Met onmisbare hulp van @Jurjenz is het gelukt om in een paar dagen onze Alfa aan de buitenkant onder handen te nemen. Erg leerzaam en veel geleerd. Ook wat er beter kan. Het resultaat schat ik nu op zo'n 90% a 95% van mogelijke correctie. Voor de laatste procenten zou ik de hulp van jullie op het forum of medewerkers van Carclean nodig hebben. Net als een lakdiktemeter, goede lamp en een afgesloten ruimte om het project rustig een paar dagen te doen en tussendoor te laten staan. Het is toch een uitdaging om een dergelijk project op straat in het centrum van Groningen te doen. Wel erg gezellig, oneindig veel aanspraak en 2 mensen die ongevraagd een serieus bod op de auto hebben uitgebracht. Leuk!
Hoe ik het heb aangepakt:
- Wassen met Dodo Juice born to-be-mild. Kleien met monello.
- Volgende stap, polijsten met DAP900 van @Jurjenz. Testspot gemaakt op motorkap, waarbij ik met 2x geel + Veloce / 1x oranje met Mezzo / 1x wit met Finale. Hierbij bleven er nog best wat swirls over, maar ik koos ervoor om toch de hele auto zo te pakken om te zien waar het schip zou stranden. Hierbij de oude polijstcompound gebruikt van jaar of 6. Na hele auto te hebben gepakt met 2x Veloce niet tevreden en onderweg de nieuw bij Carclean bestelde potjes van dezelfde compound gepakt. Direct veel beter resultaat en hele auto nog een ronde aangepakt. Nu veel beter. Motorkap echter nog matig, dus een woolpad besteld. Daarmee 1 hit met Veloce en vervolgens nog eens geel + Veloce / 1x oranje met Mezzo en 1x finale met wit. Hier heb ik het bij gelaten, ook vanwege tijdgebrek. Het dak had wellicht nog kunnen profiteren van een hitje met de woolpad, maar dat bewaar ik voor de volgende keer. Hierbij ook echt hele buitenkant gepakt, dus inclusief deuren, dorpels en eigenlijk al het zichtbare lakwerk. Lampen ook meegepakt.
- Hele auto ontvet met Prep van Gyeon.
- Gyeon Synchro erop. MOHS bleek te weinig om met 50 mL hele wagen inclusief sponningen en deuren 2x te pakken. Ik was voor de zekerheid begonnen met de "kritieke delen" die het meest snel vervuilen, achterdeuren en niet zichtbare gelakte delen derhalve 1x gedaan. Vervolgens GYEON Skin 1x ivm tijdgebrek. Cure even laten zitten, dit dacht ik na het vakantieritje te doen. Coating vervolgens 16 uur laten "uitharden" en aan het rijden gegaan.
- Velgen nu aangepakt met Aquaphobia, hier gaat tzt een coating op als ik de velgen eraf kan halen en helemaal kan schoonmaken. Daar had ik nu de middelen niet voor.
De foto's die ik heb gemaakt zijn na het polijsten en voor het aanbrengen van de coating. Het plan was om de volgende dag met de auto op vakantie te gaan naar Italie, dus ik dacht maak daar wat mooie foto's in de zon. Maar helaas vond een steenmarter in het Zwarte Woud de auto niet te versmaden en heeft zich vergrepen aan het koelsysteem. Lang verhaal kort, auto is inmiddels gerepareerd en we zijn weer in Stad. Coating is nu uitgehard, binnenkort eens wassen met Born-to-be-Mild. Ontvetten en wat Gyeon Cure erover. En dan zal ik wat nieuwe foto's sturen!
Voor een volgende keer ga ik wat hulp inschakelen om te kijken wat "maximaal" mogelijk is qua lakcorrectie. Met name in de motorkap zitten wat schrammen die ik er denk ik wel uit kan krijgen, maar wat ik zonder de eerder genoemde middelen niet durfde. En qua Swirlcorrectie zou ik nog wat verder kunnen gaan met goede belichting en een afgesloten ruimte. Maar voor nu tevreden. De coating doet goed zijn werk, auto glimt als een spiegel en de beading is episch!
Benieuwd naar de reacties!
Hoe ik het heb aangepakt:
- Wassen met Dodo Juice born to-be-mild. Kleien met monello.
- Volgende stap, polijsten met DAP900 van @Jurjenz. Testspot gemaakt op motorkap, waarbij ik met 2x geel + Veloce / 1x oranje met Mezzo / 1x wit met Finale. Hierbij bleven er nog best wat swirls over, maar ik koos ervoor om toch de hele auto zo te pakken om te zien waar het schip zou stranden. Hierbij de oude polijstcompound gebruikt van jaar of 6. Na hele auto te hebben gepakt met 2x Veloce niet tevreden en onderweg de nieuw bij Carclean bestelde potjes van dezelfde compound gepakt. Direct veel beter resultaat en hele auto nog een ronde aangepakt. Nu veel beter. Motorkap echter nog matig, dus een woolpad besteld. Daarmee 1 hit met Veloce en vervolgens nog eens geel + Veloce / 1x oranje met Mezzo en 1x finale met wit. Hier heb ik het bij gelaten, ook vanwege tijdgebrek. Het dak had wellicht nog kunnen profiteren van een hitje met de woolpad, maar dat bewaar ik voor de volgende keer. Hierbij ook echt hele buitenkant gepakt, dus inclusief deuren, dorpels en eigenlijk al het zichtbare lakwerk. Lampen ook meegepakt.
- Hele auto ontvet met Prep van Gyeon.
- Gyeon Synchro erop. MOHS bleek te weinig om met 50 mL hele wagen inclusief sponningen en deuren 2x te pakken. Ik was voor de zekerheid begonnen met de "kritieke delen" die het meest snel vervuilen, achterdeuren en niet zichtbare gelakte delen derhalve 1x gedaan. Vervolgens GYEON Skin 1x ivm tijdgebrek. Cure even laten zitten, dit dacht ik na het vakantieritje te doen. Coating vervolgens 16 uur laten "uitharden" en aan het rijden gegaan.
- Velgen nu aangepakt met Aquaphobia, hier gaat tzt een coating op als ik de velgen eraf kan halen en helemaal kan schoonmaken. Daar had ik nu de middelen niet voor.
De foto's die ik heb gemaakt zijn na het polijsten en voor het aanbrengen van de coating. Het plan was om de volgende dag met de auto op vakantie te gaan naar Italie, dus ik dacht maak daar wat mooie foto's in de zon. Maar helaas vond een steenmarter in het Zwarte Woud de auto niet te versmaden en heeft zich vergrepen aan het koelsysteem. Lang verhaal kort, auto is inmiddels gerepareerd en we zijn weer in Stad. Coating is nu uitgehard, binnenkort eens wassen met Born-to-be-Mild. Ontvetten en wat Gyeon Cure erover. En dan zal ik wat nieuwe foto's sturen!
Voor een volgende keer ga ik wat hulp inschakelen om te kijken wat "maximaal" mogelijk is qua lakcorrectie. Met name in de motorkap zitten wat schrammen die ik er denk ik wel uit kan krijgen, maar wat ik zonder de eerder genoemde middelen niet durfde. En qua Swirlcorrectie zou ik nog wat verder kunnen gaan met goede belichting en een afgesloten ruimte. Maar voor nu tevreden. De coating doet goed zijn werk, auto glimt als een spiegel en de beading is episch!
Benieuwd naar de reacties!
Bijlagen
-
IMG_8279 kopie.webp76,6 KB · Weergaven: 25
-
IMG_8288 kopie.webp49,7 KB · Weergaven: 23
-
IMG_8290 kopie.webp57,6 KB · Weergaven: 23
-
IMG_8298 kopie.webp55 KB · Weergaven: 23
-
IMG_8306 kopie.webp41,7 KB · Weergaven: 22
-
IMG_8312 kopie.webp76,8 KB · Weergaven: 22
-
IMG_8314 kopie.webp45 KB · Weergaven: 22
-
IMG_8315 kopie.webp34,7 KB · Weergaven: 23
-
IMG_2229.webp202,1 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt: