• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alu paardentrailer met oliebeschadiging

Nessie

Detailing addict
7 aug 2012
5
60
IJmuiden
Beste mensen,

Ik heb een verzoek gekregen of ik ook een paardentrailer kan redden.
Voor wat ik aan de telefoon heb door gekregen zou de trailer van vlakke alu plaat zijn.
Dit is niet gelakt. Volgens de dame is het blank al wat in de wax staat om het glimmend te houden.
Hier is tijdens een verbouwing hydrauliekolie overheen gegaan.
Dit is schoongemaakt, en nu zitten er bruine vlekken in.

Nu heb ik nog nooit zo iets groots aan aluminium gedaan, dus ik hoop dat er hier mensen zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt.
Ik ben bang dat de olie in het materiaal getrokken is, en dat het niet zomaar te redden is.
Mijn idee was om het op een gebruikelijke manier te lijf te gaan zoals je elke auto begint. Wassen, kleien, en goed ontvetten om de schade op te nemen.
Maar daarna... Kan je alu polijsten met normale pads en pasta? Ik gebruik normaal een DA met HDO pads en Menzerna compount, medium, en super finish.
Ik heb ook een spulletje om polijstresten en wax uit kunstof te halen. Dat is vettigheid uit de poriën halen. Zou dat werken om de olie uit het alu te trekken, of bestaan daar andere middelen voor?
Zaterdag wil ik eerst langs gaan met wat spullen om een klein stukje op locatie te testen, en als ik bevredigend resultaat krijg, laat ik de trailer naar de loods brengen.
Alle tips zijn welkom.
 
Toen ik dit topic las, dacht ik eigenlijk dat @RedCat of @Cordoba wel iets zou posten. ;) Ook dacht ik dat er op de bewuste 'zaterdag' nog wel een update zou komen.

Ik zou zelf denken als eerste stap; Afwasmiddel-sopje en wassen? Kijken wat het uithaalt.
 
@Quantoxx Druk met andere zaken, 's avonds kijk ik vaak wel even op het forum, maar deze blijkbaar gemist tussen alle andere nieuwe topics.

Allereerst is de info van @Nessie verre van compleet, en lang niet juist, en dat maakt het geven van een goed advies extra lastig, ik zal hieronder daar puntsgewijs op in gaan.

- hydrauliek olie: de ene hydrauliek olie is de andere niet, de ene hydrau-olie is grote rotzooi (chemisch gezien) en de andere hydrau-olie is extreem grote rotzooi. Dat heeft te maken met de toepassing en de daarbij behorende eisen, aan de olie voor een hydraulische graafmachine worden andere eisen gesteld dan voor het remsysteem van je auto, en voor bijvoorbeeld de hydraulische systemen voor de vleugelkleppen van vliegtuigen worden nog veel meer eisen gesteld. Over het algemeen, hoe meer eisen, hoe meer dopes in de olie die niet bevorderlijk zijn voor je gezondheid.
- als je zuiver aluminium hebt, is dat al verroest waardoor het niet verder roest. Aluminium vormt binnen een fractie van een seconde een laagje aluminiumoxide dat bij zuiver aluminium direct een dichte huid vormt, waardoor het roestproces stopt. Dat monolaagje aluminiumoxide is transparant, daardoor glimt dat verroeste aluminium nog steeds.
- zuiver aluminium wordt zelden of nooit voor constructies gebruikt omdat het te zacht is, daar worden legeringen voor gebruikt, hierbij is het van belang dat er rekening gehouden wordt met de gebruikte legeringscomponenten, en de overige gebruikte materialen om corrosie op contactvlakken te voorkomen. Als je bijvoorbeeld een Si-houdende aluminiumlegering combineert met een verkeerd type RVS voor de bouten, krijg je daar juist de corrosie.
- de kans is groot dat er helemaal geen lak op het alu zit, en een wax heeft weinig zin bij een goede alulegering.

Ik denk dat bovenstaande wel duidelijk maakt, dat je voor een echt goed advies ook veel meer achtergrond info moet hebben.

Mijn advies is vergelijkbaar met dat van @RedCat :
- begin met gewoon wassen (eventueel met een APC of reiniger voor de motorruimte) om zoveel mogelijk vuil/olie te verwijderen.
- ga verder met kleien gevolgd door een paint cleaner zoals Professional Polish
- eventueel nog een Metalpolish zoals je voor bijvoorbeeld een uitlaatstuk gebruikt
- let bij alle stappen op dat je in de buitenlucht werkt, en werk met handschoenen (wees bedacht op restanten hydraulische olie)
- een stofmasker beschermt niet tegen dampvormige zaken, dat heeft dus geen extra bescherming dan het inademen van droog polijststof.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat