• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies nodig polijsten Volkswagen Tiguan.

GijsB

Detailing chief
6 aug 2016
65
75
Enschede
Hi Allen,

Onlangs heb ik een nieuwe Volkswagen Tiguan 2022 model gekocht. Nu heb ik deze auto afgelopen week gepolijst, maar ik krijg echt minimaal resultaat / gewenste correctie

Ik heb een DAP900 en FLEX PXE 80 gebruikt met de pads van monello en Scholl. Tevens S17+ en S30+ gebruikt.

Geel Monello, Oranje van Scholl en Monello, Blauwe Spider pas op de FLEX

Ik weet dat de lak van Volkswagen ontzettend hard is, maar mijn voorgaande VAG auto behaalde ik wel correcties..

Wat is jullie ervaring en sterker nog, wat zouden jullie mij adviseren?

Hoor het graag!

Groeten,

Gijs
 

Bijlagen

  • C707E96F-143B-44D5-B747-FCB4E6C315E0.jpeg
    C707E96F-143B-44D5-B747-FCB4E6C315E0.jpeg
    219,1 KB · Weergaven: 48
  • B78D806A-88AD-43B8-9EDD-99801AE78FA5.jpeg
    B78D806A-88AD-43B8-9EDD-99801AE78FA5.jpeg
    207,8 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Wat is precies hetgeen wat tegenvalt?

Als ik een hardere lak voorstel, zoals dat bij VAG inderdaad vaker het geval is, dan kom je met een fijn + medium polijstmiddel niet zo ver. Zelfs wanneer de defecten niet zo bijzonder lijken, heb je nog steeds de power van machine + uitslag + combinatie van grove pad en polijstmiddel nodig om de slijpkracht te behalen.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en GijsB
@Quantoxx op mijn motorkap bijvoorbeeld, daar zitten plekjes op van vliegen die daar iets te lang hebben opgezeten, en daardoor is de lak is getrokken.

Daarnaast ook wat lichte krasjes en swirls, die zou je met polijsten er echt wel uit moeten krijgen.

Maar ik heb dan denk ik de verkeerde combinatie gok ik..

Ben nu van plan S3 te kopen, maar welke pad / stappen zou je dan adviseren?

En heb overigens ook de polijstmiddelen - destijds bij de DAP gekocht van Monello - maar die lijken ook weinig te doen op de lak.
 
- Vliegenlijkjes kunnen best wel wat schade veroorzaken, dus een mogelijkheid is dat deze schade wat dieper zit.

- Als het een harde lak betreft, kan je soms amper lichte swirls verwijderen met een grote uitslag machine en een grove combi van pad + polijstmiddel.

- S3 is de grovere gradatie. Je hebt ook nog de S2, maar in mijn ervaring vond ik het verschil niet bijzonder groot. Je kan de S3 bijv. ook wat meer bite geven door een nóg hardere pad te gebruiken, zoals de Sandwich Spiderpad of Navy Blue Spiderpad.

- Je zou de Scholl Concepts en Monello polijstmiddelen naast elkaar kunnen vergelijken qua grofheid; Finale / S30 - Mezzo / S17 - Veloce / S3.
Heb je dus ook de Veloce in huis?
 
  • Leuk
Reactions: GijsB
Voor de PXE is een microvezelpad op 75mm (of kleiner) een uitkomst. In combinatie met S3, Veloce of een ander merk compound zul je daarmee correctie moeten behalen op de krappere of rondere delen.

Chique werkplek overigens!
 
  • Leuk
Reactions: GijsB
Ik gebruik voor de harde lak van de BMW en Audi een blauwe wol pad van Rupes of de blauwe microfiber van Lake Country in combi met Carpro 3000.
 
  • Leuk
Reactions: GijsB
even een vraagje: Als de zachtere pads en fijn polijstmiddel niet werkt om krassen weg te werken, krijg je dan nog wel de glans die hoort bij een finishing product?
 
@Evt - Jup. Je creëert wel meer hoogglans omdat je de lak steeds verder verfijnt, maar mist dus de slijpkracht om meer lak te verwijderen en dus dieper te gaan.
Uiteraard is het wel noodzaak om zoveel mogelijk doffe/bekraste lak te verwijderen, zodat een fijner polijstmiddel dit uberhapt kan verfijnen.

(Een grove houten balk gladjes schuren kan met korrel 500, maar dit zal enorm lang duren. Beter eerst met een grovere korrel aan de gang, zodat de fijnere korrel beter zijn werk kan doen. Die dikke scheur/kras in de balk, die is te diep en zal je meer hout moeten wegschuren, maar je kan dit ook voor lief nemen en de het omliggende hout verfijnen)
 
  • Leuk
Reactions: GijsB en Evt
- Vliegenlijkjes kunnen best wel wat schade veroorzaken, dus een mogelijkheid is dat deze schade wat dieper zit.

- Als het een harde lak betreft, kan je soms amper lichte swirls verwijderen met een grote uitslag machine en een grove combi van pad + polijstmiddel.

- S3 is de grovere gradatie. Je hebt ook nog de S2, maar in mijn ervaring vond ik het verschil niet bijzonder groot. Je kan de S3 bijv. ook wat meer bite geven door een nóg hardere pad te gebruiken, zoals de Sandwich Spiderpad of Navy Blue Spiderpad.

- Je zou de Scholl Concepts en Monello polijstmiddelen naast elkaar kunnen vergelijken qua grofheid; Finale / S30 - Mezzo / S17 - Veloce / S3.
Heb je dus ook de Veloce in huis?
Thanks voor je uitgebreide toelichting!

Ik heb de blue navy spider pad (75mm) gebruikt op de flex, maar nog niet icm met een grove polijstmiddel zoals bijv. S3.

Ik heb alle polijstmiddelen van Monello inderdaad. En die Veloce heb ik ook gebruikt, maar ook daarmee weinig resultaat tot noch toe.

Ik heb de auto dus nu nog geen coating gegeven, omdat ik dat jammer vond van al het werk. Heb de auto al wel volledig gepolijst, maar over een aantal plekken ben ik gewoon niet tevreden.

Als ik de S3 binnen heb, dan ga k maar eens weer aan de slag.. eerst weer ff het riedeltje opnieuw mbt goed wassen etc. Ik rij met de auto en er zit verder niets geen bescherming op.

22 juli op vakantie en dan moet het gefixt zijn
 
Voor de PXE is een microvezelpad op 75mm (of kleiner) een uitkomst. In combinatie met S3, Veloce of een ander merk compound zul je daarmee correctie moeten behalen op de krappere of rondere delen.

Chique werkplek overigens!
Thanks! Ga ik dat proberen. Met de Veloce is dat helaas nog niet gelukt. Terwijl ik echt rustige bewegingen over de lak heb gemaakt..
 
Ik gebruik voor de harde lak van de BMW en Audi een blauwe wol pad van Rupes of de blauwe microfiber van Lake Country in combi met Carpro 3000.
Thanks! Die heb ik nog niet in mijn bezit. Zal die eens bestellen ook. Op een paar tientjes zit het namelijk niet vast. Gebruik jij voor het polijsten dan ook een Rupes?