• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

apc en banden

Surreallistic

Detailing addict
5 sep 2009
178
65
Ik heb voor algen etc. APC van meg gekocht. Begreep dat dit ook voor banden gebruikt kan worden. heb 1/5 verhouding geberuikt. Mag dit trouwens ook over het rij-vlak van de band of alleen de wang? En moet je na het insprayen van de APC de banden na enige tijd naspoelen met water??

Ik neem aan nu laten drogen en daarna pas banden-gel?

APC en andere reinigers moet je naspoelen anders trekt het vuil weer de band in en heb je dus voor niks je banden schoon gemaakt.
Ik gebruik zelf meguiars super degreaser. Ik spuit die op, maak met een borsteltje de wangen schoon (rijvlak doe ik niet, heeft weinig nut) dat spoel ik meteen erna af met water en droog de band met een microvezel doek.
Als ik alle banden gedaan heb dan dress ik de banden met meguiars all season dressing.

Ik spray de APC ook op op de wang van de band, borstel dit in met een bandenborstel check --> Mother's Tyre Brush Erg fijne en makkelijke borste, die is ook een beetje gebogen zodat die de bandoppervlak heel mooi meeneemt op de zijkant.

Daarna, inderdaad een bandendressing er over. Daar zijn verschillende meningen over. En staat ook erg veel info over op het forum hier. Ben zelf nog niet de juiste tegen gekomen, maar eerst moet die op voordat ik een nieuwe ga uitzoeken.

Of het kwaad kan weet ik niet maar het heeft weinig nut want als de band 1 keer is rondgegaan is ie toch weer vies.
APC is ook ontvettend en kan dus je band uitdrogen dmv een dressing voed je de band weer waardoor deze dus niet kan uitdrogen maar ik weet niet hoe extreem dat de band uitdroogd en of dat dus de levensduur aantast.

Ik gebruik ook de Meguiars Super Degreaser voor de banden.

Meguiars SD
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Poorboys APC 1:4
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Zoals je ziet komt er met de Meguiars SD veel meer bruine smurrie vanaf :-&

Ik spray alleen de wang van de band in en borstel deze goed na met de Meguiars Versa Angle Tyre Brush

Het loopvlak behandelen is in mijn ogen totaal zinloos, 1 meter rijden en de banden zijn weer ranzig.

Oh ja, kleine tip:

Smeer never nooit niet een dressing op het loopvlak van de band :!

Ik durf het bijna niet te zeggen.
(Dasty doet het echt super op bandjes)

Maar safe degreaser zal zelfde laken een pak zijn.

Zelf ben ik er wel voorzichtig mee, want de velgenwax moet wel op de velg blijven zitten.

Ik wil ook mijn banden reinigen (met Poorboys APC dan wel), zoals hier beschreven, alvorens een dressing (Trim Restorer) aan te brengen. Mijn velgen heb ik echter voor de winter (en ze zitten er nu pas weer een paar weken onder) met Wheel Sealant gedaan en die wil ik niet aantasten met de APC. Heeft iemand een tip over hoe je kunt voorkomen dat de APC op de velgen terecht komt (ook met "naspoelen")?

Ik denk niet dat je wheel sealant erg aangetast word als er een beetje apc op komt, zeker niet tijdens het afspoelen. Je kan ook tijdens het sprayen van de apc meteen de harten navegen met een doekje zodat de apc die erop komt meteen verwijderd word.
Als je echt geen risico wilt lopen kan je altijd nog je harten afplakken.

APC = alle doelen sopje

Safe degreaser of dasty zijn super ontvetters en dat is een aardig verschil.
APC kun je dus veel veiliger gebruiken tav je wax op de velgen.
Maar het heeft niet het goede effect dat een ontvetter op de banden heeft.

Gewoon de autowassopje bij normale vervuiling kan trouwens ook prima.

Telkens ik de banden ontvet, wat maar 1x per maand gebeurt komt er ook een nieuwe laag wax op de velgen zelf.

Heb ook al gemerkt dat een degreaser beter werkt dan APC.

@Jim: ik vind (bij mijn velgen althans) dat het "waxen" van de velgen alleen eccht goed gaat als je ze onder de auto uithaalt. Om dat nu elke maand te doen:-/

Maar de Poorboys APC heet toch volluit "Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser". Zijn er dan toch nog producten die, zonder naar de Dasty te grijpen, (je banden) beter ontvetten?

@Nici: een APC is een all-in-one-wonder. Een degreaser is maar voor 1 echte taak ontwikkeld, het ontvetten.
Je doet je bekleding niet met een degreaser, maar wel met een APC etcetc
Dit doet dan weer geen afbreuk aan de APC, is een topper ( welk merk dan ook ), maar kijk eens bv naar Autoglym Engine Cleaner, werkt weer 100x beter op je motorruimte dan APC .... is er speciaal voor gemaakt

@mk-us: Daar had ik nog niet aan gedacht...een Engine Cleaner zal inderdaad beter ontvetten dan een APC.

Maar goed die vraag was eigenlijk een beetje een zijspoor, want zoiets als een Engine Cleaner wil ik natuurlijk helemaal niet in de buurt van mijn "gewaxte" velgen. Maar APC wat even in contact komt met de Wheel Sealant en daarna direct weer afgespoeld wordt, moet dus niet zoveel kwaad kunnen begrijp ik (?).

Nici zei:
@Jim: ik vind (bij mijn velgen althans) dat het "waxen" van de velgen alleen eccht goed gaat als je ze onder de auto uithaalt. Om dat nu elke maand te doen:-/

Ik heb datzelfde gevoel Nici. Ik heb 12 spaken, en elke keer waxen is dan gewoon veel werk. In het begin deed ik het nog wel, maar nu merk ik steeds vaker dat ik gewoon naar de velgenreiniger (Meg's Wheel Brightener) grijp.

ik gebruik trouwens Dasty voor de banden. Goed spul.

Nici zei:

Maar de Poorboys APC heet toch volluit "Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser". Zijn er dan toch nog producten die, zonder naar de Dasty te grijpen, (je banden) beter ontvetten?

De super degreaser van meguiars doet het perfect zoals je ook op de foto's kunt zien, als je wilt kan je wel een testertje komen halen bij me.