• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies voor een nieuwe VW !UP Groove

Sarge01

Detailing addict
8 mrt 2011
22
50
Hey hallo,

Ik heb een nieuwe VW !Up gekocht. Nu is er bij de aflevering de auto niet goed gepoetst. Er zat nog allerlei vervuiling op (vermoedelijk conserveer spul, vliegroest en poetsmiddelresten enz.)

Ik heb gelijk een afspraak gemaakt om het te laten herstellen. Ik wilde alleen de randen van stijlen en van bumpers etc laten doen omdat alle grote vlakken vrijwel swirl en streeploos waren.
(Ik was al bang voor wat er kon gaan gebeuren)

De poetser zag nog meer vervuiling, zoals vliegroest e.d. en heeft toch besloten om de hele auto opnieuw te doen. :confused:

Resultaat is dat in de zon of onder de lantaarnpaal de auto heel erg veel swirls, een paar hologrammen en andere poetssporen zichtbaar zijn. Je ziet ook bij plooien van het plaatwerk van de deuren dat hier niet goed mee om is gegaan (te veel/ lang contact op de hoeken).
Zelfs de plastic koplampen zien er nu niet meer uit in de zon.

Nu heb ik ergens een keer een heel wetenschappelijk stuk gelezen over de nieuwe autolakken en de chemische uitharding. Dit zou een aantal weken in beslag nemen. Net als een hoogglansverf van een huis is dit rond de 4 weken.
Als een auto net gespoten is, mag je ook 2 weken lang geen producten op de auto gebruiken. (stevige shamoo en afsluitende waxen etc.)


Nu moet mijn auto dus weer naar de poetser. Ronde 3 ! Ik weiger om de hele auto zelf onder handen te nemen als deze net uit de fabriek en van de dealer komt rollen. De auto schijnt ook echt nog maar pas uit de fabriek te komen.

De vraag:

Wat is nu een veilige termijn om op een auto te beginnen als we kijken naar de chemische uitharding van een lak? Ik ben er namelijk niet helemaal gerust op, of het wel goed is om de auto nu al steeds zo onder handen te laten nemen.
 
Ik heb na de aankoop van mijn (nu twee maanden oude) Ford Fiesta vrij snel een detail uitgevoerd waarbij ik geen hinder heb ondervonden tussen een nieuwe lak of een oudere. Volgens mij kun je prima aan de slag binnenkort.
 
Ik denk dat je er van mag gaan dat de lak voldoende uitgehard is. De tijd tussen spuiten en aflevering zal vast enkele weken zijn. Wat een prutsers zeg! Een gloed nieuwe auto zo toe takelen is alles behalve juist. Is de schade aan de randen nog wel te herstellen?
 
Vervelend dat de auto je op deze manier wordt afgeleverd. Helaas is dit een veel voorkomend fenomeen.
Auto's rechtstreeks uit de fabriek maken vaak bizar barre tochten mee vooraleer ze bij de dealer staan. Auto wordt daar gepolijst, flinke hoeveelheid fillers er overheen en glimmen maar.

Jammer dat je dan in het daglicht pas goed ziet hoe de werkelijke staat is. Mijn advies? Breng hem niet meer weg daarheen....

1. Zelf doen
2. Detailer zoeken met passie voor zijn hobby/ werk
 
LB;343382 zei:
Ik denk dat je er van mag gaan dat de lak voldoende uitgehard is. De tijd tussen spuiten en aflevering zal vast enkele weken zijn. Wat een prutsers zeg! Een gloed nieuwe auto zo toe takelen is alles behalve juist. Is de schade aan de randen nog wel te herstellen?

Zodra het plaatwerk is er is, staat er binnen 24 uur een auto op de stoep van de fabriek. Zeker bij modellen die hard gaan bij de bestelling. Gezien het feit dat het een bestelde auto is, hoppa gelijk op vervoer (helaas vaak de trein) en naar de importeur. Van maken naar de dealer is binnen 2 weken. Rijklaar maken 1 week. en dan naar de klant.

Na 2 weken gaat er dus voor het eerst een poetsmachine overheen. Zover was ik al wel :-b
 
Misschien nog even geen Nano Coating zoals Gyeon gebruiken, maar een wax zal geen kwaad kunnen.
 
Maaike;343383 zei:
Vervelend dat de auto je op deze manier wordt afgeleverd. Helaas is dit een veel voorkomend fenomeen.
Auto's rechtstreeks uit de fabriek maken vaak bizar barre tochten mee vooraleer ze bij de dealer staan. Auto wordt daar gepolijst, flinke hoeveelheid fillers er overheen en glimmen maar.

Jammer dat je dan in het daglicht pas goed ziet hoe de werkelijke staat is. Mijn advies? Breng hem niet meer weg daarheen....

1. Zelf doen
2. Detailer zoeken met passie voor zijn hobby/ werk

Ik deel absoluut je mening. Ik ga direct uit van jouw advies, maar gezien het feit dat ik over garantie/ aflevering kwesties praat wil ik het nog niet zelf oppakken. Als ik de problemen niet weg krijg, krijg ik het gezeur dat ik er zelf mee aan de slag ben gegaan (laat staan als ik iets verkl**t).

Ik weet voor 80% ook zeker dat ik spijt kan gaan krijgen van deze keuze, maar de poetser heeft beloofd mij tevreden te kunnen stellen. Deze keer ga ik ook zelf daarheen en geen gerommel bij de dealer.
 
Ik had die dealer fijn voorgesteld een korting te geven op een komende beurt en hem vervolgens zelf gepoetst. Zelf ga je die auto strakker krijgen als die poetser. Als die poetser kennis of liefde ( en tijd krijgt om te werken) voor zijn vak zou hebben had hij er de eerste keer niet zo uitgezien.
 
Ik snap je punt en zit er voor een heel groot deel op dezelfde wijze in. Ik vraag me alleen af in hoeverre een auto die wordt afgeleverd met swirls en polijsthologrammen onder garantievoorwaarden valt voor wat betreft die lakiimperfecties? Volgens mij ziet 9 op de 10 mensen het niet eens. Niet om hier lullig te doen, maar als je een willekeurige showroom inloopt en daar nieuwe auto's bekijkt zou je nog net geen beroerte krijgen.

Ik hoop dat het goedkomt en deze UP weer helemaal strakgetrokken wordt.
 
Voor de aflevering van mijn Fiesta had ik gevraagd niets aan de auto te doen. De reden hiervoor was om dit soort zaken te kunnen voorkomen. Oké, je haalt geen super glimmende nieuwe wagen op bij aflevering maar het scheelt toch. Merk ik ook nu weer. ;) Het lijkt op een principekwestie van je dat je wilt dat de dealer het regelt, maar als je 80% twijfelt aan de afwerking heb je er uiteindelijk meer aan als je het zelf doet? Scheelt je frustratie en afspraken maken om de auto goed te laten doen toch?
 
Het lijkt wel alsof ik de enige ben die goede ervaringen heeft met het afleveren van een auto door de dealer.
toen ik mijn auto vorig jaar kocht (2e hands) bij de dealer kon ik er ook voor kiezen hem direct mee te nemen, of om een week te wachten zodat zij hem klaar konden maken.

toen gekozen om de dealer hem klaar te laten maken en ik moet zeggen die auto zag er gelikt uit toen ik hem op kwam halen. natuurlijk er zijn altijd puntjes waar het beter kan, bijv. de trims of de banden maar verder was ik zeer tevreden. geen swirls of hologrammen te zien:grinning:

zal wel geluk hebben gehad dus :-" blijkbaar zijn er niet zoveel dealers die er echt moeite in steken.

Sorry voor de offtopic maar ik moest toch even kwijt dat het ook anders voorkomt :p
 
Wees bij het bestellen duidelijk over de aflevering, gelieve niet te laten poetsen en probeer daar nog een extra korting voor terug te krijgen. Probleem is dat dit meestal door de dealer zelf wordt uitgevoerd(of een lokale "autopoetser" niet te verwarren met een "detailer") door mensen die er misschien hooguit 2 uur voor uit (mogen) trekken. We weten allemaal dat dit natuurlijk niet het resultaat oplevert zoals de meeste dat hier doen (maar goed, wij zijn minimaal een volle dag kwijt aan een full detail). Voor de gemiddelde consument staat zo'n nieuwe auto natuurlijk lekker te glimmen onder de "speciale" showroom lampen ... maar zodra hij buiten in de zon staat is het huilen geblazen.
 
Voor wat betreft het zelf doen, moet ik ook eerlijk zeggen dat ik de kunde nog niet beheers om deze imperfecties weg te halen. Ik vind het geen probleem om te oefenen en te stoeien, maar op een nieuwe auto durf ik dat gewoon niet.

Ik heb ook echt keiharde afspraken gemaakt voor de aflevering. Een soort gelijk topic had ik bijna 3 jaar geleden ook. :schaam Iets over een ezel en een steen...
De beloften klonken mooi.

Het poetsbedrijf in kwestie doet ook detailing klussen, dus ik denk dat het met name te maken heeft met het gekozen pakket door de dealer en de instructies van de dealer.
Ik bedoel in een uur een auto opnieuw poetsen .... ? Ik krijg al buikpijn als ik het hier neerzet.
 
tsja, als die poetser geen tijd krijgt kan die ook weinig leveren.

Aan de andere kant moet zon poets bedrijf zich achter de oren krabben of ze zulke klussen dan wel moeten aannemen. Lekker klagen zou ik zeggen, jij bent dan die ene die hun wellicht geld kost welke ze maar compenseren in de grote meut.
 
Spatjespoetser:

Ik ben zelf ook echt geen fan van autopoets bedrijven. Toch denk ik dat het niet alleen ligt bij de poetser in dit geval.

Als ik zelf voorzichtig peil, worden mijn bevindingen niet overgebracht van de dealer op de poetser. Resultaat is dan dat er even een snelle poetsbeurt weer wordt gedaan. Men krijgt waar hij/zij voor betaald. Als dealers niet veel geld uit willen geven en alleen snelle afhandelingen willen dan is dat wat ze krijgen.

Ik ben nu weer bij de poetser geweest en heb nu zelf kunnen communiceren met degene die het werk deed. De middelen en materialen die ze gebruiken zijn op zich in orde. Hij heeft er zelfs voor mij nog een wax opgedaan die wij hier ook allemaal kennen. Nu was hij ook aanzienlijk langer bezig. Ze wilden immers een tevreden klant, werd mij meegegeven.

Door het slechte weer heb ik nog niet goed kunnen kijken hoe het er nu uitziet. Dat is nog een verrassing. De Tuffmax doet niet veel op de lichte kleur die ik heb en de zon staat ook nog uit.
 
Een wijs man zei eens: "het ligt nooit aan de materialen maar aan de gebruiker er van". Welke spullen zij gebruiken zegt over het algemeen weinig over het resultaat. ;)

Voor wat betreft het zelf doen, moet ik ook eerlijk zeggen dat ik de kunde nog niet beheers om deze imperfecties weg te halen. Ik vind het geen probleem om te oefenen en te stoeien, maar op een nieuwe auto durf ik dat gewoon niet.

Daar zou ik niet (te) bang voor zijn als ik jou was. Mijn Fiesta was/is ook nieuw maar ik merk weinig verschil in met de Ibiza die uit 2004 komt. In die zin dat een nieuwe lak niet moeilijker is dan een oude lak in deze vergelijking. Hierbij denk ik wel dat het meer in je gevoel ligt van nieuwigheid. Opzich niks aan de hand dus. Je kunt gewoon lekker aan de slag.