@Rolf - Huh? Beetje een vaag filmpje/verwijzing.
In het filmpje is de hele auto al gekleid met de Clay Cloth, maar er blijft teer over. (0:18)
Op 06:10 geeft hij aan dat de Clay Cloth niet werkt.
Op 06:15 geeft hij het punt van de video aan; Je kan niet altijd met een Clay Cloth werken omdat je voor de teer nou eenmaal klei nodig hebt.
( 06:55 -> ''Drops clays bar on the ground;
''oh, Game's over!'' ) Hehe, jup!
Het punt wat ik uit het filmpje haal: Gebruik een teerverwijderaar voor teer?
Het is al een hele tijd geleden, maar toen ik mij wat meer ging verdiepen in de clay towels / clay mitts versus clay bars, toen bleef er voornamelijk een idee hangen;
Een klei is plakkerig en zacht met veel massa waarbij er tijdens het kleien metaal-deeltjes en dergelijk dieper in de klei trekken en een soort van ingekapseld worden. BIj towels/mitts is het grootste voordeel dat je ze kan uitwassen en dus zelfs wanneer ze op de grond vallen, je ze opnieuw kan gebruiken na een spoelbeurt. Dit is echter ook een nadeel omdat de vervuiling dus tijdens het kleien dichter bij het oppervlakte blijft en zo meer defecten zou kunnen veroorzaken. (
o.a. Dallas PC&A / Apex / FDC)
Ook zijn er meerdere filmpjes waarbij men test hoe goed een klei
(mitt/bar/towel) ferro-deeltjes verwijderd, vervolgens wat een de-ironizer nog kan doen en hoeveel marring/krasjes dit nalaat.
(Tot zelfs microscopen erbij) De resultaten lieten zien dat een klei inderdaad ook prima ferro-deeltjes kan verwijderen, maar dat er veel meer defecten ontstonden én dat de ferro-deeltjes die IN de lak zitten simpelweg vragen om een de-ironizer.