• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies voor stappenplan Opel speedster

grandscenicman

Detailing guru
30 mrt 2011
3.284
115
Zoals de titel zegt :
Wie kan mij een aantal tips/opmerkingen geven om zulke auto een grondige beurt te geven ? (voor binnenkort , afhankelijk van de vrije tijd van de eigenaar , is nmlk ook z'n daily-auto )

Betreft een zwarte OS met zwarte velgen , voorzien van een stoffen dak .
voorbeeld-foto , het gaat NIET om deze :
opel-speedster-c437521042013110746_1_zpsde6789b5.webp


Ik heb de auto onlangs irl bekeken en het viel me al meteen op dat deze van onder tot boven vol stond met swirls , fijne krasjes (beetje wit) en fijne krasjes door het wassen .
De eigenaar heeft geen mogelijkheid om deze in te foamen of afspoelen omdat ie geen stroom en stromend water heeft aan zijn garage(box)
Hij wast de wagen dmv een 3EM momenteel .

eventuele opmerkingen/aanvullingen zijn zeker welkom ( de auto zal mogelijk maar voor 1 dag beschikbaar zijn , het interieur kan op een andere keer gedaan worden )
De bedoeling is om de auto grondig proper te maken en ik had gedacht aan deze werkwijze :

-velgen met een milde velgenreiniger + iron-x
-foamen + afspuiten
-wassen 2EM
-afspoelen
-iron-x
-spoelen
-tar-x
-spoelen
-kleien
-afspoelen en drogen met s&w
-polijsten
-wax of sealant
-bandendressing........MAAR de eigenaar maakt elke 2 weken een deel (letters-merknaam) wit en dan vraag ik mij af of je er dan met elke dressing over mag ?
(of ik probeer hem te overtuigen van dat wit weg te laten en voor..........zwart te gaan ? )

Volgens mij is er heel veel gespoten polyester/plastic , ik vraag me dan ook af of ik hier rekening mee moet houden tijdens het polijsten .
Er zal NIET met een Rotary worden gepolijst, de warmte zal dan wel meevallen maar toch...:weetniet

In de motorkap zit zelfs een barst van +- 5 cm (scheur) , 100% is dus al zeker niet haalbaar , maar een degelijke polijstbeurt moet zeker kunnen.
 
Een speedster is grotendeel polyester en het overige deel aluminium.

Vooral met clayen zal je erg voorzichtig moeten doen (polyester - marring), het is een erg bewerkelijke auto wil je het goed doen met veel kleine gespoten delen.
Motorruimte (achterin) is erg lastig te bereiken en met de koplampen zou ik niks doen want die zijn echt enorm duur (2800 euro per stuk).

Je zou overigens ook de gebruiker smiley kunnen pb'en al is de al een hele poos niet meer online geweest.
 
Juffer1;326682 zei:
Motorruimte (achterin) is erg lastig te bereiken en met de koplampen zou ik niks doen want die zijn echt enorm duur (2800 euro per stuk).

De motorruimte is momenteel bijzaak , de eigenaar wil dat ie er vooral strak bijstaat en dat de lak terug mooi glimt/blinkt .

@koplampen : die kunnen toch wel gepolijst worden ? , al zullen die er natuurlijk wel wat uitzien zo laag bij de grond ......

Alvast bedankt voor je reactie :cool
 
Ook met een DAP op polyester delen, voorzichtig en af en toe voelen of het niet te warm wordt. (kunsstoffen geleiden de warmte slecht, waardoor er makkelijk warme plekken ontstaan waar je bezig bent, met kans op schade.

De scheur die je noemt: als een scheur niet is 'afgeboord' maar ergens midden in het materiaal stopt, is de kans levensgroot aanwezig dat bij de minste belasting de scheur verder loopt. Dit heel makkelijk verder lopen van een scheur kun je eigenlijk alleen voorkomen door een gaatje te boren op het einde van de scheur (wel zeker weten dat er niet nog een stukje scheur aan de andere kant van het boorgaatje zit). De reden van dit afboren is als volgt: hoe kleiner de straal van het eind van de scheur, hoe sneller de scheur verder loopt, door kunstmatig (door het boren van een gaatje) die straal flink te vergroten, stop je het verder scheuren, of vertraagd het minimaal heel fors. Deze techniek wordt al decennia toegepast bij vliegtuigonderhoud, maar bijvoorbeeld ook bij reparatie van beschadigde autoruiten.
 
De scheur/barst zit als ik het me nog goed herinner ongeveer middenin vooraan , net alsof er iets heeft ONDER gelegen en bij het dichtslaan er iets gebarsten is want ik zag geen stuk lak dat weg was thv dat barstje .

Als ik het goed begrijp kan dit dus zeker verder gaan barsten als er niks aan gedaan wordt ? (boren , plamuren/opvullen , spotrepair ? )
 
Yep, als er eenmaal een scheur in zit, loopt dit bij de meeste materialen bij geringe mechanische of thermische belasting verder. Alleen bij bijvoorbeeld composiet-materialen (waar bijvoorbeeld vezelmatjes met vezels in verschillende richtingen op elkaar geplakt zijn) loopt dit niet zomaar verder. Alleen boren opvullen zal niet helpen, je moet eerst de radius aan het eind van de scheur groter maken. Bij belasting zal bij een afgeboorde scheur het gat openbuigen, maar de scheur zal niet verder lopen (mits de straal van het boorgat groot genoeg is). Voor mijn opleiding ooit een examen 'fracture mechanics' moeten doen, en dat komt soms aardig van pas.

Dit betekent dus ook, als je op dit deel gaat polijsten, dat je serieus risico loopt dat de scheur verder loopt, bij de andere stappen zal het wel meevallen, zolang je maar geen kracht uitoefend op het gescheurde deel. (gewicht van je DAP kan al verergering van het probleem veroorzaken).

Zo'n scheur kun je het beste afboren, en dan een plaatje materiaal aan de onderzijde plakken om openbuigen van de scheur tegen te gaan, en dan vullen van boorgaatjes en scheur en dan spuiten, om alles weer 100% netjes te krijgen.