• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto blijft ‘vies’ na wassen en kleien

Marcie216

Detailing rookie
2 okt 2021
5
15
C72930B8-9D34-478D-9BFD-85EEE83BF8E9.jpeg
2A514A01-7F44-40EF-BD42-EEB45DC2E0C7.jpeg
EA2D7359-49D1-44A9-9229-6EA7DCF204FD.jpeg
Hoi allemaal,

Verderop in onze straat zijn ze flink aan het verbouwen (verschillende flatgebouwen). Nu kwamen we vorige week in de ochtend bij de auto en was deze erg vies. We zijn toen naar de wasstraat gegaan en werd het voor een groot gedeelte schoon, maar er zitten bruine vlekken in de lak lijkt wel. Met heel veel boenen gaat het er soms vanaf maar dan ben je ongeveer 5 minuten aan het boenen op een klein stukje van je auto.

Toen heb ik dit forum flink doorgelezen en heb ik verschillende spullen gekocht (eerst gebruikte we alles van de wasbox). We hebben nu autoshampoo, velgenreiniger, verschillende doeken, klei (en spray) en wax.

Zojuist dus vol goede moed de auto ingezeept en de oppervlakkige vervuiling gaat er makkelijk af. Daarna een stukje klei gebruikt met de gedachte dat hiermee deze vlekken weg zouden gaan. Een klein stukje geprobeerd, maar de vlekken blijven erin zitten. Toen zijn we maar gestopt met kleien.

Heeft iemand tips wat we hiermee moeten doen? We zijn geen auto kenners, alles was nieuw voor ons m.b.t klei en dalijk ook wax. Zou polijst paste een oplossing zijn.

Hieronder foto’s van de vlekjes die dus niet weggaan.
 
Welkom op het forum, ten eerste een krasstraat maakt je auto niet schoon die beschadigd hem alleen. Zo op de foto's te zien lijkt het op iets wat in de lak is getrokken. Niet iets wat er bovenop ligt dat had je dan wel met kleien weg gekregen. Je zou een een stukje kunnen polijsten met de hand kijken of het dan wel verdwijnt.
 
  • Leuk
Reactions: Dibbuz
Welkom op het forum.

Ik weet natuurlijk niet precies hoe-of-wat je al gedaan hebt, maar ook mijn vermoeden is dat er iets oppervlakkig in je lak is getrokken. Zelf zou ik een paint cleaner of een fijn/medium polijstmiddel + handpad gebruiken om te kijken wat het doet.

Uiteraard wel eerst de hele auto wassen en ook kleien alvorens je iets op de lak gaat inwerken.


- Over welke merk/type/bouwjaar auto hebben we het?
 
Aanvullend op hierboven: probeer ook eens met ontijzeren en een teer/hars verwijderaar. Met name die vervuiling zul je chemisch moeten reinigen omdat de klei lang niet altijd in staat is om dat op te pikken.
 
Bedankt allemaal voor de reactie.

@schaef
Inderdaad gaan wij niet meer door de ‘krasstraat’ maar gebruiken puur de box om de hogedrukspuit te gebruiken. Het ligt er inderdaad niet op, het zit er echt in

Paint cleaner + Polijsten met de hand is dan denk ik onze volgende stap. Ik zal hier wat uitleg over zoeken en de juiste spullen bestellen.


@RoCo
Wat bedoel je precies? Ik heb Non-Ferro Iron remover gekocht, bedoel je dat ik dit samen met een teer-hars verwijderaar op de lak moet spuiten?

De auto is trouwens een Mini One uit 2012
 
''Paint cleaner + Polijsten met de hand is dan denk ik onze volgende stap. Ik zal hier wat uitleg over zoeken en de juiste spullen bestellen.''

Een polijstmiddel bevat ook paint cleaner, dus beide gebruiken is wat overbodig. De korrel in een polijstmiddel ga je niet gebruiken om volgas te polijsten, maar helpt in deze mee aan de reiniging. ;)

RoCo bedoelde dat je deze reinigers kan gebruiken om te kijken of ze een beter resultaat opleveren. Deze tegelijk gebruiken is niet de bedoeling.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Oké duidelijk, dankjewel. Dan gaan we een polijstmiddel kopen. Zou de Professional Polish - Poorboys’s world een goede optie zijn? Dan gaan we daarmee van de week aan de slag.
 
... bedoel je dat ik dit samen met een teer-hars verwijderaar op de lak moet spuiten?
Producten vooral gebruiken volgens de handleiding en niet te snel combineren.
Paint cleaner als Poorboys Professional Polish moet in staat zijn deze (ingetrokken) vervuiling te verwijderen
Met de alternatiueve keuze voor Mezzo op een handpad werk je ook gelijk de lichte krasjes weg
 
  • Leuk
Reactions: Tim en Quantoxx
Ik bedoel inderdaad niet tegelijk!

Non-ferro kan prima op de lak en wellicht is het wat spoorslag o.i.d. wat ermee teniet wordt gedaan.

Mocht dit niets doen kun je een teer/hars verwijderaar proberen om uit te sluiten dat het geen restant is van dat.

Bovenstaande vervuilingen zijn dusdanig hardnekkig dat ze vaak niet afgenomen kunnen worden met de kleibeurt. Teer/hars overleeft daarbij zelfs nog wel een grove polijstsessie, zeker wanneer het nog niet 'gesmolten' is door de chemische reiniger.
 
Ik weet niet precies, enthousiastelingen, maar deze zin "We zijn geen auto kenners, alles was nieuw voor ons m.b.t klei en dalijk ook wax" doet mij vermoeden dat TS nog géén ervaring heeft.

Nu ben ik mss een bange schijterd met nieuwe dingen proberen, maar er worden best wel dingen geopperd die wel een soort van nuance behoeven en een serieuze voorbereiding, toch?
 
  • Leuk
Reactions: Tim
Oké duidelijk, dankjewel. Dan gaan we een polijstmiddel kopen. Zou de Professional Polish - Poorboys’s world een goede optie zijn? Dan gaan we daarmee van de week aan de slag.
Op zich is Prof polish een prima keuze qua cleaner maar ik zou het proberen met Monello finale op een handpad. Zou afdoende moeten zijn.
 
Eigenlijk precies wat PizzaPieyer zegt zit ik mee. Ik lees de omschrijving en kijk wat filmpjes en dan hoop ik dat het goed gaat.

@Jahe bedankt voor het aanbod, waardeer ik. Woon echter in het zuiden van het land!

@Ric325i dankje, ga ik ook even naar deze kijken alvorens ik bestel!

@RoCo ook bedankt weer! Misschien een hele domme vraag, Maar wat kan schade veroorzaken tijdens bv de cleaner of polish (of wax).
 
@Marcie216 ,het kan heel leerzaam zijn om een keer met iemand mee te kijken als het bv gaat om machinaal polijsten maar ook met gezond verstand kun je een heel eind komen.
Wat ik zou doen in jouw geval:
-auto insprayen met een pre wash (niet op laten drogen) en afspoelen
-ijzerverwijderaar inspuiten (niet op laten drogen) en afspoelen =optioneel
-auto goed wassen
-clayen = belangrijk want je wil geen harde losgelaten deeltjes wat in je pad gaat zitten mee polijsten.
-Monello finale op een witte handpad en gewoon eens een deeltje met de hand polijsten. (Machinaal is makkelijker maar duurder in aanschaf)

Als ik naar de lak kijk dan schat ik in dat de vervuiling vrij oppervlakkig zal zijn en je vrij snel resultaat zal hebben.
Monello Mezzo zal iets meer krasjes kunnen verwijderen ,Monello finale zal net iets soepeler verwerken en mooier finishen en omdat je voor nu met de hand aan de slag wil en eigenlijk alleen van vlekjes afwil zou ik voor Finale gaan maar das mijn visie.
Het zou mij zeer verbazen als je deze vlekjes niet weg zou kunnen krijgen.
 
Wat betreft schade kan ik in de beoogde situatie niets voorstellen, anders dan wanneer er vuil tussen je pad en de lak terecht komt. Zolang je schoon werkt, kun je met de hand weinig fout doen.

Machinaal is een ander verhaal, die draait duizenden cirkels per minuut en vergt daarom wat meer kennis. De huidige Dual Action machines hebben de foutmarge echter al enorm verbeterd en ook daar moet je "gek" doen om de mist in te gaan.

Zelf zit ik overigens in het Zuiden; regio Breda. Mocht dat meer in de richting zijn, dan wil ik ook best even helpen.
 
Ik begrijp dat er niet veel keifout kan gaan, maar het is wel belangrijk de basis te kennen en te begrijpen. Dus wat voor velen hier als 'standaard basis kennis' beschouwt wordt, hoeft voor een ander niet per se zo te zijn. Zoals bijvoorbeeld je auto grondig wassen voordat je begint. En kleien voordat je gaat polijsten. Als je het uitlegt heel logisch, maar als je er ff niet aan denkt (omdat je nieuw) bent), mogelijk vervelender dan verwacht.

That's it. Als een ervaren rot vraagt 'wat moet ik met dit geval aan' en iemand zegt 'centrische polijster erop met korrel grof', dan weet die ervaren rot vast wel hoe of wat hij wel of niet moet doen. Als iemand dat tegen mij zou zeggen en ik ben een newby had ik geen auto meer over en lig ik 3 weken te huilen naast mn auto
 
Zo spannend is het nou allemaal ook weer niet PizzaPieter..
Gewoon gezond verstand gebruiken, is ook niet zo moeilijk.
En in de zoekfunctie, plus stappenplannen staat genoeg info.
En als je ergens alsnog niet uit komt, kan je hier altijd vragen he.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter