• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

IPA: Q2M Prep of Isopropyl alcohol (isopropanol)

Kweetnie

Detailing addict
29 jan 2021
141
72
Ik begin met detailen en moet nog een hoop spullen bestellen. Één van die zaken is een IPA ter voorbereiding van de laatste stap voor dat ik een coating ga aanbrengen (Sealer of wax kan ook natuurlijk maar ik wil een coating hebben).
Ik zie dat er verschillende IPA'S te koop zijn maar mijn voorkeur heeft Q2M Prep.
Zoals alles kost het een hoop centjes (het geheel van de te bestellen detailing handel waar onder de DAP EVO) en dus waar bespaard kan worden.......
.....en dus dacht ik, ik heb nog wat liters Isopropanol 99,9% staan. Als ik die nu 50% verdun met gedestileerd water heb ik dan niet eigenlijk hetzelfde als Q2M Prep?
Natuurlijk moet dit niet ten nadele zijn van het eindresultaat gaan en dus de vraag of beide goedjes net zo goed zijn.
Hoor graag jullie mening en/of ervaring.
 
Ik denk dat je beter prep kan gebruiken. Als je de omschrijving leest staat dit er ook bij:

In tegenstelling tot pure IPA verwijdert het niet alleen olie- en polijstresten van het oppervlak maar het maakt het ook een stuk makkelijker om de lak met een microvezeldoek af te nemen. Wat overblijft is een gladde lak die klaar is voor een coating. Q2M PREP is sterk antistatisch, zodat stof niet op het behandelde oppervlak blijft liggen.
 
Als je IPA 99,9% hebt staan, kan je dit prima gebruiken. Echter, meng het 1:10 en niet zo sterk als 1:1. (Maakt de lak schraal)
Gyeon - Prep kan je gebruiken als laatste na-loop voordat je gaat coaten, maar de primaire ontvetting zou ik doen met iets sterkers zoals inderdaad IPA 1:10 of Nanolex - EX.

Gyeon zelf raadt ook aan om de auto eerste wassen met een goedkoop vaatwasmiddel (Geen Dreft, bevat veel glans-en-spoelmiddelen) alvorens met Prep na te lopen.

Als je de IPA gebruikt voor 90% van je ontvetting, tijdens en ná het polijsten, kan je altijd een klein flesje Prep erbij nemen als laatste na-loop en dan verbruik je er ook maar heeeeel weinig van. ;)
 
Oké, Dus gewooin de alcohol verdunnen naar "dunner" dan 1:1. en dan gewoon gebruiken.
De gangen die hier aan vooraf gaan zijn wassen met schuimlans en poorboys super slick and suds, anti-teer, anti-vliegroest, kleien, dodojuce lime prime maar volgens mij is deze gang niet nodig, en diverse gangen met de DAP afhankelijk wat nodig is maar het is een nieuwe witte auto dus dat zal niet al teveel werk zijn. Dan dus de zelf gemaakte IPA en dan toch nog een keer met de Q2M Prep?

Zeg je nu dat ik het polijstmiddel tijdens de cutting en finichgang ook met IPA kan weghalen? Dacht dat je dat er gewoon kon afvegen zonder residu.

Dan de nog nader te bepalen coating waarbij de voorkeur uitgaat naar Q² Syncro maar daar twijfel ik nog over want als beginner in detailland schijnt dat toch een moeilijk produkt te zijn.
 
Lime Prime is inderdaad niet nodig als je gaat polijsten.

Na elke keer polijsten ( ''hit'' ;) ) kan je inderdaad het residu afnemen met een doek, maar de oliën van je polijstmiddel zijn vettig en kunnen krasjes/defecten enigszins vullen. Ontvetten is dus een controle van je eigen werk. Ik heb meestal een schone/droge doek in mijn linker zak om het residu af te nemen en een schone doek in mijn rechterzak waar ik wat ontvetter op spuit en het paneel nawrijf.

