• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alles over de AVA of Norway

Abel

Writer of Bling
Medewerker
Tester of Bling
11 sep 2020
78
130
AVA logo.jpg
We hebben het merk AVA of Norway nu enkele weken in ons assortiment en er zijn heel wat leuke reacties op geweest. We hebben reviews gehad wat mensen van de kwaliteit vinden en zijn positief verrast. We hebben in totaal 4 AVA hogedrukreinigers in ons assortiment. Elk model heeft weer unieke eigenschappen en speciaal is op zijn eigen manier.

AVA Go.jpgAVA Smart.jpgAVA Master.jpgAVA Evolution.jpg
AVA Go is ontworpen en ontwikkeld voor degenen die op zoek zijn naar een lichtgewicht hogedrukreiniger die gemakkelijk is om mee te werken, maar toch voldoet aan de verwachtingen voor kwaliteit en gebruikerservaring.​
  • 140 bar​
  • 450 liter per uur
  • 2000 Watt
  • 8 meter slang (metaal versterkt)
  • Maximum water temperatuur 40°
  • Geluidssterkteniveau 92 dB(A)
  • Aluminium pomp met 3 zuigers
  • Thermisch beveiligde motor
  • 5 meter stroomkabel
AVA Smart is een goede balans tussen prijs en kwaliteit. Je krijgt een V3-pomp in een compact formaat. Geniet van de slimme functies zoals het rollover-proof ontwerp, "follow-me" slanghaspel, kort pistool en praktische zoomlans.
  • 140 bar
  • 450 liter per uur
  • 2000 Watt
  • 8 meter slang (metaal versterkt)
  • Maximum water temperatuur 40°
  • Geluidssterkteniveau 92 dB(A)
  • Aluminium pomp met 3 zuigers
  • Thermisch beveiligde motor
  • 5 meter stroomkabel
AVA Master heeft een duurzame metalen pomp met 4 cilinders voor duurzaamheid en prestaties. Hij is extreem stabiel dankzij het intrekbare voorsteun, laag zwaartepunt en onze "follow-me" slanghaspel.
  • 160 bar​
  • 600 liter per uur
  • 2800 Watt
  • 10 meter slang (metaal versterkt)
  • Maximum water temperatuur 40°
  • Geluidsvermogenniveau 90,7 dB(A)
  • Aluminium pomp met 4 zuigers
  • Thermisch beveiligde motor
  • 5 meter stroomkabel


AVA Evolution heeft metalen pompen die lang meegaan; 4
cilinders voor duurzaamheid en prestaties, laag zwaartepunt en onze "follow-me" slanghaspel die past tot 20 m slang. Het is ook uitgerust met een gereedschapsbak voor het eenvoudig plaatsen van sproeiers.
  • 145 bar
  • 500 liter per uur
  • 2100 Watt
  • 8 meter slang (metaal versterkt)
  • Maximum water temperatuur 40°
  • Geluidsvermogenniveau 90,7 dB(A)
  • Aluminium pomp met 4 zuigers
  • Thermisch beveiligde motor
  • 5 meter stroomkabel
Combineren met Kärcher
Velen van jullie zullen een al een hogedrukreiniger in bezit hebben van bijvoorbeeld het merk Kärcher. Voor de mensen die toch willen genieten van AVA zonder een hele nieuwe hogedrukreiniger te kopen, is het mogelijk om losse AVA-onderdelen om op de Kärcher aan te sluiten, zoals de 90° underbody lans, microfiber brush, 5-delig nozzle kit en het zero force short nozzle spuitpistool.
AVA 90 graden lans.jpgAVA Microfiber Brush.pngAVA Nozzle Kit.jpgAVA Zero Force short spuitpistool.png
Je kunt de producten vinden op: https://www.carclean.com/nl/merken/ava-hogedrukreinigers
 
Laatst bewerkt:
Mag ik er vanuit gaan dat alles met een Kärcher K aansluiting op de AVA hogedrukreinigers past?
Concreet gaat het over welke aansluiting ik voor de Monello Lancia & Pistola Corta moet specifiëren.
Vooral die laatste is verwarrend vanwege deze tekst "De Nilfisk aansluiting wordt onder andere gebruikt door bijvoorbeeld AVA",
terwijl er ook een Karcher aansluiting beschikbaar is...
 
Helaas niet. Vaak gaat het wel maar helaas krijgen we ook meldingen dat klanten soms lichte lekkage hebben.

De Nilfisk aansluiting geldt voor de hogedrukslang, dus voor de Pistola Corta geldt dat.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
@AndyVR Thermische beveiliging kun je ook creëren door een thermische zekering toe te passen, die wordt bijvoorbeeld ook vaak toegepast bij de elektrische stoelverstelling en de raammotoren van auto's: op het moment dat er teveel stroom loopt wordt zo'n thermische zekering bloedheet, waardoor de weerstand van de zekering extreem groot wordt (zodat er vrijwel geen stroom meer loopt). Na een aantal seconden afkoelen kun je echter alles weer normaal schakelen. Bij bijvoorbeeld raammotoren wordt dat gebruikt om te voorkomen dat bij vastgevroren ruiten de elektromotor voor de raambediening verbrandt.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@Cordoba die ken ik inderdaad, toch wat betreft de raambedieningsmotoren. Maar ik blijf nu wel zitten met de vraag als de AVA HD'ers een inductiemotor hebben of niet. :D
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Abel Die AVA master levert wel erg veel water met 600 liter per uur, ik denk dat veel mensen een kraan gebruiken waar dat maar nauwelijks gehaald wordt.
(600 liter/uur betekent dat je in 1 minuut 10 liter water, oftewel een redelijk volle emmer hebt)
 
De Master is wat steviger gebouwd dan de Evolution. Duurdere materialen (meer aluminium). De Evolution is een combinatie van de Smart en Master.
Oprolsysteem van de stroomkabel is bijvoorbeeld alleen bij de Evolution.

Of je de P60 of P80 moet nemen is natuurlijk een eigen keuze. Wil je ook de tegels e.d. doen dan is de P80 aan te raden. Voor autoreiniging is de P60 meer dan voldoende in ieder geval naar mijn mening.
 
  • Leuk
Reactions: ArjanB
Vraagje:
Hoe zit het met de dosering van je waterstraal, bij bv een Master P80?
Kan je deze in standen doseren (net als bij bv een K7)?
De spuithoek dien je aan te passen met andere nozzles als ik het goed heb bij de AVA?
 
Hoi @Paske , ik heb sinds kort een P60 Evolution in huis.
Geweldig mooi en degelijk apparaat, met stroomopberg vak (heeft Master niet), maar in tegenstelling tot de Karcher die ik hiervoor had kun je waterdruk NIET instellen.
Alleen sproeibreedte kun je varieren, dat kan met meegeleverde lans - maar alleen in 20 of 60 graden, niet traploos helaas.
Dat is echt een min punt, want auto wassen wil je graag met 45 graden, hiervoor moet je een complete nozzleset aanschaffen met allerlei andere nozzles die je eigenljk niet nodig hebt (20 en 60 zitten al in de lans, turbo freeze wordt al bij apparaat geleverd en de 35cm lans die er ook bij zit heb ik nog niet nodig gehad.
Maar goed, de nozzles wisselen eenvoudig dus werkt best goed; calculeer die set bij de prijs in als je een AVA zou bestellen.

Toch blijft niet kunnen regelen van waterdruk wel jammer, ik spoot vaak de velgenborstel schoon op lage druk, draaien aan lans en volle druk op velgen - dat gaat niet met een AVA.

Wat betreft P80: die heb ik ook gehad, maar resulteerde in steeds eruit slaan van stoppen (huis uit 2000 dus toch redelijk modern, geen zware verbruikers verder op die groep, maar ging niet goed ook niet op andere groep). Heeft ook te maken met piek belasting tijdens inschakelen, en type groep, 16A type-B kan dit probleem geven.
En 160 bar is echt heel erg veel, was bang dat ruitenwissers en logo's van de auto afgeblazen werden (45 gr nozzle). Ben overgestapt op P60, die vraagt minder stroom dus geen gedoe met uitslaande stoppen meer, en de 140 bar druk daarvan werkt perfect.

Dit ter overweging - ik zou je dus een P60 aanraden!
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse en Brad
Arjan, in België heeft men automaten van 20A voor de stroomkringen met stopcontacten.
Dit zou al één minpuntje opheffen.
En las hier net ook ergens dat de waterdruk misschien niet traploos instelbaar zou zijn, maar wel twee standen zou hebben (Smart P60)
Maar daar is in de (universele) gebruiksaanwijzing dan weer niks van te zien.
 
Laatst bewerkt:
BTW: op de AVA site staat nog steeds dat de ECO Mode geleverd wordt op de P60 Smart
"The Smart Series includes an ECO-mode, allowing you to lower the pressure by double clicking the trigger."