• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alternatief klei

Nickkenny

Detailing addict
5 jan 2015
101
65
alternatief voor auto finesse klei welk merk raden jullie aan die ongeveer dezelfde werking heeft als A.f
 
Wat verwacht je van de klei?
Ik denk vaak als eerste aan Ddj supernatural clay mild maar als je stevige vervuiling verwacht dan zou ik een zwaardere variant kopen.
 
Ik wou morgen de Dodo Fine klei bestellen,Welke lube en welke mengverhoudingen kan ik het beste gebruiken?
 
Ik let zelf nooit op gewicht, maar snij een stuk af waar ik een mooi pannenkoekje van kan maken. ;) Daarbij let ik erop dat het niet te klein is, want dan kan je het pannenkoekje niet meer naar binnen vouwen en zo je vuil inkapselen. (En dus een schoon stuk over te houden)
 
Ik gebruik helemaal geen klei meer maar een Clay cloth.
En dat werkt verdraaid goed, na het kleien goed uitspoelen en weer klaar voor gebruik.
Ziets als dit:

Als glijmiddel gebruik ik dan IRON of equivalent, 2 bewerkingen in 1. :p
 
@Rolf - Huh? Beetje een vaag filmpje/verwijzing. :p

In het filmpje is de hele auto al gekleid met de Clay Cloth, maar er blijft teer over. (0:18)
Op 06:10 geeft hij aan dat de Clay Cloth niet werkt.
Op 06:15 geeft hij het punt van de video aan; Je kan niet altijd met een Clay Cloth werken omdat je voor de teer nou eenmaal klei nodig hebt.

( 06:55 -> ''Drops clays bar on the ground; ''oh, Game's over!'' ) Hehe, jup!

Het punt wat ik uit het filmpje haal: Gebruik een teerverwijderaar voor teer? :p


Het is al een hele tijd geleden, maar toen ik mij wat meer ging verdiepen in de clay towels / clay mitts versus clay bars, toen bleef er voornamelijk een idee hangen;
Een klei is plakkerig en zacht met veel massa waarbij er tijdens het kleien metaal-deeltjes en dergelijk dieper in de klei trekken en een soort van ingekapseld worden. BIj towels/mitts is het grootste voordeel dat je ze kan uitwassen en dus zelfs wanneer ze op de grond vallen, je ze opnieuw kan gebruiken na een spoelbeurt. Dit is echter ook een nadeel omdat de vervuiling dus tijdens het kleien dichter bij het oppervlakte blijft en zo meer defecten zou kunnen veroorzaken. (o.a. Dallas PC&A / Apex / FDC)

Ook zijn er meerdere filmpjes waarbij men test hoe goed een klei (mitt/bar/towel) ferro-deeltjes verwijderd, vervolgens wat een de-ironizer nog kan doen en hoeveel marring/krasjes dit nalaat. (Tot zelfs microscopen erbij) De resultaten lieten zien dat een klei inderdaad ook prima ferro-deeltjes kan verwijderen, maar dat er veel meer defecten ontstonden én dat de ferro-deeltjes die IN de lak zitten simpelweg vragen om een de-ironizer.
 
Teer is sowieso een dingetje met klei. Zeker met een polymeerproduct gaat het smeren op het product en is er lastig vanaf te krijgen. Omdat je een cloth/pad/mitt niet kunt kneden blijft die rommel aan het oppervlak zitten. Bij normale klei kun je het nog naar binnen kneden.

Maar zelfs als je normale klei gebruikten je hebt veel teer gebruik dan eerst een teerverwijderaar. Dat gaat veel effectiever, de rommel komt niet in je klei en je loopt ook niet het risico dat grotere teerdeeltjes los schieten tijdens het kleien en lichte krasjes kunnen veroorzaken.
 
Ik probeer mijn lak zo schoon mogelijk te krijgen (Trf /teer/ Iron meuk) alvorens te gaan kleien.
dat scheelt echt heel veel je clay blijft echt stukken schoner.
 
  • Leuk
Reactions: mdlange en Dibbuz
Bedoelde met het filmpje alleen een voorbeeld van de kleidoek te geven, de inhoud heb ik verder niet bestudeerd.
Teer verwijderen met klei is imo niet echt handig........dus als je overduidelijk teer ziet zitten zou ikzelf dat eerst verwijderen met een teerverwijderaar voor je wat anders gaat doen.
Wat Ric325i hierboven zegt is ook mijn voorkeur.
Ikzelf heb prima resultaat met de kleidoek, verder moet een ieder zelf maar beslissen wat hij het fijnste vind. :)
 
Ik heb ook een klei doek maar nog nooit gebruikt mocht ik nog een keer een oude mishandelde auto gaan doen zal ik em eens uitproberen maar mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar gewone milde klei