• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto liefhebber met de handen in het haar

Spasta

Detailing rookie
2 okt 2014
3
0
Zoals op elk forum is het wenselijk om jezelf even netjes voor te stellen.
Zoals jullie zien is mijn nickname Spasta en ben ik hier pas net geregistreerd.

Rijd zelf met een BMW E39 van 2003 die eigenlijk toe is aan een respray.
Spijtig genoeg zit dat er momenteel niet in aangezien ik net een huis gekocht heb. Prioriteiten stellen in het leven natuurlijk :).

Ik heb niet veel ervaring met detailen.
Behalve de standaard 2 emmer wasmethode en wat klein polijstwerk is er nog niet veel van gekomen.

Momenteel ben ik bezig met mijn eigen auto.
Deze is Sapphire Black vanuit de fabriek en heeft veel last van steenslag.

Ik was aan de gang gegaan met de Monello producten die ik nog had staan (al 2 jaar denk ik).
Bijhorende polijstpads zijn er ook inclusief een woolpadje.

Ik heb diverse handleidingen gelezen en tutorials gekeken op internet maar toch kom ik wat problemen tegen.
Toch blijf ik met een hele hoop krassen over als ik hem polijst.
Van zacht naar grof heb ik diverse testspots opgebouwd om te kijken wat ik nodig had.
Uiteindelijk uitgekomen bij de zwaarste combinatie die ik heb:

Rotary: flex
Monello polijstpasta (even de naam kwijt): Cutting factor 5/5
Monello pad: Geel

Als ik filmpjes op internet zie dan zie ik hun product altijd mooi verdeeld over het oppervlak en wordt het lekker uitgewerkt.
Als ik zelf het product op standje 1 (500rpm) uitwrijf over het te behandelen oppervlak dan is dit al half weggeveegd...

Als ik dan aan de gang ga dmv de zenith methode dan ben ik al snel aan het polijsten zonder product lijkt het wel.
De oxidatie verdwijnt mooi van de lak maar veel krassen krijg ik er gewoonweg niet uit. Ook niet met ene woolpad.
Gisteren de Macguyars M105 besteld aangezien ik het vermoeden had dat mijn Monello producten niet meer goed waren ofzo (kan dit uberhaupt?).

Hiermee heb ik echter hetzelfde verhaal!

Hoe warm mag het oppervlak eigenlijk worden?
Op de horizontale delen oefen ik nagenoeg geen druk uit maar dit wordt dmv de zenith methode wel snel warm....
Je kan je hand er nog net op houden maar dat lijkt me op het randje.

Groetjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom!

Hoe warm kan ik geen antwoord op geven. De zon kan de lak natuurlijk ook gloeiend heet maken, dus imo kan dat dus best wat hebben.

Wat betreft het verdelen:
Ik doe een stuk op 4/5 kleine dotjes polijstmiddel op mijn pad, en vervolgens 'stempel' ik met de DAP incl pad over het te polijsten oppervlak. Zo heb ik het zelf al deels verdeeld. Vervolgens op standje 3 verder verdelen.
 
Behalve de methode van Eamane om te verdelen, veeg ik eerst een keer met de pad (+ uitgeschakelde DAP) over het te behandelen oppervlak om het middel te verdelen, en schakel dan gewoon het normaal ingestelde toerental in.

Voor metaal delen is niet de temperatuur van het lakoppervlak maar de temperatuur van de pad de beperking. Verder valt me op dat je met een rotary aan de gang bent, maar ik lees bijvoorbeeld niets over vooraf kleien.
 
Paar keer vegen en dan op een rustig toerental evenredig verdelen probeer ik.

Ik heb alle voorgaande stappen niet beschreven inderdaad maar die heb ik wel uitgevoerd.
Wassen dmv 2 emmer methode
APC 1/4 op kunststof delen en banden enzo
Gyeon Tar voor de teervlekjes
Monello non ferro voor de metaaldeeltjes
Kleien met smart wax klei icm luber
Toen beginnen polijsten.

Via andere fora heb ik een aantal suggesties gekregen:
- Detail spray op de pad (had ik al geprobeerd, helpt wel iets)
- 'sticky paint' waardoor de grove combinaties schijnbaar niet lekker verwerken
Ik ben nu aan de gang met Monello Mezzo icm een oranje monello pad, dat verwerkt stuk fijner en dan zie je de polijstpasta mooi verwerken.
Hierbij is de correctiefactor natuurlijk wel een stuk minder maar er zit niet veel anders op vrees ik.
- Woolpad zou ook oplossing kunnen bieden tov een standaard foam pad op dergelijke lak. Dat ga ik straks even proberen.
 
Wat misschien kan helpen bij de hele zware polijst middelen in combinatie met een stroeve lak is om deze te combineren met een wat vettig polijst middel.
Ik werk sinds kort bij een auto poets bedrijf en wij werken met 3M. Voor de heel zwaar bekraste auto's gebruiken wij een heel grof polijst middel en doen daar een klein druppeltje van het fijnste middel bij.
Dus in monello taal komt dat neer op velloce als grof middel en een druppeltje finale erbij om het geheel wat beter smeerbaar te maken.
Bij de rotary's helpt dit ook tegen hologrammen.
Hoop dat je hier wat mee kan.
 
nick91;n404386 zei:
Wat misschien kan helpen bij de hele zware polijst middelen in combinatie met een stroeve lak is om deze te combineren met een wat vettig polijst middel.
Ik werk sinds kort bij een auto poets bedrijf en wij werken met 3M. Voor de heel zwaar bekraste auto's gebruiken wij een heel grof polijst middel en doen daar een klein druppeltje van het fijnste middel bij.
Dus in monello taal komt dat neer op velloce als grof middel en een druppeltje finale erbij om het geheel wat beter smeerbaar te maken.
Bij de rotary's helpt dit ook tegen hologrammen.
Hoop dat je hier wat mee kan.


Dat zal ik zeker eens proberen.
Thx voor de tip.

Ik las op nog wat andere fora dat je met een klein beetje water spray het product ook wat langer kan uitwerken...
Dat ga ik ook eens proberen.