• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Isopropyl Alcohol voor verwijderen wax/polijst

Waar ik verbaasd over ben is dat Prep zo weinig IPA bevat (30-35%), dat betekent dat 2/3 dus andere stoffen zijn. :eek:

Ik denk niet dat er een zinnig mens is, die zelf gaat proberen om Prep na te maken: of je gebruikt gewoon IPA (al dan niet verdund) of je pakt Prep of een vergelijkbaar product. Zelf gaan experimenteren met toevoegen van kleur/geur lijkt me niet slim.
 
Ik wil dit binnenkort gewoon eens gaan proberen. :D Als ik op lakwerk niets opmerkbaars constateer, dan ga ik het ook op andere materialen proberen. xD
 
Nog iets om bij de discussie toe te voegen. Mike Phillips heeft ooit een topic geschreven over IPA. Daarin stelt hij zelf dat een 10% oplossing al voldoende is. Daarnaast is het ook mogelijk om terpetine te gebruiken.

Ik ben op de hoogte ben dat een hobby geld mag kosten (bijv. een goede Collinite wax kost je 25-45 euro, terwijl er waxen zijn die een veelvoud kosten en niet per se die veelvoud beter zijn). Ik vind het wel een valide discussie om te bespreken of we niet (welwillend) keihard gepakt worden door de marketing. Ik gebruik zelf Gyeon Prep, de geur is gewoon fijn en het idee dat het 'veiliger' is, doet mij goed.
 
  • Leuk
Reactions: psycho-realm
Hah, dat zijn grappige dingetjes die in zijn verslag staan.

Ontvetten met IPA/Prep/EX is wat velen niet eens doen omdat het niet nodig zou zijn. (Tenzij een LSP er om vraagt)

Veelal word er glasreiniger gebruikt omdat dit op of onder de 10% IPA zit.

50-70-91% IPA mixes zijn veeeeel te sterk.

10% zou al ruim voldoende zijn.


Enzovoooorts...
 
  • Leuk
Reactions: psycho-realm
Ik heb vd week ook gewoon eens wat geprobeerd. Heb een klein flesjes alcohol ketonatus 96% aangevuld met gedimeraliseerd water en in een spuitfles gedaan. Helemaal gevuld dus een halve liter.
Daarmee heb ik de rode colt (zie projecten) na het polijsten afgenomen evenals de ramen.
Verhouding is dan ongeveer 1 op 5.
Dit werkte prima. Het ruikt niet zo lekker als prep maar is vele malen goedkoper.
 
Nog iets om bij de discussie toe te voegen. Mike Phillips heeft ooit een topic geschreven over IPA. Daarin stelt hij zelf dat een 10% oplossing al voldoende is. Daarnaast is het ook mogelijk om terpetine te gebruiken.

Ik ben op de hoogte ben dat een hobby geld mag kosten (bijv. een goede Collinite wax kost je 25-45 euro, terwijl er waxen zijn die een veelvoud kosten en niet per se die veelvoud beter zijn). Ik vind het wel een valide discussie om te bespreken of we niet (welwillend) keihard gepakt worden door de marketing. Ik gebruik zelf Gyeon Prep, de geur is gewoon fijn en het idee dat het 'veiliger' is, doet mij goed.

Je slaat de spijker op de kop. Heel veel zaken zijn gewoon marketing trucjes. Lekker geurtje en leuke kleur spelen daarin mee.
Kijk mij maakt het ook niet uit om bepaalde zaken aan te schaffen. Toch is het leuk om elkaar wijzer te maken. Zullen ook genoeg mensen zijn die wel op de kleintjes willen letten:)
 
Nog iets om bij de discussie toe te voegen. Mike Phillips heeft ooit een topic geschreven over IPA. Daarin stelt hij zelf dat een 10% oplossing al voldoende is. Daarnaast is het ook mogelijk om terpetine te gebruiken.

Ik ben op de hoogte ben dat een hobby geld mag kosten (bijv. een goede Collinite wax kost je 25-45 euro, terwijl er waxen zijn die een veelvoud kosten en niet per se die veelvoud beter zijn). Ik vind het wel een valide discussie om te bespreken of we niet (welwillend) keihard gepakt worden door de marketing. Ik gebruik zelf Gyeon Prep, de geur is gewoon fijn en het idee dat het 'veiliger' is, doet mij goed.


Dit meen je toch niet?! Terpentine om te ontvetten?! Dat spul is zo vet als wat.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
@Blade - Ik heb geen idee, haha! Er word gesproken over "Mineral Spirits". Ik weet natuurlijk weer eens niet wat dit is, maar Google vertelde mij dat dit Terpentine of Terpentijn moet zijn. :)

Ken het spul van naam, maar wat je er mee doet... No Clue! (Verf verdunnen enzo, toch?)
 
Als ik mijn auto ga kleien, gebruik ik gewoon de autoshampoo ipv een clay lube. Werkt perfect en is iets goedkoper.
 
Hahah. Sry, ik wou ermee zeggen dat er meerdere manieren zijn om iets voor elkaar te krijgen. Ik ga ook meer eens zelf IPA maken.
 
Dit meen je toch niet?! Terpentine om te ontvetten?! Dat spul is zo vet als wat.

Ik stond er ook van te kijken. Maar het schijnt te werken. Zou weleens willen weten wat de experts van hier ervan vinden!

Al met al, ik denk dat je dit alles als volgt kunt samenvatten. Je kunt met zowel (verdunde) IPA, als met Prep als met EX, de auto ontvetten. Prep en EX zouden extra toevoegingen hebben die 'beter' zouden zijn, maar de basis van al die producten is hetzelfde. Het is een vraag aan jezelf of je extra wilt betalen voor die toevoegingen.
 
Na het polijsten heb ik Finixa DRG gebruikt om te ontvetten en dat werkte ook prima, is veilig voor autolakken en kunststoffen. Fijne bijkomstigheid is dat het nog geen 30 euro voor 5 liter kost (en dat ik van de producent) een mail heb waarin hij bevestigd dat het uitermate geschikt is voor dat doeleinde.
Ik denk niet dat ik snel ga kiezen voor een middeltje dat toevallig wel lekker ruitk of een mooi kleurtje heeft, maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.
 
In een filmpje van AMMO NYC zag ik op 5:30 dat hij een mix van water en isopropyl gebruikt voor het weghalen van wax.


Ik vond het volgende product : https://degros.nl/product/pedicure-...ent-1-liter/?gclid=CP_o-bflrdQCFawK0wodODQJDw


Kunnen we concluderen dat: https://www.Carclean.com/product/Gyeon/Q²M_Prep_1000ml_Q2M_Prep_1000_102817 Hetzelfde principe is?

Zie hier wat er precies in zit. http://www.wax-it.be/msds/GYEON_PREP_MSDS.pdf

De overige 2 recepten zijn voor kleur en geur. Die kun je dus prima weg laten!

Met andere woorden: in mijn optiek kun je het prima zelf maken!!
Jep, heb ik ook gedaan. Ik heb de productbladen van Geyon prep gelezen en tot mij verbazing zit er in prep 33% ipa in en de rest is een soort ontvettende afwasmiddel.
Ben dus de ipa gaan verdunnen met water en afwas middel. PERFECT middeltje nu voor nog geen 10tje voor 15 liter