Ai, ophangen dat soort tuig!!
Spuiten zou ik als laatste redmiddel houden. Hoe stom het ook klinkt, dit is hét moment om te gaan experimenteren op je eigen auto! Gaat het mis, dan kun je altijd nog overgaan tot overspuiten!
Blijf je met je nagel in de kras hangen? Als je de kras nat maakt, blijft die dan zitten?
Is het antwoord twee keer nee, dan zou die ondiep genoeg zijn om te gaan polijsten en eventueel wetsanden. Ik zou dan beginnen met polijsten (opbouwende compounds en pads om te zien wat nodig is).
Mocht het dan vrijwel weg zijn, maar nog niet helemaal naar je zin, dan zou je heel voorzichtig met wat waterproof schuurpapier (ALTIJD voor automotive toepassing pakken) kunnen proberen om de kras nog iets uit te schuren. Pas op, zet geen druk en werk rustig. Zeker als je nog geen polijst ervaring hebt is het wellicht beter om dit uit te besteden of samen met iemand te doen.
Is het antwoord ja, de kras blijft zichtbaar, dan:
Wat ík zelf zou doen:
1. De auto heel goed wassen, behandelen met non-ferro en vervolgens het gebied goed ontvetten
2. een lakstift op kleur laten mengen bij een lokale spuiter. Laat deze dan gelijk met 60% kleurlak en 40% blanke lak mengen.
3. Heel rustig op gaan vullen. Iederen keer een dun laagje er in leggen met bvb de touch up sticks van carclean of met een goed scherpe saté prikker. Gebruik nóóit het kwastje in de lakstift!!
4. Als je na meerdere keren een overschot aan lak hebt opgebouwd (te zien aan een lichte bolling die op de kras zit, zelfs na het drogen van de verf, laat je het best minimaal een weekje uitharden.
5. Nu kun je gaan wetsanden. Pak hierbij een schuurblokje en begin fijn. De nieuwe lak zal een stuk zachter zijn dan de af fabriek gespoten lak. Schuur het geheel glad (hou het papier en de omgeving goed nat! Best kun je het papier voor te verwerken een uurtje laten weken in een bak water).
6. Je bent klaar met schuren als je rond de kras geen glimmende rand meer ziet. Ofwel wanneer het hele gebied egaal mat begint te worden.
7. Nu begint het polijst gedeelte. Hier over is genoeg op internet te vinden. Excentrisch moet, na goed afbouwen van het wetsanden, voldoende zijn om een mooi resultaat te behalen.
Dan een paar opmerkingen na het lezen van je topic:
1. Heb je wel een polijstmachine? Je geeft zelf aan hier nog geen ervaring mee te hebben. Dit is best wel een hoog gegrepen project! Het voordeel is dat je niet heel veel meer kunt verpesten, maar bedenk je wel hoe handig je bent en of je het ziet zitten!
2. Ben je hier niet tegen verzekerd? Zo ja, laat het éérst bij een schadehersteller zien en meldt het bij de verzekeraar. Je hebt dan nog geen reparatie verplichting, maar mocht het mislukken dan kun je nog wel terecht! Wanneer je er zelf veel aan hebt gerommeld en het dan pas laat zien, zullen ze het voor de verzekering niet meer accepteren..
3. Het lijkt een zilver tint op de foto? Zilver is een érg lastige kleur met kleurverschil. Bij opvullen zul je altijd iets zien als je goed kijkt.
4. Het witte dat je ziet hoeft niet persé grondverf te zijn. Kijk met een natte vinger en voel met je nagel om te zien of de kras echt wel zo diep is. Twijfel je hier over, ga even langs bij een mede detailer die het voor je kan beoordelen. Polijsten heeft áltijd de voorkeur boven opvullen!
5. Welk resultaat verwacht je voor jezelf? Ik denk dat dat heel belangrijk is voor je begint!
6. Nogmaals, als beginner moet je wel bedenken waar je eigen grenzen liggen. Polijsten kun je makkelijk zelf. Wetsanden of zelfs vullen is wel een stapje verder. Dit is hét moment om het jezelf te gaan leren, maar het is niet makkelijk en vraagt vooral veel geduld!