Isopropyl Alcohol voor verwijderen wax/polijst

Discussie in 'Alle overige producten' gestart door psycho-realm, 8 jun 2017.

1. Cordoba

Cordoba Detailing guru

Leuk bevonden:
    412
    Waar ik verbaasd over ben is dat Prep zo weinig IPA bevat (30-35%), dat betekent dat 2/3 dus andere stoffen zijn. :eek:

Ik denk niet dat er een zinnig mens is, die zelf gaat proberen om Prep na te maken: of je gebruikt gewoon IPA (al dan niet verdund) of je pakt Prep of een vergelijkbaar product. Zelf gaan experimenteren met toevoegen van kleur/geur lijkt me niet slim.

Soepergrover, Blade en tembaco vinden dit leuk.
  2. The Joy Of Detailing

The Joy Of Detailing Detailing addict

Leuk bevonden:
    140
    zou ook voor 65-70% water kunnen zijn...

Quantoxx vindt dit leuk.
  3. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.306
    Ik wil dit binnenkort gewoon eens gaan proberen. :D Als ik op lakwerk niets opmerkbaars constateer, dan ga ik het ook op andere materialen proberen. xD

4. psycho-realm

psycho-realm Detailing rookie

Leuk bevonden:
    3
    Overige ingrediënt is idd water. Anders zou het wettelijk in die MSDS moeten vermeld staan.

Cordoba en mk-us vinden dit leuk.
  5. Maximus

Maximus Detailing trainee

Leuk bevonden:
    7
    Nog iets om bij de discussie toe te voegen. Mike Phillips heeft ooit een topic geschreven over IPA. Daarin stelt hij zelf dat een 10% oplossing al voldoende is. Daarnaast is het ook mogelijk om terpetine te gebruiken.

Ik ben op de hoogte ben dat een hobby geld mag kosten (bijv. een goede Collinite wax kost je 25-45 euro, terwijl er waxen zijn die een veelvoud kosten en niet per se die veelvoud beter zijn). Ik vind het wel een valide discussie om te bespreken of we niet (welwillend) keihard gepakt worden door de marketing. Ik gebruik zelf Gyeon Prep, de geur is gewoon fijn en het idee dat het 'veiliger' is, doet mij goed.

psycho-realm vindt dit leuk.
  6. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.306
    Hah, dat zijn grappige dingetjes die in zijn verslag staan.

Ontvetten met IPA/Prep/EX is wat velen niet eens doen omdat het niet nodig zou zijn. (Tenzij een LSP er om vraagt)

Veelal word er glasreiniger gebruikt omdat dit op of onder de 10% IPA zit.

50-70-91% IPA mixes zijn veeeeel te sterk.

10% zou al ruim voldoende zijn.

Enzovoooorts...

psycho-realm vindt dit leuk.
  7. Stefan O

Stefan O Detailing chief

Leuk bevonden:
    275
    Ik heb vd week ook gewoon eens wat geprobeerd. Heb een klein flesjes alcohol ketonatus 96% aangevuld met gedimeraliseerd water en in een spuitfles gedaan. Helemaal gevuld dus een halve liter.
    Daarmee heb ik de rode colt (zie projecten) na het polijsten afgenomen evenals de ramen.
    Verhouding is dan ongeveer 1 op 5.
    Dit werkte prima. Het ruikt niet zo lekker als prep maar is vele malen goedkoper.

8. psycho-realm

psycho-realm Detailing rookie

Leuk bevonden:
    3
    Je slaat de spijker op de kop. Heel veel zaken zijn gewoon marketing trucjes. Lekker geurtje en leuke kleur spelen daarin mee.
    Kijk mij maakt het ook niet uit om bepaalde zaken aan te schaffen. Toch is het leuk om elkaar wijzer te maken. Zullen ook genoeg mensen zijn die wel op de kleintjes willen letten:)

9. Blade

Blade Detailing guru

Leuk bevonden:
    747

Dit meen je toch niet?! Terpentine om te ontvetten?! Dat spul is zo vet als wat.

tembaco vindt dit leuk.
  10. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.306
    @Blade - Ik heb geen idee, haha! Er word gesproken over "Mineral Spirits". Ik weet natuurlijk weer eens niet wat dit is, maar Google vertelde mij dat dit Terpentine of Terpentijn moet zijn. :)

Ken het spul van naam, maar wat je er mee doet... No Clue! (Verf verdunnen enzo, toch?)

11. Micha D.

Micha D. Detailing addict

Leuk bevonden:
    178
    Dan zou ik eerder wasbenzine nemen, dát gebruik je om te ontvetten. Terpentine is meer om dingen schoon te maken of verf aan te mengen :innocent:.

12. SvA

SvA Detailing trainee

Leuk bevonden:
    11
    Als ik mijn auto ga kleien, gebruik ik gewoon de autoshampoo ipv een clay lube. Werkt perfect en is iets goedkoper.

13. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.306
    ... Verkeerde topic? Haha! ;)

We hebben het over IPA en ontvetten, kom jij aan met kleien en autoshampoo. Hij is leuk! :p

Tom98Tuinstra, Nuttiez, Dieter en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Blade

Blade Detailing guru

Leuk bevonden:
    747
    Quantoxx vindt dit leuk.
  15. SvA

SvA Detailing trainee

Leuk bevonden:
    11
    Hahah. Sry, ik wou ermee zeggen dat er meerdere manieren zijn om iets voor elkaar te krijgen. Ik ga ook meer eens zelf IPA maken.

16. Maximus

Maximus Detailing trainee

Leuk bevonden:
    7
    Ik stond er ook van te kijken. Maar het schijnt te werken. Zou weleens willen weten wat de experts van hier ervan vinden!

Al met al, ik denk dat je dit alles als volgt kunt samenvatten. Je kunt met zowel (verdunde) IPA, als met Prep als met EX, de auto ontvetten. Prep en EX zouden extra toevoegingen hebben die 'beter' zouden zijn, maar de basis van al die producten is hetzelfde. Het is een vraag aan jezelf of je extra wilt betalen voor die toevoegingen.

17. Vrije Rijder

Vrije Rijder Detailing trainee

Leuk bevonden:
    58
    Na het polijsten heb ik Finixa DRG gebruikt om te ontvetten en dat werkte ook prima, is veilig voor autolakken en kunststoffen. Fijne bijkomstigheid is dat het nog geen 30 euro voor 5 liter kost (en dat ik van de producent) een mail heb waarin hij bevestigd dat het uitermate geschikt is voor dat doeleinde.
    Ik denk niet dat ik snel ga kiezen voor een middeltje dat toevallig wel lekker ruitk of een mooi kleurtje heeft, maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.

Quantoxx en Jdb vinden dit leuk.