• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

APC, QC & S&W. Welk product voor welke toepassing!?

SMFLK

Detailing chief
22 aug 2011
139
103
Noord-Brabant
Beste forumleden,

ik ben redelijk nieuw in de detailerwereld en word nog te vaak overrompeld met de volgende termen:

APC (all purpose cleaner)
QD (quick detailer)
S&W (spray & wipe)

Ik kan me bij alle 3 de producten ongeveer voorstellen wat ze doen, echter ik heb toch nog wat vraagtekens!

APC:
Een 'allesreiniger'.
Het weekt als het ware het vuil los waarna je het makkelijk af kan nemen.
Veelal toegepast in het interieur: dashboards, stoelen, dakhemels, etc etc.
Kan je dit ook gebruiken voor het exterieur, bijvoorbeeld op je lak?
En zoja, ook na het waxen?

QD:
Eigenlijk geen flauw idee, kan er ook vrij weinig over vinden.
Ik hoor vaak dat mensen na een full detail de auto nalopen met QD.
Het lijkt me dus een schoonmaakmiddel met iets van een beschermlaag erin.
Sowieso iets wat je waxlaag niet tot nauwelijks aantast.

S&W:
Komt in mijn ogen hetzelfde over als QD.

APC
Is inderdaad een allesreiniger. Wordt voor van alles gebruikt. Dit product tast je waxlaag in zekere zin aan, wees dus voorzichtig met sprayen

QD
Is een detailerspray waar ook wax in verwerkt zit. Je kan hiermee op een snelle manier even een vers laagje wax aanbrengen. De standtijd is niet zo erg lang als een normale wax.

S&W
Is een product ook voor van alles geschikt: als glijmiddel voor de klei, maar ook bijvoorbeeld om wat vette vingerstrepen weg te halen.
Dit product bevat geen wax o.i.d.

QD+ kan je vergelijken met Spray & Gloss / Red Mist; het is een middel met boostmiddelen

Als je rijtje zou maken dan is deze volgorde wellicht wat logischer:
Super Degreaser
APC
Spray & Wipe
Quick Detailer
Wax

Owh en APC kun je idd ook voor je exterieur gebruiken.
Bijv je banden, trims en raamrubbers kun je er perfect mee schoonmaken (daarna wel weer voeden)
Maar ook je motorruimte kun je ermee cleanen.

mk-us zei:
QD+ kan je vergelijken met Spray & Gloss / Red Mist; het is een middel met boostmiddelen

Als je rijtje zou maken dan is deze volgorde wellicht wat logischer:
Super Degreaser
APC
Spray & Wipe
Quick Detailer
Wax

Kijk hier heb ik wel iets aan.
Spray en Wipe zou je voor de raampjes kunnen gebruiken dus.
APC voor het interieur.
En na het waxen de QD om de laatste restantjes aangekoekte wax eraf te halen...

Ik moet toch maar eens een beetje APC en QD aan gaan schaffen denk ik
Voor een APC moet je bij poorboys zijn heb ik begrepen...
Wat is een beetje een leuke QD? Ik hoor red mist van DJ.

Het gaat hier denk ik de verkeerde kant op, omdat je termen als QD en QD+ door elkaar gebruikt. Het zijn twee verschillende type producten.

APC is wat het zegt, een all purpose cleaner. een allesreiniger, voor veel klussen te gebruiken.

QD betekent: Quick Detailer. Spray en Wipe is ook een QD!
dus:
QD = S&W. Een QD is inderdaad om bijv na het wassen de laatste kalkresten weg te halen en zijn vaak ook bruikbaar als glijmiddel bij het kleien.

Naast een normale QD heb je ook QD's met een toevoeging die iets als bescherming ahcterlaten na het opbrengen. QD+ (zie de plus erachter) van Poorboys is zo een product. Deze bevat carnauba en geeft dus zeg maar een boost aan de waxlaag. Red Mist van Dodo Juice is ook een middel met een beschermende toevoeging.

Het verschil zit hem ook erin dat een normale quick detailer wipe on wipe off is, terwijl een middel als QD+ dat niet is. Die moet je eerst laten zitten voordat je het weg haalt. Ook kunnen Red Mist of QD+ niet gebruikt worden voor bij het kleien, omdat ze minder glijmiddelen bevatten als een echte QD.

Zorg er in ieder geval voor dat je geen Red Mist vlak na het waxen gebruikt, want de oplosmiddelen in de Red Mist verwijderen je wax laag als deze niet goed genoeg gecured is. Pas na 24 , liefst 48 uur gebruiken dus.

@GMT,

Je schreef:

"Het verschil zit hem ook erin dat een normale quick detailer wipe on wipe off is, terwijl een middel als QD+ dat niet is. Die moet je eerst laten zitten voordat je het weg haalt".

Volgens mij is het niet perse noodzakelijk om QD+ een tijd te laten zitten maar kun je deze ook direct afnemen. Met andere woorden : kan wel maar moet niet?

Klopt, zo staat het ook op de fles:

Poorboy’s World Quick Detailer PLUS is an easy on, easy off formula. Apply it in the sun or shade! Just spray and buff to instantly clean the paint and improve its shine.

Ik laat het ook even zitten, maar echt kort. Het droogt ook erg snel.

Als men een verse laag Wax aanbrengt ( nattys paste blue ) moet men dan wachten tot men de wagen een volgende keer opnieuw wast om QD+ te gebruiken?
Of kan dit ook dezelfde dag gebruikt worden na de nieuwe wax laag aan te brengen.

Het is beter om te wachten totdat de waxlaag volledig is 'uitgehard' / gecured, voordat je er iets overheen zet. Een spray-sealant als Red Mist bevat oplosmiddelen die de waxlaag aantast/oplost als deze nog niet volledig is gecured. Of QD+ ook oplosmiddelen heeft weet ik niet zeker, maar ik denk het wel aangezien QD+ niet op waterbasis is.

Ik raad in ieder geval aan om 24 uur te wachten, voordat je een spray met oplosmiddelen over een waxlaag doet.