• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Maserati Quattroporte Pininfarina

Jahe

Detailing guru
1 okt 2017
737
153
Vleuten
Hi Allemaal,

Het is al weer even geleden dat ik een verslag had gepost maar na dit project leek het mij leuk om weer eens een keer op te schrijven wat ik ondernomen heb.


Via een kennis kwam in contact met de eigenaar van deze prachtige Maserati Quatroporte. Hij houdt de auto goed bij en zou hem graag weer wat glans terug willen geven. De auto is 3 jaar geleden flink onderhanden genomen door de spuiter omdat deze Italiaanse schone nogal last heeft van roestvorming.


De auto bij aanvang
IMG_5845.jpeg
IMG_5850.jpeg
IMG_5853.jpeg
IMG_5844.jpeg
IMG_5848.jpeg


Voorbereidende stappen:

Eerst de velgen aangepakt
- Sams detailing wheel cleaner ingespoten met kwazar drukspuit (1:5)
- afspuiten met HD
- Nogmaals inspuiten
- Borstelen met velgenborstel
- Achter de spaken met merino mitt
- Hoekjes en kiertjes met een kwastje
- Afspuiten met HD
- Inspuiten met Bilthamber auto wheel
- Banden met Gyeon tire-cleaner
- Velgen agiteren met kwastje
- herhalen indien nodig

IMG_5844.jpegIMG_5851.jpegIMG_5858.jpeg

Daarna de rest van de auto

- Auto volledig ingespoten met Bilt-hamber Auto Foam
- Hoekjes en kiertjes met een kwastje en APC (1:10)
- Auto afgespoten
- Wassen met DDJ BTBM
- Afspuiten
- Innevelen met Bilt Hamber Auto Wheel (ontijzelen)
- Agiteren met een mitt
- Afspuiten
- Onderste rand van de auto met Valet pro tar & glue en met een doek de plekjes nalopen met eventueel Teer

IMG_5854.jpeg
IMG_5856.jpeg


Nadien binnen gekleid met Spray and wipe en de Klei van Bilt Hamber. Kwam redelijk wat vervuiling vanaf en ondanks goed kneden van de klei bijtijds toch flink marring op de lak. Dat beloofde wat voor later zo’n gevoelige zwarte lak…

IMG_5876.jpeg


Onder het licht kon je zien dat de auto wel wat liefde kon gebruiken over tijd. Dus aan de gang gegaan met het maken van een testspot. Uiteindelijk kwam het neer op Rupes geel op een gele pad. Met 2 hits had ik voldoende correctie en een redelijke finish.

IMG_5861.jpeg

IMG_5864.jpeg


Nog wat diepere krassen her en der

voor
IMG_5860.jpeg

tijdens
IMG_5862.jpeg

na
IMG_5872.jpeg

IMG_5882.jpeg

IMG_5907.jpeg


Aan het einde nog wat aandacht gegeven aan de uitlaat

IMG_5910.jpeg
IMG_5911.jpeg


De logo’s opgefrist met Gyeon waterspot remover en een klein kwastje

IMG_5945.jpegIMG_5946.jpeg
IMG_5947.jpegIMG_5948.jpeg

50/50 van de kunststof lijsten...
IMG_5938.jpeg


En onder de motorkap globaal schoongemaakt en een dressing aangebracht.
IMG_5949.jpegIMG_5950.jpeg


Als je zo met je neus op de auto zit vallen je schades en gekke plekjes snel op zo ook bij deze auto. Helaas had ik roest geconstateerd en dit ook direct teruggekoppeld aan de eigenaar. Die besloot per direct dat hij de geraakte delen zou willen laten spuiten. Gelukkig is de spuiter een bekende dus kon ik ook direct afstemmen wat er opnieuw gespoten zou worden. Om deze reden het gehouden bij de correctie stap en afgewerkt met WA Quartz als tijdelijke bescherming (in plaats van de geplande Mohs).

IMG_5859.jpegIMG_5951.jpeg


Dit was allemaal in maart van dit jaar… fast forward naar afgelopen weekend.

De auto.is klaar en de lak volledig uitgehard. Tijd om te finishen!