Welke coating je kiest, dat hangt af van je wensen. Persoonlijk zou ik kiezen voor iets van Gyeon zoals Cancoat / Pure / One / etc.
Syncro en bijv. Si3D zijn tweelaags, dus meer werk en meer kans op complicaties. (Mohs + Skin / Base Coat + Si3D)
 
  • Leuk
Reactions: Kweetnie
Dank voor de uitgebreide reactie. Dat coaten wordt nog even orienteren. Juist omdat ik een witte auto heb is het lastiger om van alles te zien op de lak zoals swirls en het goed uitgepoetst zijn van b.v. de coating. Had ik een donkere lak dan zou ik wat dapperder zijn. Veel diepte en wetlook heeft naar mijn mening niet zoveel zin om na te streven want dat bereik je toch niet op witte lak, tenminste, je ziet er weinig van. Helaas wel alle vorm van vervuiling.
Het (mijn) doel van de coating is om een jaar of 2 goed beschermt te zijn tegen invloeden van buitenaf, Het wassen moet makkelijker gaan doordat de vervuiling makkelijker is weg te wassen in de wintermaanden (Bilt-Hamber auto foam) en een sopje van slick and suds er over.
 
IPA werkt prima, maar de speciale producten hebben net wat meer gebruiksgemak
Ik gebruik IPA vooral als er vettigheid is als vervuiling na het wassen
Prep soms litersgewijs omdat het lekkerder werkt.
 
Oh je zou er nog van kunnen schrikken hoeveel diepgang en wetlook je op een witte auto zou kunnen krijgen ;) het belangrijkste om dit te krijgen is niet de coating maar de voorbereiding. Als je hem goed polijst en ontvet krijg je de diepgang en wetlook. De coating vormt dan de kers op de taart
 
2 staps gepolijst en daarna in de Syncro Coating.
Zelf gebruik ik ook IPA in verdunning van 1:10 doe ik de auto mee tijdens polijsten en daarna met prep voordat de coating erop gaat.
 

Bijlagen

  • MSC-20201228-803-bewerkt-bewerkt.jpg
    MSC-20201228-803-bewerkt-bewerkt.jpg
    228,3 KB · Weergaven: 87
  • MSC-20201228-812-bewerkt.jpg
    MSC-20201228-812-bewerkt.jpg
    220,4 KB · Weergaven: 95
Dat is hoopgevend maar ik heb begrepen dat je toch niet net zoveel kunt bereiken (visueel) als bij donkere kleuren. Maakt ook niet uit. Ik wil een goede en mooie bescherming realiseren. Liefst met Syncro want de Fordlak schijnt niet erg hard te zijn en die Syncro voegt daar flink wat aan toe. Maar ja, onzeker, onzeker, onzeker, want als beginnertje wil je van alles maar door de hoeveelheid aan materialen en middelen wordt dat lastig. Dus of Synco handig is om te kiezen door het gebrek, nog, aan ervaring? Quantoxx zie hierboven: Persoonlijk zou ik kiezen voor iets van Gyeon zoals Cancoat / Pure / One / etc.
Misschien moet ik maar niet gelijk het onderste uit de kan willen hebben en ga voor een "makkelijker" coating dan Syncro
 
Laatst bewerkt:
De 2e coating die ik ooit aanbracht was Gyeon Syncro. Dit na een eerste kennismaking met CanCoat.
Het is te doen, maar zorg er voor dat je alle stappen in de juiste volgorde EN correct uitvoert. Mohs is een makkelijk aan te brengen coating, maar ook onvergeeflijker wat betreft fouten. Skin (de 3e laag) is iets dikker en kleveriger. Een beetje zoals Pure.
Werk bijvoorbeeld paneel per paneel af.
Dit lijkt logisch, maar op grotere oppervlakken zoals het dak en de motorkap kan hier snel gemist worden.

Omdat het om 3 lagen gaat, is het ook intensiever om aan te brengen en je aandacht moet je er ook al die tijd goed bijhouden.

Het is inderdaad makkelijker om een eerste ervaring op te doen met bvb Gyeon One of Pure.
 

Vergelijkbare onderwerpen