• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alcohol ketonatus als ontvetter

Luukkkie

Detailing trainee
6 apr 2018
40
33
30
Beste mede forumleden,

Dit is misschien een domme vraag aangezien ik zelf een chemicus ben maar is het veilig om je autolak na het polijsten te ontvetten met een 20% oplossing van alcohol ketonatus? (De Kruidvat variant) aangezien dit goedkoper is dan Gyron Prep of Nanolex EX.

Greetings,
Luuk
 
Ik heb ergens IPA besteld en maak dit 1:10 aan. Werkt naar mijn idee prima. Maar ik heb er verder geen verstand van en weet ook niet wat Ketonatus alcohol is. :p
 
Het is best simpel hoor
Doe een beetje zonnebloem olie in een bakje water
Doe daar dan een paar druppels afwasmiddel bij
Dan zie je de olie bewegen, vaak in ronde eilandjes
Het afwasmiddel tast de oppervlaktespanning aan en verdeelt (emulgeert) het vet
Het vet zelf blijft intact en kan ook weer stollen (zoek maar eens op "fat london sewer")

Doe je alcohol bij een vet dan reageren die twee tot een andere stof (ester)
Alcohol maakt met het vet dus een verbinding die niet zomaar weer uit elkaar gaat

Ketone / ketonatus ... is een aanduiding dat het niet meer voor menselijke consumptie is
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@RedCat - De vele termen ook nog eens. :Zo dacht ik dat Gedenatureerd de term was om aan te geven dat het ongeschikt was gemaakt voor consumptie. (Zal wel het proces zijn ofso :) )

Ik ga mij hier nog wel eens nogmaals in verdiepen. De fles IPA die ik heb staan is ook niet geschikt opgeslagen, vermoed ik, dus kan binnenkort weer een nieuwe scoren. ;)
 
Als je meer weet is wat informatie altijd welkom ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan mij nog heel goed herinneren dat men gewoon de ipa 1:1 deed en hierover zéér tevreden was. ( jarenlang overigens )
Nu kan je lak er schraler van gaan aanvoelen, maar dan denk ik gewoon naar 1:3 en gaan met die banaan.
De voorgestelde 1:10 is mijns inziens gewoon veel te zwak, en ik twijfel hier dan ernstig over ( maar goed dat ben ik )