Afgelopen weekend stond deze Audi S4 van @sim gepland om onder handen te worden genomen.
Nadat Jimmy er om 7 uur was, eerst even een bakkie koffie gedaan om vervolgens om 07:30 uur te beginnen
De auto bij aanvang:
Hiervan geen foto's omdat de auto de avond er voor nog gewassen en gekleid is, was dus de auto nagenoeg schoon. Om er toch zeker van te zijn dat de auto enige vervuiling op heeft gepikt tijdens de rit naar de mooiste stad achter de duinen, deze toch nog behandeld.
Pre-wash / foamen / wassen:
- Kenotek foam
- Monello foam lance
- restantje ValetPro shampoo
- diverse washmitts
- Kenotek de-ironizer
Een heel klein beetje reactie van de de-ironizer.
Kleien:
Nadat alle was spullen opgeruimd waren, de auto naar binnen is gereden, was het tijd om te kleien, gewoon voor de zekerheid. Er kwam 0,0 vuil vanaf aangezien de auto de avond ervoor al een kleibeurt heeft gehad.
Staat van de lak.
Deze liet de gebruikelijke wasstraat sporen zien, overal swirls, sommige oppervlakkig, sommige erg diep. Ook leek het wel of op sommige delen de vorige eigenaar goed te keer is gegaan met een schuurspons.
Lakdiktemeting:
de Audi zit ruim in z'n velletje, overal gezonde waardes zonder noemenswaardige uitschieters.
Polijsten:
aangezien de Audi lak er om bekend staat best heel hard te zijn, was deze geen uitzondering.
Ik wilde beginnen met de Rupes Bigfoot, Scholl Concepts rode Ninja pad en Scholl Concepts S2 Black.
Pad op de machine: check
Pasta op de pad: check
Snoer aangesloten op machine: check
Schakelaar aangezet: niets, nakkes, nada, noppes.
Huh? Hoe kan dit nou dan? Stekker los gehaald, even geblazen (alsof dat helpt... ), stekker terug in de machine en.... nog niets., Stekker aangesloten op de rotary en warempel, de machine doet het gewoon. Nogmaals in de Rupes Bigfoot gedaan en weer niets, gloeiende de gloeiende
Uit frustratie een ander Festool snoer gepakt en die deed ook niets op de Bifgoot.
Dan maar de machine open geschroefd en gekeken of er iets geks aan de hand was. Op het eerste gezicht niets vreemds gezien: koolborstels zijn nog in prima staat, geen draadbreuk enz.
Uit frustratie de Bigfoot maar eens een paar klappen gegeven en hey, ineens doet íe het weer. De machine laten draaien en flink mee lopen schudden maar hij gaf geen krimp meer.
Gebruiktte materialen:
- Festool rotary, DAP900, Rupes Bigoot, Rupes Bigfoot Mini, LE A1000
- diverse Scholl pasta's
- diverse pads
Een aantal voor en na foto's
En toen... toen gebeurde het onvermijdelijke
Even niet opgelet, niet 100% gefocust en toen was het raak. Met de woolpad en rotary de kunststof sideskirt lichtjes aangetikt met als gevolg dat de lak weg is.
Dat gevoel wat dan bij je opkomt, alsof Rico Verhoeven je een dreun op volle snelheid in je maag geeft, ik werd compleet onpasselijk. Het is dat de vloer 2 meter massief beton is, ik kon op dat moment wel door de grond heen zakken... Als ik alle vloekwoorden had weg gelaten, dan had ik weinig gezegd...
Meteen was de hele zin in detailen weg, voelde me echt belabberd. Het liefst was ik in een hoekje gekropen en hoopte dat het slechts een boze droom was...
Met het lood in de schoenen de auto verder afgewerkt.
De auto voorzien van een laag "eigen" wax.
Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- banden behandeld met Waxaddict Slicks Tyre Dressing
- ramen schoon gemaakt met Gyeon glass cleaner
- nog een doek over de velgen gehaald vanwege het stof
En toen kon de auto na dik 22 manuren naar buiten:
Is de auto helemaal strak? Nee, maar dat was ook niet haalbaar, in 1 dag met 2 man omdat het wat tegen zat. De lak is knetter en knetterhard, dat vergde heel veel tijd. De basis is nu gelegd en het is aan Jimmy om de auto verder strak te maken.
Nadat Jimmy er om 7 uur was, eerst even een bakkie koffie gedaan om vervolgens om 07:30 uur te beginnen
De auto bij aanvang:
Hiervan geen foto's omdat de auto de avond er voor nog gewassen en gekleid is, was dus de auto nagenoeg schoon. Om er toch zeker van te zijn dat de auto enige vervuiling op heeft gepikt tijdens de rit naar de mooiste stad achter de duinen, deze toch nog behandeld.
Pre-wash / foamen / wassen:
- Kenotek foam
- Monello foam lance
- restantje ValetPro shampoo
- diverse washmitts
- Kenotek de-ironizer
Een heel klein beetje reactie van de de-ironizer.
Kleien:
Nadat alle was spullen opgeruimd waren, de auto naar binnen is gereden, was het tijd om te kleien, gewoon voor de zekerheid. Er kwam 0,0 vuil vanaf aangezien de auto de avond ervoor al een kleibeurt heeft gehad.
Staat van de lak.
Deze liet de gebruikelijke wasstraat sporen zien, overal swirls, sommige oppervlakkig, sommige erg diep. Ook leek het wel of op sommige delen de vorige eigenaar goed te keer is gegaan met een schuurspons.
Lakdiktemeting:
de Audi zit ruim in z'n velletje, overal gezonde waardes zonder noemenswaardige uitschieters.
Polijsten:
aangezien de Audi lak er om bekend staat best heel hard te zijn, was deze geen uitzondering.
Ik wilde beginnen met de Rupes Bigfoot, Scholl Concepts rode Ninja pad en Scholl Concepts S2 Black.
Pad op de machine: check
Pasta op de pad: check
Snoer aangesloten op machine: check
Schakelaar aangezet: niets, nakkes, nada, noppes.
Huh? Hoe kan dit nou dan? Stekker los gehaald, even geblazen (alsof dat helpt... ), stekker terug in de machine en.... nog niets., Stekker aangesloten op de rotary en warempel, de machine doet het gewoon. Nogmaals in de Rupes Bigfoot gedaan en weer niets, gloeiende de gloeiende
Uit frustratie een ander Festool snoer gepakt en die deed ook niets op de Bifgoot.
Dan maar de machine open geschroefd en gekeken of er iets geks aan de hand was. Op het eerste gezicht niets vreemds gezien: koolborstels zijn nog in prima staat, geen draadbreuk enz.
Uit frustratie de Bigfoot maar eens een paar klappen gegeven en hey, ineens doet íe het weer. De machine laten draaien en flink mee lopen schudden maar hij gaf geen krimp meer.
Gebruiktte materialen:
- Festool rotary, DAP900, Rupes Bigoot, Rupes Bigfoot Mini, LE A1000
- diverse Scholl pasta's
- diverse pads
Een aantal voor en na foto's
En toen... toen gebeurde het onvermijdelijke
Even niet opgelet, niet 100% gefocust en toen was het raak. Met de woolpad en rotary de kunststof sideskirt lichtjes aangetikt met als gevolg dat de lak weg is.
Dat gevoel wat dan bij je opkomt, alsof Rico Verhoeven je een dreun op volle snelheid in je maag geeft, ik werd compleet onpasselijk. Het is dat de vloer 2 meter massief beton is, ik kon op dat moment wel door de grond heen zakken... Als ik alle vloekwoorden had weg gelaten, dan had ik weinig gezegd...
Meteen was de hele zin in detailen weg, voelde me echt belabberd. Het liefst was ik in een hoekje gekropen en hoopte dat het slechts een boze droom was...
Met het lood in de schoenen de auto verder afgewerkt.
De auto voorzien van een laag "eigen" wax.
Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- banden behandeld met Waxaddict Slicks Tyre Dressing
- ramen schoon gemaakt met Gyeon glass cleaner
- nog een doek over de velgen gehaald vanwege het stof
En toen kon de auto na dik 22 manuren naar buiten:
Is de auto helemaal strak? Nee, maar dat was ook niet haalbaar, in 1 dag met 2 man omdat het wat tegen zat. De lak is knetter en knetterhard, dat vergde heel veel tijd. De basis is nu gelegd en het is aan Jimmy om de auto verder strak te maken.
Laatst bewerkt: