel ga in zake het polijsten niet voor makkelijke tijdswinst (ik denk dat een andere compound niet per se beter is), maar werk gewoon 3 stappen af waarbij je de focus legt op een mooie finish waarbij juist langzaam werken een beter resultaat oplevert.Mocht je een maat hebben die je kan helpen scheelt dat enorm als je een goede planning toepast hoef je daar niet eens 2 machines voor te hebben.
 
Ric325i;n398848 zei:
Paars was redelijk effectief (ik mis wel de praktijkvergelijking met monello geel) maar vind een foam pad wel vele malen lekkerder weken. Mijn tip is wel ga in zake het polijsten niet voor makkelijke tijdswinst (ik denk dat een andere compound niet per se beter is), maar werk gewoon 3 stappen af waarbij je de focus legt op een mooie finish waarbij juist langzaam werken een beter resultaat oplevert.Mocht je een maat hebben die je kan helpen scheelt dat enorm als je een goede planning toepast hoef je daar niet eens 2 machines voor te hebben.

zoals beloofd een vergelijking pic van de krassen op de kofferbak. Als ik het zo bekijk vind ik het voor een eerste poging best wel een hele vooruitgang!?? Denk dat als ik meerdere passes had gemaakt en pas was gestopt als het product echt was afgebroken (vaseline achtige waas op de lak) dat het er nog beter uit zou zien! Lesje voor de volgende keer, Veloce is denk ik goed genoeg misschien zelfs in combi met de paarse pad de volgende keer
30m3l1z.jpg


Wel fijn om het verschil zo te zien, kwa krassen en "shine", al die uurtjes niet voor niks geweest hehe.