• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies met de koplampen.

Gisteren nog bezig geweest. De eigenaar was zelf bezig geweest met, zoals ie het zelf zei 'een goedkoop doe het zelf setje', geen idee welke.

Het gevolg was dat zijn lamp er zo uitzag:
IMG_3277.jpeg

Ik heb het alsvolgt aangepakt:
Eerst gewassen, het oppervlak gekleid, weer gewassen en drooggemaakt.
Doen heb ik droog geschuurd met 800. Gereinigd.

Omdat dit snel (lees: goedkoop) moest ben ik vervolgens verder gegaan met een mateerschijfje P500 op de roterende kleine Flex machine i.c.m. paar pufjes water, 75mm.
Daarna mateerschijfje P1000 - mateerschijfje P1500.
Toen handmatig P2000 nat.
Daarna mateerschijfje P2000 - mateerschijfje P3000 op de Flex PXE, excentrisch. Ook weer met pufje water.
Tussen elke stap reinigen en droogmaken.

Vervolgens met de roterende Flex machine en een Flexipads DA Microfibre Cutting Disc 80mm pad weer glanzende gepolijst met Menzerna 400.
Excentrisch afgewerkt met Menzerna 2200.

Daarna ontvet met Gyeon Prep en laagjes Gyeon Trim er op.

PS. Normaal is mijn werkproces wat anders, maar dit is goed voor snel resultaat.

Resultaat:

IMG_3281.jpeg
 
Gisteren nog bezig geweest. De eigenaar was zelf bezig geweest met, zoals ie het zelf zei 'een goedkoop doe het zelf setje', geen idee welke.

Het gevolg was dat zijn lamp er zo uitzag:
Bekijk bijlage 165222

Ik heb het alsvolgt aangepakt:
Eerst gewassen, het oppervlak gekleid, weer gewassen en drooggemaakt.
Doen heb ik droog geschuurd met 800. Gereinigd.

Omdat dit snel (lees: goedkoop) moest ben ik vervolgens verder gegaan met een mateerschijfje P500 op de roterende kleine Flex machine i.c.m. paar pufjes water, 75mm.
Daarna mateerschijfje P1000 - mateerschijfje P1500.
Toen handmatig P2000 nat.
Daarna mateerschijfje P2000 - mateerschijfje P3000 op de Flex PXE, excentrisch. Ook weer met pufje water.
Tussen elke stap reinigen en droogmaken.

Vervolgens met de roterende Flex machine en een Flexipads DA Microfibre Cutting Disc 80mm pad weer glanzende gepolijst met Menzerna 400.
Excentrisch afgewerkt met Menzerna 2200.

Daarna ontvet met Gyeon Prep en laagjes Gyeon Trim er op.

PS. Normaal is mijn werkproces wat anders, maar dit is goed voor snel resultaat.

Resultaat:

Bekijk bijlage 165231
Dat is een mooi resultaat ondanks dat het quick and dirty is @GeBas. Ik heb het schuurpapier en de trim binnen om er mee te beginnen. Alleen ben ik vergeten om er nog grover schuurpapier bij te bestellen dan 1000. Dus morgen ga ik denk ik gewoon beginnen met 1000 en kijken hoe het loopt op een hoekje van de koplamp.
 
Dat is een mooi resultaat ondanks dat het quick and dirty is @GeBas. Ik heb het schuurpapier en de trim binnen om er mee te beginnen. Alleen ben ik vergeten om er nog grover schuurpapier bij te bestellen dan 1000. Dus morgen ga ik gewoon beginnen met 1000 en kijken hoe het loopt op een hoekje van de koplamp.
Succes.
 
Grover schuurpapier bij een bouwmarkt halen is denk ik geen optie of wel? Ivm de manier waarop de korrel op het papier ligt. Ik heb geen zin om er extra diepe krassen in te schuren.
 
Ik ben blij dat ik veel en veel verschillende schuurvellen heb meegenomen. Vanmiddag begonnen met schuren van één koplamp en helemaal terug moeten grijpen naar 240 grit. Vanaf daar weer terug omhoog gewerkt met 320, 400, 500, 600, 800, 1000, 1200, 1500, 2000, 2500 en een keer gecompound. Het resultaat is dat de barstjes een stuk minder diep zijn, de kleinere barstjes weg zijn en de koplamp veel helderder kijkt. Ik denk dat er echt nog meer moet worden weggeschuurd om hem weer helemaal netjes te krijgen, maar ik heb hier al veel te lang op zitten zwoegen. Enkele diepere krassen zitten er ook nog lichtjes in. Het verbaasde me hoe hard die "laag" is waar alle barstjes in zaten. Pas bij de 240 grit leek er iets te gebeuren. Overigens waren de vele stappen wel vlot achter elkaar te doen. Het meeste werk zat hem in de 240 grit.
 
Als het morgen licht is dan kan ik een paar foto's maken. Overigens moest ik wel regelmatig aan die flex gan jou denken. Wat een werk weer met de hand.

Voor wat betreft die kleine krasjes heb ik nog de hoop dat de gyeon trim daar nog iets van opvult. Ook dat gaan we morgen zien. De laatste polijststappen kon ik vanavond niet meer afmaken.
 
IMG_20231014_164936_2.jpg
Van te voren.IMG_20231015_111145.jpgIMG_20231015_111153.jpg
Erna.

Moeilijk te zien op de foto's, maar de craquele lijkt minder opvallend en in het algemeen gewoon minder. De koplamp kijkt ook helderder. Afhankelijk van de lichthoek vallen de resterende barstjes helemaal niet of juist heel erg op terwijl ze ervoor altijd opvielen.
Ik heb nog wat twijfel of ik de lamp nog een keer vanaf 240 zal doen om te kijken of ik de resterende barstjes eruit krijg. Ze ogen minder diep dan ervoor, wat uiteraard ook logisch is.
 
@GeBas, merci! Ben er op zich wel tevreden over.

Zeker beter geworden!
Als je weer met grit240 begint moet je weer omhoog werken en polijsten.
Klopt. Maar wanneer ik daarmee de koplamp helemaal zuiver krijg is dat het mij misschien wel waard. Ik was dom genoeg om met de rechter koplamp te beginnen. Daarmee wilde ik iets voorzichtiger zijn. De linker koplamp kan ik voor een relatief zacht prijsje op de kop tikken. De rechter niet. Die zal wel vaker kapot gereden worden ofzo. Dus volgende week ga ik de linker doen, kon nu ivm tijdrestricties niet, en dan ga ik daar net even wat langer op door met 240. Mocht ik hem dan verknallen dan kan ik hem relatief snel en goedkoop vervangen en schrijven we dat weer af als leergeld.