• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto beschermen

Aze

Detailing chief
15 jul 2017
77
78
Maldegem; BE
Ik rij sinds 1 jaar met een zwarte Tesla model 3. Omdat we net verhuisd waren toen ik de auto ging ophalen en er nog veel klusjes te doen waren in huis + baby rond liep, heeft de auto eigenlijk nooit liefde gehad. Ik heb hem enkel met de hand gewassen met het gedacht ik maar er wel eens werk van als ik tijd heb. We zijn ondertussen een jaar later en er is nog niks gebeurd.
Ik ook niet meer bezig geweest met detailing toen we begonnen zijn met de bouw van ons huis zo'n 3-4 jaar geleden en ben niet goed mee met de laatste nieuwe producten.

Ik merk nu wel dat vogelpoep ontzettend snel in de lak brand en ik moet nu toch wel een keer iets gaan doen om hem te beschermen daartegen. En ook het drogen is geen pretje zonder bescherming...

Ik zag interessante producten zoals Nanolex APX, een coating die je buiten kan aanbrengen en na een uur al nat mag worden. Ik heb nog geen garage of carport. Maar polijsten lijkt me wel een vereiste en veel tijd heb ik niet. Ik heb polijstmachines en vroeger 3x een auto gedaan. Veel ervaring heb ik dus niet, maar ben ook geen complete beginner. Zou het werken om ieder weekend een paneel of 2 te doen en daarna te coaten met APX?

Een andere interessant product is Nanolex SI3D Spray. Dit zou tot 10000km bescherming geven, is spray on/wipe off en zou volgens Nanolex meer naar een coating neigen dan een sealant? Dit zou top zijn als dat echt zo en ook beschermt tegen vogelpoep, maar het lijkt bijna te mooi om waar te zijn...

Dan heb je ook nog de zaken zoals Bathe+ foamen of Wetcoat opspuiten. Dat gaat het drogen en wassen in ieder geval al veel makkelijker maken en kost me amper tijd, maar beschermd het ook iets tegen vogelpoep?

Vroeger had ik een Audi waar altijd een wax op lag en die ik na het wassen even behandelde met Sonax BSD. Vogelpoep was nooit een issue met die wagen, maar geen idee als dat door de gebruikte producten kwam of omdat die lak een stuk meer kon verdragen.

Al jullie tips zijn welkom en uiteraard ook andere producten dan degene die ik hier naar bovenhaal. Ik weet dat een duurzame coating zoals die van Gyeon de beste bescherming zal bieden, maar ik ben helaas niet in de mogelijkheid om die correct aan te brengen omdat ik geen droge werkplek heb en helaas nog steeds tijdsgebrek om de auto eerst volledig te polijsten.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Ik denk dat vooral de tijd nemen van belang gaat zijn en niet zo zeer welk product je op de auto gaat spuiten/smeren.
Vogelpoep zal altijd wel wat doen met je lak als je niet de tijd neemt om dit (tijdig) te reinigen.
 
Bathe+ & Wetcoat gaan je geen bescherming bieden. Een coating doet wel meer maar is ook niet kogelbestendig.

Het in delen aanpakken is een prima alternatief, zeker icm APX. Zelf doe ik dat met de Enyaq nu ook omdat ik geen dagen achtereen wil uittrekken om de hele auto te doen.
Let wel op dat je met het polijsten niet op het aangrenzende deel wat je net hebt gecoat terecht komt.
 
Ik denk dat vooral de tijd nemen van belang gaat zijn en niet zo zeer welk product je op de auto gaat spuiten/smeren.
Vogelpoep zal altijd wel wat doen met je lak als je niet de tijd neemt om dit (tijdig) te reinigen.
Ik reed overlaatst naar huis en zag een vogelpoepje liggen op de koffer. Thuis gekomen vergeten er af halen en pas de dag nadien gedaan. Kan er max 24h opgelegen hebben, maar was al ingebrand. Dat had ik met de Audi die in de wax stond niet. Maar geen idee of de lak beter was of als dat de wax was. Ik heb nog heel even met een A4 gereden die niet bescherm was (auto van de parking hier op het werk) en die had ook wel plekken van vogelpoep, maar kan goed zijn dat die poepjes er gewoon veel langer opgelegen hebben want daar hebben verschillende collega's mee gereden en die dragen er helaas geen zorg voor.

@Juffer1: Ja, aangrezende panelen die al gecoat zijn, zou ik dan gewoon afplakken. Tenminste als de tape de coating dan niet beschadigd.

Verder vraag ik me af als iemand al Nanolex SI3D Spray gebruikt heeft. 10000km standtijd voor iets dat wipe on/off is en vrij goed beschermd lijkt me erg mooi. Zelfs al is de standtijd maar de helft.

Kan er ook iemand een milde klei aanraden? Mijn lak is eigenlijk nog in prima staat en ik zou marring zoveel mogelijk willen vermijden bij het kleinen. Enkel rond de klinken en koffer zijn wat lichte krasjes. En een hologram op 1 paneel dat er zat bij aflevering, dus ik denk lokaal de schade aanpakken met een compound en dan daarna het hele paneel even finishen met een lichte polish voldoende moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook een synthetische clay mitt/spons/doek oid gebruiken, en een hele hoop lube. Als je toch daarna gaat polijsten krijg je wat de media achter laat er gemakkelijk uit.

Apx is wel echt een goede. Alleen al het niet hoeven stressen om de regen zonder beschutting is de verminderde standtijd wel waard.