• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies stappenplan

jelle—p

Detailing rookie
16 apr 2019
18
15
Hallo ,

Ik zoek wat adies of aanvullingen op mijn stappenplan van mijn auto .

Wagen is een zwarte 2018 Ford fiesta.

Stap 1 zou gewoon zijn wagen en velgen wassen d.m.v de 3 emmermethoden , 2 x foamen , wassen , drogen ,.... De gewone standaard wasbeurt eigelijk ...
De wagen wassen doe ik trouwens met de monello snow foam en dodo juice born to be mild als zeep.

Stap 2 zou zijn om de volledige wagen chemisch te reinigen door gebruik van nok Ferro ( monello ) en tar remover ( nanolex) . Wagen tussen de 2 reinigingen door afsluiten met de hoge druk ( lijkt me wel logisch) en daarna nogmaals een laagje snow foam en goed afspuiten.

Stap 3de wagen volledig kleien met supernatural fine detailing clay met poorboys spray and whipe als smeermiddel en een verhouding van 1:1 gemengd met demi water.

Stap 4zou de wagen volledig afnemen zijn met de gyon prep in combinatie met de gyon polish whipe doek .
Stap 5 zou het polijsten zijn met een Dap Evo 8 dual action machine . Een 2 staps polijst met de combinaties van :

1) menzerna medium cut polisch 2500 met de oranje rafinni pad van monello

2) menzerna super finish 3500 met de witte rafinni monello pad

Stap 5 de wagen nogmaals helemaal afnemen met gyon prep


Stap 6 de wagen met soft 99 sufo coat dark wax behandelen en afnemen met gyon baldwipe .


Wat denken jullie hierover ?

En misschien iemand die weet of ik de baldwipes mag wassen na gebruik met de soft 99 fuso coat of ik deze beter kan wegwerpen dan ?

Alvast bedankt voor de reacties

Groetjes jelle
 
Hoi Jelle, persoonlijk zou ik tussen stap 3 en 4 even de auto wassen ipv de schrale Prep over je lak te halen.
Lekker afdrogen en dan polijsten.
Auto wederom wassen, drogen en dan pas met Prep in de weer gaan...

De doekjes kun je tijdens afnemen als ze verzadigd zijn met afnemen even in een emmer heet water doen en uitspoelen met wat microvezel wasmiddel, daarna in de wasmachine op 40 graden met microvezel wasmiddel zonder wasverzachter.

greetzz Danny
 
Persoonlijk zou ik na het kleien pas non ferro gebruiken.
Met kleien leg je de ijzerdeeltjes bloot.

Anders spuit je non ferro op een lak die nog niet helemaal schoon is. Waardoor de ijzerdeeltjes nog ingekapseld zijn en non ferro niet optimaal zijn werk kan doen.
 
Persoonlijk zou ik na het kleien pas non ferro gebruiken.
Met kleien leg je de ijzerdeeltjes bloot.

Anders spuit je non ferro op een lak die nog niet helemaal schoon is. Waardoor de ijzerdeeltjes nog ingekapseld zijn en non ferro niet optimaal zijn werk kan doen.

Oke maar anders ga je tijdens het kleien de ijzerdeeltjes in de lak of over de lak wrijven zodat je nog meer krasjes krijgt , niet ?
 
Hoi Jelle, persoonlijk zou ik tussen stap 3 en 4 even de auto wassen ipv de schrale Prep over je lak te halen.
Lekker afdrogen en dan polijsten.
Auto wederom wassen, drogen en dan pas met Prep in de weer gaan...

De doekjes kun je tijdens afnemen als ze verzadigd zijn met afnemen even in een emmer heet water doen en uitspoelen met wat microvezel wasmiddel, daarna in de wasmachine op 40 graden met microvezel wasmiddel zonder wasverzachter.

greetzz Danny
Dus na het kleien gewoon de auto terug wassen en drogen en daarna polijsten zonder de prep te gebruiken voor het polijsten ?
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Ja idd zo ga ik te werk, maar zoals hierboven werken andere weer anders, er is niet altijd maar 1 manier om het goed te doen.

Ik zou alleen persoonlijk ontijzeren en teer verwijderen voor het kleien, daarna is je lak toch wel behoorlijk schoon en vrij van vervuiling.

krijg je verder geen rommel in je pads.
 
  • Leuk
Reactions: jelle—p
Zo zie je maar hoe mensen anders kunnen beredeneren wat volgens hun de juiste aanpak en volgorde is.

Ik ben ook voorstander van eerst ontijzeren en pas daarna te kleien. Alles wat je zonder kleien kan verwijderen eerst doen. Des te minder hoeft je klei te verwijderen en hoef je je klei minder snel om te vouwen en uiteindelijk eerder weg te gooien. Kans op marring lijkt me ook zeker niet nihil.
Na een prewash en contact wash kunnen ijzerdeeltjes m.i. niet heel erg ingekapseld meer zijn... Denk dat klei dan de ijzerdeeltjes ook wel oppakt en dan zou daarna een ijzerverwijderaar gebruiken niet veel zin meer hebben.
My two cents...
 
  • Leuk
Reactions: mcjvr
Even inpikken hier.
Stap1,2en 3 vandaag gedaan morgen rondje polijsten en fusso 12m aanbrengen ,maar is het morgen niet te koud/ vochtig voor de fusso?
Ik kan wel in de garage werken maar deze is niet verwarmd.
 
Ontvetten alvorens polijsten? ... Nee, dat zou ik zelf niet doen omdat ik hier het nut niet van in zie. ;)

Ontvetten doe je tijdens het polijsten om je werk te controleren en vóór het aanbrengen van de bescherming.
 
  • Leuk
Reactions: mcjvr
Ontvetten alvorens polijsten? ... Nee, dat zou ik zelf niet doen omdat ik hier het nut niet van in zie. ;)

Ontvetten doe je tijdens het polijsten om je werk te controleren en vóór het aanbrengen van de bescherming.
Oke dankjewel , is na het polijsten ontvetten met prep genoeg om daarna de bescherming aan te brengen of was jij de wagen eerst nogmaals en daarna prep om te beschermen ?
 
Na het polijsten nog even wassen is een optie. Zelf ontvet ik gewoon goed nadien, maar ik ontvet ook al goed tijdens het polijsten. ;)

Als je gewoon een wax aanbrengt, dan is dit in mijn opinie voldoende.