Auto volledig gewassen en opnieuw flinke aandacht naar de wielen.. Vorige keer beschermd met Fusso die warempel nog prima aanwezig was. NA het wassen de liggende panelen nogmaals gekleid omdat ze wat stroef aanvoelden.

Na de voorbereiding aan de slag gegaan met Gyeon Primer en de witte Rupes pads. Hierna licht afgenomen met de witte Senza bordi’s van Monello en Nanolex Ex.
IMG_7506.jpeg
IMG_7501.jpeg

IMG_7505.jpeg

IMG_7509.jpeg


Als LSP ging er nu Gyeon Mohs op. Ik blijf het fijn vinden hoe deze aanbrengt en afneemt, heel soepel. Wel goed opletten op hoe je afneemt maar de lessen daarvan komen zometeen..

Als laatste nog de banden in de Gyeon Tire en de lak nogmaals gedaan met Cure voor wat extra bescherming. De auto heeft toen 24 uur binnen gestaan om daarna weer opgehaald te worden door een blije eigenaar.
IMG_7534.jpeg
IMG_7539.jpeg


In totaal zit er ongeveer zo’n 40 uur werk in de auto maar hij wordt met liefde onderhouden door de eigenaar en is het zeker de moeite waard!

En ter lering en/of vermaak, ook ik maak fouten . Het afnemen van een coating is een secuur werkje en na 10 uur polijsten ben je toch merkbaar minder secuur. Daarnaast zit ik echt te worstelen met goed licht tijdens het coaten (de difuser op een scangrip is niet genoeg voor mij om het te zien). Dus bij het naar buiten rollen in het daglicht met een strakke lucht heb je perfecte omstandigheden om high spots te constateren… De eigenaar hier natuurlijk op gewezen met het aanbod om het opnieuw te doen, maar hij was er vrij relaxed onder.

2 lessen geleerd: 1. Niet beknibbelen op doeken en veel kopen en 2. Extra aandacht aan logo’s en randen (deurgrepen in dit geval)

IMG_7537.jpeg
IMG_7536.jpeg
IMG_7538.jpeg
IMG_7535.jpeg
 
Gaaf! Zoals bij veel verslagen hier ook een goede opsomming van de gebruikte materialen en producten. Zachte lakken, brrrrrr. Petje af!
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Prachtig resultaat. Die kleine plekjes MOHS is dan ook geen probleem.
Wat een prachtige auto ook die Quattroporte
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Wow, wat een uitgebreid verslag! Leuk om te lezen. Die leerpuntjes ook heel waardevol.
De Maserati kan zo iig jaartjes tegenaan. Is de nieuwe eigenaar van plan om hem zo bij te houden met wassen etc?
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Prachtige wagen en even mooi werk geleverd.

Daarnaast zit ik echt te worstelen met goed licht tijdens het coaten (de difuser op een scangrip is niet genoeg voor mij om het te zien). Dus bij het naar buiten rollen in het daglicht met een strakke lucht heb je perfecte omstandigheden om high spots te constateren…

Grappig om te lezen want ik heb recent dezelfde ervaring gehad. Tijdens het coaten zeker 20 keer rond de wagen gelopen, op de grond gaan liggen, meer licht, minder licht, diffused, niet diffused, lampen op de muur laten afkaatsen... En als je denkt dat je nu wel echt alles hebt zie je plots toch nog een high spot die je zit aan te staren:

️️️️
200.gif


In mijn geval was dat na dik 24 uur toen ik Gyeon Cure aan het aanbrengen was. Uitpoetsen / toppen met extra coating had geen effect, dus heb ik de iBrid terug boven mogen halen en die stukjes opnieuw coaten.
 
Laatst bewerkt:
  • Verdrietig
Reactions: Jahe
De Maserati kan zo iig jaartjes tegenaan. Is de nieuwe eigenaar van plan om hem zo bij te houden met wassen etc?
Eigenaar is voorzien van spullen van CarClean voor het onderhoud. Absolute, een set van 10 doeken en een droogdoek.
Wellicht voor ons niet ideaal maar al een prima begin.
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb
Zo dan die staat er weer TOP bij zeg met een duidelijk verslag en goede foto's van al je werk wauw :cool:.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe