• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alfa Spider 20JTDm 2007

Merivawim

Detailing chief
1 nov 2009
1.629
85
53
Dag vrienden,
Vorige maand heb ik deze aangepakt. Dit project stond al erg lang gepland maar door verbouwingswerken bij de eigenaar werd dit uitgesteld.
Uiterlijke staat : (na 120.000km)
Veel swirls en krassen (diepere en ondiepere) en een op voorhand aangehaald probleem. De eigenaar was ermee naar de Provence gereden en daar werd de auto onder een naaldboom geplaatst. Gevolg: de lak was rijkelijk besprenkeld met hars. Om deze te verwijderen had hij al geprobeerd met allerlei middeltjes en een schuursponsje (het schuursponsje hielp maar veroorzaakte een mooie gekraste matte plek op de motorkap! Ik heb op voorhand even wat fora doorgenomen voor een betere oplossing. Een reiniger op basis van citrus zou dit kunnen oplossen.
Wat foto’s van de toestand voor ik begon :
IMG_0121.JPG


IMG_0123.JPG


IMG_0125.JPG


IMG_0129.JPG

Plan van aanpak:
Aangezien de wagen gewassen was ben ik begonnen met de hars. Ik had van iemmand een industriële citrusreiniger meegekregen om te proberen (naam van produkt onbekend) en dit leverde naar heel wat wrijven het gewenste effect…de hars loste op.
Daarna heb ik de volledige wagen gekleid met klei van mothers en Born to be slippy van dodojuice als glijmiddel. De wielen heb ik ingespoten met Iron X en verder gewassen met Meguiars wheelbrigtener
Die vele spaken maakten dat dit niet prettig was.
Na een testspot leverde na twee passen (DAP900) M105 (Meguiars)op microfiber cutting pad een krasvrij resultaat. Ik heb daarna nabewerkt met M205 op Surbuff-pad.
IMG_0136.JPG


IMG_0171.JPG

IMG_0181.JPG


Als wax gebruikte ik m’n geliefde combo Collinite 845 op golden concorsopad (met de dap) Om te glazen had ik tijd tekort.
De trims heb ik behandeld met black Wow en de uitlaten met metalpolish van Meguiars.
Het interieur heb ik na het stofzuigen afgewassen met APC 1/10 en daarna de lederen zetels behandeld met gliptone conditioner. Het dashboard werd behandeld met Poorboys Natural look. De ruiten werden gereinigd met ruitenreiniger van autoglym.
het interieur voor :

IMG_0183.JPG


IMG_0184.JPG

Het cabriodak was nog netjes en heb ik enkel gestofzuigd om het polijststof weg te nemen.
De motorruimte heb ik ingespoten met engine cleaner van autoglym en met een fijne straal afgespoeld. Daarna de plastics behandeld met engine dressing van autoglym.
enkele foto's na :

IMG_0249.JPG

IMG_0250.JPG

De banden heb ik tenslotte voorzien van een laagje endurance gel van Meguiars.

Hier het uiteindelijk resultaat:

IMG_0198.JPG
IMG_0209.JPG
IMG_0211.JPG
IMG_0213.JPG
IMG_0224.JPG
IMG_0226.JPG
IMG_0232.JPG
IMG_0235.JPG
IMG_0218.JPG
IMG_0220.JPG
IMG_0221.JPG
IMG_0234.JPG


Zo dat was het weer. Bedankt voor het lezen.

Ik was tevreden en gelukkig de eigenaar ook.
 
Zo die is weer mooi rood, en een prachtig interieur . Dat sommige mensen niet snappen wat een schuurspons aanricht? Maar gelukkig heb je een heel mooi resultaat behaald.
 
  • Leuk
Reactions: Merivawim
Zo ga je niet om met een Alfa Spider, maar gelukkig staat ie er nu weer fris bij. Mooie resultaat!
 
Dank je...de eigenaar had er een tijd een haat-liefde verhouding mee...na heel wat technische mankementen op een korte tijd was hij hem eigenlijk beu. Ik moest hem dan ook oorspronkelijk maar wat opfrissen voor de verkoop. Toen hij het eindresultaat zag, kwam z'n liefde voor die alfa terug. Hij heeft inmiddels besloten om hem te behouden en verder te koesteren. :ja
 
Knap gedaan Wim !

Hoe haalt de eigenaar het in z'n kop ( sorry) om deze weg te doen ...........gelukkig heb jij de beste man kunnen overtuigen ! :)

Geen kritiek hoor , maar zie ik nu een doffe plek thv "spider" ??? ( foto 7 en 12 )
 
Bedankt Danny,
wat die vage plek betreft, die zie ik inderdaad ook. Ik ben even op andere foto's gaan kijken en ik zie enkel dat rond de plakletters wat vuil is blijven zitten. Ik was waarschijnlijk te moe om dat toen op te merken. Nu weet ik waarom jij die dingen eraf wilt hé ;) Hieronder een foto waar je dat duidelijk ziet:

IMG_0228.JPG

dus : Eigenaar als je in de buurt bent...passeer even bij me en ik werk dit bij voor je. Goed gezien GSM!
 
Knap werk Wim.Rood is een dankbare kleur :).
2 weken geleden ook een auto van zijn harsjasje ontdaan.
Met Valma ontharsser en citrus tar en glue remover op de meeste plaatsen resultaat behaalt.
Het overige met een haardroger voorzichtig verwarmd en met een slechte doek afgenomen.
 
  • Leuk
Reactions: Merivawim
Heel mooi gedaan. Ongelooflijk dat de eigenaar met een schuursponsje te werk is gegaan, maat aan de andere kant is het contrast met het eindresultaat alleen maar groter en heb je meer eer van je werk.
 
  • Leuk
Reactions: Merivawim