• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies met de koplampen.

Drifter

Detailing guru
5 mrt 2023
576
115
Zoals de titel al aangeeft heb ik wat advies nodig. De koplampen van mijn lesauto hebben door de jaren wat geleden. Het betreft een Volvo V40 die 450.000km lang altijd de lampen aan heeft gehad. Van -20 in Noorwegen tot +40 in Spanje, ze hebben het allemaal meegemaakt en zonder morren licht gebracht in duisternis en zichtbaarheid bij een laag zonnetje.

Het probleem dat ik heb is dat ik niet goed kan beoordelen of de haarscheurtjes echt door en door in het kunststof zitten of dat het voornamelijk in de toplaag zit. De beste manier om erachter te komen is uiteraard om te beginnen met schuren en te zien wat het resultaat is, maar om eventueel zinloos werk te besparen wend ik mij weer tot dit forum. De diepste krassen voel ik met mijn nagel, de kleintjes voel ik niet.

IMG_20231006_085740.jpgIMG_20231006_085735.jpgIMG_20231006_085731.jpg
 
Ik heb dit wel vaker meegemaakt. Helaas zit het vaak aan de binnenkant.
Wat je zegt... Schuren en polijsten en dan kijken of het beter wordt.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Als het zakelijk is en je ook moet denken aan veiligheid zou ik nieuwe kopen.

De kans bestaat inderdaad dat het intern zit, dan moet het “glas” los kunnen
met lijm wordt dat lastig, flexibele kit als butyl kan je verwarmen.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Qua veiligheid zit het gelukkig goed. Lichtopbrengst en lichtbeeld zijn netjes. Ook van een afstandje en vanuit verschillende hoeken heb ik geen strooilicht waargenomen. Ik irriteer me alleen heel erg aan hoe het er uit ziet. Bij ons vlakbij zit een hele bekende Volvo sloperij waar ik al geinformeerd heb wat een setje nette tweedehands koplampen me gaan kosten. Nieuw bij Volvo ging ik het met €1000 niet redden.

De auto staat overigens op de nominatie voor vervanging. Dus het wordt een afeging tussen tijd, energie en kosten tov de opbrengst.

Edit: mocht ik ze vervangen, dan ga ik ze uiteraard wel netjes proberen te maken. Dan hebben we meteen antwoord.
 
Als je weet hoe je het zou kunnen aanpakken en spullen in huis hebt, zou ik zelf een stukje geprobeerd hebben. (Bijv. bovenop de koplamp)
- Schuren, polijsten en het resultaat checken.

Doet dit nou niks of dusdanig weinig omdat de barstjes te diep zitten, dan wordt het waarschijnlijk een kwestie van vervangen.

En inderdaad, zoals RedCat al anagaf; Veiligheid is ook zeker een dingetje, aangezien je lichtbundel nu al flink wordt verstrooid of geblocked wordt. (Reflectie op glas)


EDIT: Ja, nieuwprijzen zijn niet grappig. Was de prijs voor een tweedehands setje ook zo schrikbarend?
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Dan zou ik eens moeten kijken of ik onderop de lamp ergens een stukje kan aanpakken. En of er daar ook barstjes/krasjes zitten. Bovenop is in het zicht. Ik zou dan wat spulletjes moeten bestellen. Ik denk niet meer dat ik het hele fijne schuurpapier heb en ik weet zeker dat ik geen goede blanke lak meer heb.

Wat ik al zei, lichtopbrengst en lichtbeeld is gewoon netjes, de opbrengst zal best wel beter zijn met goed glas, maar het is gewoon goed. Strooilicht kan ik als "tegenligger" in ieder geval niet ontdekken. Dus daar maak ik me voor nu nog niet druk om. Bij de apk vorige maand trouwens ook niets over gehoord.

Setje nieuw heb ik net een prijs voor gekregen en zit op €800 per stuk. Tweedehands zit op €350 per stuk, wat ik veel te veel vind. Ik ga nog wel eens verder zoeken.
 
Net nog eens even goed gekeken en nog wat foto's gemaakt. Het lijkt voor (veruit) het grootste deel aan de buitenkant te zitten. Het zit ook alleen voorop, niet boven of onder. Ergens lijkt het haast alsof er een laklaag of dunne folie op zit. Langs de rander kan ik er ook schilfers vanaf peuteren.

IMG_20231006_154358.jpgIMG_20231006_154346.jpgIMG_20231006_154337.jpg

Op de eerste foto kun je een klein beetje vergelijken met nageldikte. Schuren voelt steeds meer als een goede optie.
 
  • Verbluft
Reactions: RoyR
Lijkt wel of je toplaag (UV-filter) er geen zin meer in heeft. :p Dat is hoopgevend, want dan zou polijsten en/of schuren nog wat kunnen opleveren.

Dat lijk mij die paar honderd euro wel waard.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Ik zal inmiddels wel verdacht zijn bij de politie aangezien ik mijn laatste 4 uur rijles vandaag mijn leerlingen de opdracht heb gegeven om te parkeren naast iedere V40 die ze zagen. Even gauw uitgestapt als ik het tijdens het parkeren niet kon zien om de koplampen te bekijken. Ik heb er denk ik een stuk of tien gezien en die van mij is de enige die er zo uit ziet. Waarschijnlijk ben ik ook één van de weinige die Xenon heeft EN die standaard met zijn lampen aan rijdt ongeacht de weersomstandigheden. Daarnaast sta ik natuurlijk ook vaker langere periodes stil terwijl hij draait.

Ik ben er ondertussen ook al van overtuigd dat de lampen voor het grootste deel te redden zijn. Enkele diepere pitten of krassen misschien niet voor 100% maar alle kleine barstjes wel. Zoals @Quantoxx al mooi omschreef, het lijkt of mijn UV filter de strijd heeft opgegeven. Ik ga binnenkort (met de hand) schuren. Ik heb in gedachte om met 1500 te beginnen en wanneer dat niet voldoende is terug te pakken naar 1200 of zelfs 1000. Eindigen met 2000 en erna 2500. Hierna polijsten met de dap evo van compounden tot finishes en af te werken met gyeon trim.
Aangezien jullie hier al meer ervaring mee hebben dan ik, polijsten heb ik in het verleden gedaan met oa een rotary waar ik geen beschikking meer over heb, heb ik een paar vragen aan jullie:
Hoeveel schuurvellen zou ik nodig hebben per koplamp?
Colad of Monello?
Blanke lak erop of Gyeon trim?
 
Laatst bewerkt:
Haha, je eindigt met iets, maar dat is eigenlijk nog niet het einde, want er komt daarna nog meer? :p

- Probeer je stappen zo'n 50% van de vorige te houden. (Soms houdt men zelfs 30% aan)
- Schuur in één richting met de ene grit, schuur haaks hierop met de volgende.
- Ik heb zelf alleen nog maar Gyeon - Trim gebruikt. (Er zijn andere vergelijkbare producten of zelfs 2K blanke lak)
- Een paar vellen van elke grit is nooit verkeerd. Zowel Colad of Monello hebben een unigrit, dacht ik. (Misgrijpen = kl*te)

... Liever vaker met een grit schuren voor een mooi schuurbeeld, dan afschalen en eigenlijk nog niet genoeg hebben geschuurd met de vorige. ;)
 
  • Grappig
Reactions: Drifter
Laat, lange week. Dan wordt het zo lekker samenhangend verhaal. Ik ga er mee aan de gang. Bedankt voor de adviezen!
 
Diverse merken hebben ook een set om je koplampen weer netjes te krijgen. Bij bijvoorbeeld Mothers zit er ook een polijstbal bij, die je gewoon op een accuboor of desnoods een gewone boormachine kunt zetten. Bij het schuren is het wel van belang dat je elke stap de schuur richting 90 graden draait, zo kun je zien of je de groeven van de voorgaande stap al hebt weggehaald. Zo'n kit bevat in principe alles om de lamp netjes te krijgen, alleen de coating die er dan overheen zet moet je nog apart regelen, en ook polijsttape om de omliggende lak te beschermen. (schilderstape is vertrokken zodra er maar een apparaat in de buurt komt).
 
Mocht je hulp nodig hebben laat vooral weten. Ik heb al tientallen koplampen gedaan dus de ervaring en spullen zijn aanwezig.
Bedankt voor het aanbod. Haarlem is voor mij te ver weg. In dezelfde tijd die ik nodig heb om op en neer te rijden ben ik waarschijnlijk al een heel eind klaar. Lekker rustig en zorgvuldig werken en dan komt het wel goed.
Diverse merken hebben ook een set om je koplampen weer netjes te krijgen. Bij bijvoorbeeld Mothers zit er ook een polijstbal bij, die je gewoon op een accuboor of desnoods een gewone boormachine kunt zetten. Bij het schuren is het wel van belang dat je elke stap de schuur richting 90 graden draait, zo kun je zien of je de groeven van de voorgaande stap al hebt weggehaald. Zo'n kit bevat in principe alles om de lamp netjes te krijgen, alleen de coating die er dan overheen zet moet je nog apart regelen, en ook polijsttape om de omliggende lak te beschermen. (schilderstape is vertrokken zodra er maar een apparaat in de buurt komt).
Bedankt voor de tip. Ik heb die setjes al vaker gezien en volgens mij zit zelfs de coating of lak er vrijwel altijd bij. Die opzetstukjes voor op de boormachine ben ik nooit zo'n fan van. Het is lastig om ze netjes vlak op het werkstuk te houden. Ik heb geen zin dat hij per ongeluk in de koplamp gaat "snijden". Het voordeel dat ik heb is dat mijn koplampen maar met één schroef vast zitten. Dus uit de auto en lekker met de hand aan de gang.
 
Lampen zijn bij bijna geen enkele auto vlak, dus polijstbol vlak op de lamp houden speelt nauweljks. In de Mothers set die ik ooit heb gebruikt gebruik je die polijstbol alleen om het laatste stuk de lamp weer helemaal strak te krijgen en ik heb het idee dat daar een middel voor wordt meegeleverd dat zowel chemisch als mechanisch polijst.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Die bol dat geloof ik wel. Schuren met die steunplaat voor de boormachine is meer waar mijn zorg ligt. Die zou ik nooit gebruiken. Dat soort opzetstukken op een boormachine heb ik nooit goede resultaten mee gehad. Polijsten kan ik ook met een kleine steunplaat op de dap. Afwerken met Trim. Ik denk dat dergelijke sets meer gericht zijn op de "gewone" consument.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en RoCo
Heb zelf de autoglym set gebruikt bij mijn eerste keer koplampen herstellen. Werkte op zich voldoende en was toen tevreden. Naarmate ik kritischer (meer ervaren?) werd zag ik echter wel ruimte voor verbetering. Nu doe ik het enkel nog met een schuurklosje met de hand en heb een (veel) strakker resultaat. Daarbij is het machinaal schuren met de boormachine ook risicovoller qua warmteontwikkeling!
 
  • Leuk
Reactions: Drifter