• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Afval van auto poetsen?

Jornkr

Detailing rookie
5 dec 2022
1
2
Hi iedereen,

Ik heb een vraag. Zelf ben ik bezig om samen met mijn broer een car detailing bedrijf op te zetten.

Wij hebben hier een pand voor op het vizier, maar zitten nog met een enkele vraag.

Hoe dien je om te gaan met het afvoeren van water/chemicaliën enzovoort?
 
Terechte vraag die je zowel aan de verhuurder moet vragen als op moet zoeken.
In Nederland werkt de gemeente met een APV, die is specifiek per gemeente.
Vloeistoffen als gevolg van bedrijfsactiviteiten moeten gecontroleerd worden afgevoerd.
Dan mag je meestal dus niet zomaar lozen op straat of groenstrook.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Mijn eerste gang zou het gemeenteloket zijn. Zij zijn op de hoogte van de specifieke plaatselijke maatregelen en eisen. Waarschijnlijk krijg je dan een milieu ambtenaar te spreken.
 
Buiten wat er in de voorgaande posts al is gezegd, moet je je goed bewust zijn dat regels voor bedrijfsafval nogal fors afwijken van die voor huishoudelijk afval, daarnaast kun je als bedrijf ook nog te maken hebben met een regionale milieudienst, meestal 'omgevingsdienst' genoemd, mogelijk dat je daar ook veel nuttige info kunt krijgen.
 
Even googlen op "lozingsvergunning" brengt je deze website van de overheid:
Daarin staat eigenlijk alles wat je weten moet. En het is een hele pil! Daarin staat onder andere of jou bedrijf zo'n lozingsvergunning überhaupt nodig hebt en of je jouw afvalstoffen op het vuilwaterriool mag lozen.
Naast alle wettelijke terminologie staat er ook wel eens een voorbeeldje tussen, zo las ik iets over een oliescheider. Nou, dat lijkt toch al een beetje betrekking te gaan hebben op een autodetailer :)
Ik weet uit ervaring dat wetgeving weliswaar in het hele land hetzelfde is maar dat er per gemeente verschillen zijn in interpretatie. Dus vandaar mijn eerste advies om eens met de gemeentemensen van jouw vestigingsplaats te gaan praten. Ga ook eens langs bij de Kamer van Koophandel. Zij weten van dat afval probleem misschien niet zo veel af maar ze kunnen je wél diverse handvatten aanreiken om een eind verder te komen.
 
  • Leuk
Reactions: d-super
In België is het hoogstwaarschijnlijk anders geregeld, maar met soortgelijke eisen
Een APV is geen wet, het is een plaatselijke verordening van de gemeente.
Interpretatie van Milieuwetgeving (grotendeels EU) leidt minimaal tot afwijkingen.
Een beroepsorganisatie of branchevereniging is ook een optie
 
Zeker! Lijkt steeds meer een trend te worden op online forums, registreren, vraag stellen en na antwoorden gehad te hebben weer wegwezen....
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Of na gegeven antwoord het beter weten, etc etc. @Mace.
Beetje inherent aan de maatschappij anno nu. Wel halen, niets brengen. Daar verwonder ik me overigens wel over hoor. Net als iets willen starten, zelf geen (markt)onderzoek doen en verwachten dat het aan komt waaien.

Overigens staat reactie los van TS, want die heeft het ongetwijfeld druk met research voor z’n nieuwe bedrijf.

Als ik die een tip zou moeten geven.
Begin bij de KVK, gemeente en verhuurder. Maar voordat je dat doet, zoek bedrijven op die dit werk al doen. Zorg dat je hen wat te bieden hebt, voor het advies dat je krijgt. Dat kan geld zijn, een goed idee delen of simpelweg afspreken met de eigenaar in een heel goed restaurant. Ja dat kost geld, maar kosten gaan voor de baten uit. Voor bijv CC, hij uit Vught/Best of zij uit Zevenbergen zal je niet echt concurrentie zijn, maar zij kunnen je wel waardevolle tips geven hoe ze zo ver gekomen zijn, vanuit het niets. Als je al je spul allemaal bij bijv CC besteld, willen ze vast wel een half uurtje met je koffie drinken. Voor jou de kunst om gerichte vragen met scherpe inhoud/vraagstelling te stellen.
 
  • Leuk
Reactions: Mace