• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

"Extreem" smerige auto wassen...

Goatnine

Detailing rookie
8 sep 2023
10
15
Ik hoop dat ik in de goede topic zit
Meerdere vragen over dit onderwerp, so bear with me!

Ik was al een kleine 10 jaar m'n auto's alleen nooit echt op dat professionele niveau als velen hier en de eerste jaren gewoon met 1 emmer in de wasbox ((echter nooooit de wasborstel)). Nu maakt mijn werk het ook wel erg demotiverend om continu te blijven wassen.

Kleine context (zie bijlagen, zo staat de auto er vandaag bij).
MIjn werk bevind zich tussen de boederijen in en ik moet over een weg naar werk die tevens dient als route voor ingang van de velden van de boeren, nu houden zij de wegen niet schoon en als de auto gewassen is mag ik blij zijn dat hij na 3 dagen niet bezaait met zand zit.

De auto is nu echt ontzettend smerig en door het gruwelijk warme weer ook niet heel lekker om nu uren te zweten om te poetsen.

Waar heb ik beschikking over / welke producten gebruik ik?: (zie bijlagen)
  • Ik heb een Kärcher K5 HD en heb speciaal de Monello Arctic Snowfoam gekocht met Monello lans. (Of mijn verhouding is waardeloos of het product werkt niet lekker, ik denk het 1e, want ondanks dat die schuimt als de neten, neemt het bijna geen vuil af).
  • Ik gebruik Meguiars wash&wax als shampoo (voorheen Wash&Shine geloof ik gehad, beide een fijn product vind ik).
  • Meguiars Wash mitt en Meguiars XL microvezel doek. (Werken geweldig moet ik zeggen).
  • Cockpit reiniger, insecten verwijderaar en matterior via SEAT 5F gasten die ook in de detailing zitten, goed spul!
  • Meguiars endurance tire shine met Meguiars applicator pad.
  • Meguiars Borstel en Meguiars wheel brush.
  • Meguiars Hybrid Ceramic Wax (lijkt me beetje contra tegenover de wash&wax maargoed).
  • Dodo Juice kleine microvezel doeken.
  • Paar microvezel doeken en waardeloze mitts die ik gebruik voor interieur afnemen, dorpels afnemen en motorruimte en binnenzijde kofferbak schoonmaak.
  • De Turtle Wax sealant ooit aangeschaft en 1x gebruikt maar bracht alleen maar strepen aan (misschien applicatie verkeerd gedaan?).
  • Verschillende Monello borsteltjes.
Helaas erachter gekomen dat het water bij mij niet onthard is uit de kraan, misschien kijken voor een water ontharder voor in de toekomst zodat ik gewoon voor de deur kan wassen.

Ik was de auto nu in de wasbox van Loogman, kom daar al 10 jaar en spendeer er ruim 3 uur met alleen handwas, helaas hebben ze daar geen foam dus kan geen gebruik maken van een prewash.

Welke stappen neem ik om te wassen? (Bij de wasbox)
  • Afspuiten HD
  • Water van Loogman in emmer, Meguiars shampoo erbij, 2e emmer vullen met alleen water (ik moet nog emmers aanschaffen met grit guard).
  • Velgen, banden en wielkuipen doen waarbij ik alleen de emmer met water gebruik, deze giet ik daarna leeg en hervul ik voor de auto.
  • Banden/velgen schoonspuiten en auto opnieuw nevelen.
  • Handwas
  • Vlekvrij afspoelen
  • (Indien nodig nogmaals handwas en spoelen als hij erg vies is, echter dit is wel smerigste wat hij tot nu toe is geweest).
  • Meguiars Hybrid Ceramic Wax op de auto paneel voor paneel, in en uitwrijven met 2 verschillende dodo juice microvezel doeken.
  • Interieur stofzuigen, afnemen, matterior toevoegen.
Zo..... errrruuggggg lang verhaal I know en sorry
nu is mijn vraag, hoe krijg ik dit vieze smerige ding weer blinkend schoon (zonder te polijsten, daar waag ik mij nog niet aan op deze auto). Het grootste nadeel is de pre-wash aangezien ik pas met de HD aan de gang kan bij de wasbox en zij geen foam aanbieden. Is het eventueel aan te raden om de HD thuis te pakken met Monello Artifico en zo de pre-wash te doen? Of toch overgaan op een handpomp en die meenemen?

Ik moet nog een 2e microvezel mitt aanschaffen om zowel boven als onderkant auto te scheiden.

Welke producten zijn goed te gebruiken? ik heb veel meguiars producten maar zweer er niet bij of zo, het is nou eenmaal het enige goede kwaliteit product wat mijn lokale auto materialen zaak verkoopt. Dat en Turtle Wax maar voor beide betaal je een godsvermogen!

Ik hoor graag tips met wat te doen tegen deze "extreem vieze auto" aangezien ik de auto woensdag wil wassen!

Bedankt voor het lezen en de tips! o_O
Groeten, Dylan
 

Bijlagen

  • 20230908_091134.jpg
    20230908_091134.jpg
    423,2 KB · Weergaven: 163
  • 20230908_091120.jpg
    20230908_091120.jpg
    400,2 KB · Weergaven: 163
  • 20230908_145108.jpg
    20230908_145108.jpg
    449,2 KB · Weergaven: 161
Hey Dylan,

Jij bent lang van stof en dat ben ik meestal ook, dus ik zal het kort(er) proberen te houden. ;)

* Artico Magico is een vrij milde foamshampoo. Werkt prima, maar dan moet de auto wel in een goede beschermlaag staan die vuil dus minder goed laat hechten en het makkelijker loskomt. Aangezien jouw auto smeriger wordt dan gemiddeld, is deze beschermlaag flink dichtgesmeerd en zal elke prewash moeite hebben.
Je zou kunnen kijken naar een wat sterkere voorwas, bijv; Bilt-Hamber - TouchLess. Maar ik denk dus dat het in jouw geval voornamelijk gaat om vuil minder te laten hechten en dat het makkelijker loskomt, dan dat je het los wilt maken middels een voorwas.
- Een goede sealant of hybride wax aanbrengen als basislaag.
- Een foam met toevoeging op alles foamen en weer afspuiten met de HD. (Lak, ramen, velgen, banden, wielkasten, etc)
... Alles om een goede afstoting te hebben.
- Een coating (laten) aanbrengen om heel goede afstoting te hebben. Dit is echter een prijzige optie, zeker als je moet laten doen.

* Bij niemand komt er standaard onthard water uit de kraan. Je kan harder of zachter water hebben, maar in beide gevallen kan je er prima mee wassen. Als je je dus voor de deur aan de gang kunt, dan werkt dat een stuk fijner dan in een wasbox. De voordelen, in jouw geval, kunnen dan zijn;
- Wel een voorwas kunnen doen met de HD + foamlans.
- Je kan makkelijk en snel bescherming op alles aanbrengen door bijv. Bathe+ te foamen.
- Je zou de Artico Magico (ook) kunnen gebruiken om een schuimlaag aan te brengen en vervolgens te gaan wassen. Dit maakt de boel een stuk glibberiger en dus minder kans op krassen en dergelijke. (Ná de voorwas opnieuw foamen, bij de handwas-stap)

* Heb je geen velgenreinigers en/of de-ironizers voor de velgen en eventueel banden?

* Als je de lak wilt opfrissen zonder te polijsten
, dan zal je hoogstwaarschijnlijk met een glaze aan de gang moeten. Met dit spul, wat vaak ook een paint cleaner bevat, reiniger je de lak en voedt je 'm met oliën om tijdelijk meer kleur/reflectie te creëren. Deze glaze-laag top je af met een wax o.i.d. omdat deze laag zelf beschermd moet worden.
Echter kan het ook zo zijn dat de olien in een wax ook enigszins voor deze voeding kunnen zorgen. Of jij dus een glaze nodig hebt, dat zal je moeten uitproberen. (Klein flesje Poorboys World - Black Hole bijv. proberen)

Je gebruikt nu een shampoo met wax erin, wat veelal minder biedt dan een volwaardige wax. Als je de auto goed wast en reinigt, vervolgens een glaze probeert om te kijken wat het voor je doet, dan maak je ook gebruik van de cleaner die erin zit om de oude wax-lagen te verwijderen en kan je meteen een goede wax/sealant/etc. aanbrengen als basislaag.
 
Monello Artico Magico is een onderhoudsfoam en geen foam om sterk te reinigen zoals Bilt-Hamber Touch-Less of Bilt Hamber Auto Foam. Waarom dient die foam dan? Om er voor te zorgen dat de wax niet aangetast wordt als je wax hebt die daar niet tegen kan...

Als uw auto beschermd is, kan je beter tussendoor een minder agressieve foam gebruiken zoals Monello Artico Magico. In de winter Touch-Less of Auto foam voor zout en andere smerigheid van je auto makkelijk te krijgen.

Ik zou:
- Goed foamen/pre-wash
- Bilt Hamber Korrosol voor te deironizen
- Kleien
- En dan als je niet wil polijsten, de lak cleanen/behandelen met handpad en bv Poorboy's World Professional Polish.

Maar op de foto's te zien ziet er uw auto nu niet echt een rampgeval uit....
 
  • Leuk
Reactions: Goatnine
Inderdaad zelf een keertje "door het stof" om de auto schoon te hebben en dan een bescherming aanbrengen. Welke is naar eigen keuze! Een goed beschermde auto is een eitje om te wassen.
 
  • Leuk
Reactions: Goatnine
Monello Artico Magico is een onderhoudsfoam en geen foam om sterk te reinigen zoals Bilt-Hamber Touch-Less of Bilt Hamber Auto Foam. Waarom dient die foam dan? Om er voor te zorgen dat de wax niet aangetast wordt als je wax hebt die daar niet tegen kan...

Als uw auto beschermd is, kan je beter tussendoor een minder agressieve foam gebruiken zoals Monello Artico Magico. In de winter Touch-Less of Auto foam voor zout en andere smerigheid van je auto makkelijk te krijgen.

Ik zou:
- Goed foamen/pre-wash
- Bilt Hamber Korrosol voor te deironizen
- Kleien
- En dan als je niet wil polijsten, de lak cleanen/behandelen met handpad en bv Poorboy's World Professional Polish.

Maar op de foto's te zien ziet er uw auto nu niet echt een rampgeval uit....
Hij lijkt op de foto niet smerig maar is hij wel echt. Is stof, zand, modder en al van enkele weken opgebouwd, banden zijn meer zandkleur dan grijs/zwart haha.

Dus de foam die ik nu heb is eigenlijk meer dienend als soort shampoo of zie ik dat verkeerd? Indien dat het geval is kan ik dus ook de handwas stap doen met de monello foam op de auto?!

Bedankt voor de tips!
 
Hey Dylan,

Jij bent lang van stof en dat ben ik meestal ook, dus ik zal het kort(er) proberen te houden. ;)

* Artico Magico is een vrij milde foamshampoo. Werkt prima, maar dan moet de auto wel in een goede beschermlaag staan die vuil dus minder goed laat hechten en het makkelijker loskomt. Aangezien jouw auto smeriger wordt dan gemiddeld, is deze beschermlaag flink dichtgesmeerd en zal elke prewash moeite hebben.
Je zou kunnen kijken naar een wat sterkere voorwas, bijv; Bilt-Hamber - TouchLess. Maar ik denk dus dat het in jouw geval voornamelijk gaat om vuil minder te laten hechten en dat het makkelijker loskomt, dan dat je het los wilt maken middels een voorwas.
- Een goede sealant of hybride wax aanbrengen als basislaag.
- Een foam met toevoeging op alles foamen en weer afspuiten met de HD. (Lak, ramen, velgen, banden, wielkasten, etc)
... Alles om een goede afstoting te hebben.
- Een coating (laten) aanbrengen om heel goede afstoting te hebben. Dit is echter een prijzige optie, zeker als je moet laten doen.

* Bij niemand komt er standaard onthard water uit de kraan. Je kan harder of zachter water hebben, maar in beide gevallen kan je er prima mee wassen. Als je je dus voor de deur aan de gang kunt, dan werkt dat een stuk fijner dan in een wasbox. De voordelen, in jouw geval, kunnen dan zijn;
- Wel een voorwas kunnen doen met de HD + foamlans.
- Je kan makkelijk en snel bescherming op alles aanbrengen door bijv. Bathe+ te foamen.
- Je zou de Artico Magico (ook) kunnen gebruiken om een schuimlaag aan te brengen en vervolgens te gaan wassen. Dit maakt de boel een stuk glibberiger en dus minder kans op krassen en dergelijke. (Ná de voorwas opnieuw foamen, bij de handwas-stap)

* Heb je geen velgenreinigers en/of de-ironizers voor de velgen en eventueel banden?

* Als je de lak wilt opfrissen zonder te polijsten
, dan zal je hoogstwaarschijnlijk met een glaze aan de gang moeten. Met dit spul, wat vaak ook een paint cleaner bevat, reiniger je de lak en voedt je 'm met oliën om tijdelijk meer kleur/reflectie te creëren. Deze glaze-laag top je af met een wax o.i.d. omdat deze laag zelf beschermd moet worden.
Echter kan het ook zo zijn dat de olien in een wax ook enigszins voor deze voeding kunnen zorgen. Of jij dus een glaze nodig hebt, dat zal je moeten uitproberen. (Klein flesje Poorboys World - Black Hole bijv. proberen)

Je gebruikt nu een shampoo met wax erin, wat veelal minder biedt dan een volwaardige wax. Als je de auto goed wast en reinigt, vervolgens een glaze probeert om te kijken wat het voor je doet, dan maak je ook gebruik van de cleaner die erin zit om de oude wax-lagen te verwijderen en kan je meteen een goede wax/sealant/etc. aanbrengen als basislaag.
Bedankt voor de tips!
Andere topics gelezen en zag dat nagenoeg iedereen Bilt Hamber aanraad, dus denk dat ik die dan maar in huis moet halen!

Het nadeel met wassen voor de deur is dat er bij mij nagenoeg altijd zon op staat, zowel voor als achter, nu heb ik wel het geluk dat mijn auto altijd in de garage staat dus gelukkig wel beschermd tegen de elementen.
Als ik ga wassen merk ik dat er waterspots achter blijven, heb ze al eens geprobeerd weg te werken met een quick detailer maar dat was vrij lastig, misschien kalk o.i.d. op de auto?

Je raad dus aan om de Monello foam te gebruiken als shampoo als ik het zo lees?
Ik zal eerdaags me eens gaan verdiepen in een goede wax, maar zal de auto eerst moeten kleien denk ik.

Wat raad je aan om te doen met de meuk die ik nu heb? Zal binnenkort wel eens shoppen voor nieuwigheid maar auto moet weer schoon worden irriteer me er mateloos aan. En ik heb trouwens de meguiars fles voor de velgen (even de naam vergeten).
Thanks!
 
Persoonlijk vind ik voor zeer smerige auto's één van de twee Bilt-Hamber foams wel zeer goed om de vuiligheid die er al zeer lang opzit beter te lijf te gaan.

Als je veel in de zon werkt vind ik Poorboy's World producten wel zeer goed. Poorboy's World Super Slick and Suds shampoo is bij de top en heb ik steeds in mijn arsenaal vooral voor als ik in de zon moet wassen.

Verder kan je ook zeggen dat Poorboy's Professional Polish ook een fantastisch product is en zeer veelzijdig is. Je zou het goed kunnen gebruiken om je lak manueel te reinigen en te polijsten met handpad. Fantastisch resultaat...De problemen met kalk vlekken heb je waarschijnlijk doordat je lak zo ruw is...Dan kan kalk zich echt vastzetten op de verontreinigingen in en op je lak.
 
  • Leuk
Reactions: Goatnine
Bij het foamen van de auto (of ieder ander oppervlak), is het van belang dat de auto droog is, dan blijft de foam plakken en kan vuil losweken dus geef het ook even de tijd na het infoamen (typisch 5-10 min). Verder begin je met infoamen onderaan en werk je naar boven (als je iets teveel foam aanbrengt zodat het net als bij teveel aan natte verf gaat lopen, kan het toch even inweken, als je van boven naar beneden werkt, heb je op het onderste (meestal vuilste deel) juist allerlei sporen waar de foam zijn werk niet goed kan doen). Ik gebruik altijd een handfoamer en begin met de wielen, dorpels en onderkant bumpers, het volgende rondje hou ik de onderrand van de ramen aan als hoogste rand, en de volgende ronde de rest. Vervolgens afspuiten van boven naar beneden, en zelfs met een tuinslang ben je dan al veel vuil kwijt.
 
  • Leuk
Reactions: Goatnine
Toch niet de Ik Foamer+? Zonder externe compressor is het bijna niet te doen. Ik steek er de Parkside handcompressor op en zet hem op 3 bar. In mijn ene hand de foamer en in mijn andere hand de draagbare compressor aangesloten op de Ik Foamer+.
 
Ik heb al jaren een blauwe Kwazar van 1,5 liter (net iets handzamer dan de 2 liter versie). Bij handfoamers is het goed om je te realiseren dat hoe verder je hem vult met water/foam, hoe sneller de druk zakt als je wat spuit. Dat is ook logisch: hoe kleiner het luchtvolume in de foamer als je start, hoe sneller de druk zakt als je bij iedere centiliter die je wegspuit. Ik pomp gewoon met de hand bij als dat nodig is, een beetje beweging krijg je niets van.
 
- Het nadeel met wassen voor de deur is dat er bij mij nagenoeg altijd zon op staat.
Tja, dat zal voor de meeste zo zijn. Ik kan bijv. alleen in de ochtend of als het begint te schemeren de auto wassen. (In de hete maanden)
Is er tijdens die momenten geen mogelijkheid, dan zal ik moeten wachten tot het wél kan.

- Als ik ga wassen merk ik dat er waterspots achter blijven, heb ze al eens geprobeerd weg te werken met een quick detailer maar dat was vrij lastig, misschien kalk o.i.d. op de auto?
Waterspots ontstaan doordat je dan wast bij te warme temperaturen en/of in de volle zon. Mineralen in het water blijven achter nadat het water is verdampt. Om dit te voorkomen is het dus zaak om de boel niet op te laten drogen, of je nou hard of zacht water hebt.

- Je raad dus aan om de Monello foam te gebruiken als shampoo als ik het zo lees?
Niet als shampoo, maar als extra lubricatie bij de handwas. Dus wanneer je shampoo in je sop-emmer hebt en je de handwas wilt gaan doen, nog even een rondje foamen en dán gaan wassen.

- Wat raad je aan om te doen met de meuk die ik nu heb?
Wat je nu hebt is niet slecht. Alleen zie ik ze vrijwel allemaal als een onderhoudsproduct. Denk aan een shampoo met toevoeging, wetcoat, etc.
Dit soort producten kan je prima blijven gebruiken, maar een goede basislaag (met daaronder eventueel een glaze om de lak wat op te frissen) geeft je dus een goede basis van bescherming en looks. Deze onderhoudsproducten kan je dan gebruiken om een soort ''offerlaagje'' aan te brengen over de basislaag.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Goatnine
Hey Dylan,

Jij bent lang van stof en dat ben ik meestal ook, dus ik zal het kort(er) proberen te houden. ;)

* Artico Magico is een vrij milde foamshampoo. Werkt prima, maar dan moet de auto wel in een goede beschermlaag staan die vuil dus minder goed laat hechten en het makkelijker loskomt. Aangezien jouw auto smeriger wordt dan gemiddeld, is deze beschermlaag flink dichtgesmeerd en zal elke prewash moeite hebben.
Je zou kunnen kijken naar een wat sterkere voorwas, bijv; Bilt-Hamber - TouchLess. Maar ik denk dus dat het in jouw geval voornamelijk gaat om vuil minder te laten hechten en dat het makkelijker loskomt, dan dat je het los wilt maken middels een voorwas.
- Een goede sealant of hybride wax aanbrengen als basislaag.
- Een foam met toevoeging op alles foamen en weer afspuiten met de HD. (Lak, ramen, velgen, banden, wielkasten, etc)
... Alles om een goede afstoting te hebben.
- Een coating (laten) aanbrengen om heel goede afstoting te hebben. Dit is echter een prijzige optie, zeker als je moet laten doen.

* Bij niemand komt er standaard onthard water uit de kraan. Je kan harder of zachter water hebben, maar in beide gevallen kan je er prima mee wassen. Als je je dus voor de deur aan de gang kunt, dan werkt dat een stuk fijner dan in een wasbox. De voordelen, in jouw geval, kunnen dan zijn;
- Wel een voorwas kunnen doen met de HD + foamlans.
- Je kan makkelijk en snel bescherming op alles aanbrengen door bijv. Bathe+ te foamen.
- Je zou de Artico Magico (ook) kunnen gebruiken om een schuimlaag aan te brengen en vervolgens te gaan wassen. Dit maakt de boel een stuk glibberiger en dus minder kans op krassen en dergelijke. (Ná de voorwas opnieuw foamen, bij de handwas-stap)

* Heb je geen velgenreinigers en/of de-ironizers voor de velgen en eventueel banden?

* Als je de lak wilt opfrissen zonder te polijsten
, dan zal je hoogstwaarschijnlijk met een glaze aan de gang moeten. Met dit spul, wat vaak ook een paint cleaner bevat, reiniger je de lak en voedt je 'm met oliën om tijdelijk meer kleur/reflectie te creëren. Deze glaze-laag top je af met een wax o.i.d. omdat deze laag zelf beschermd moet worden.
Echter kan het ook zo zijn dat de olien in een wax ook enigszins voor deze voeding kunnen zorgen. Of jij dus een glaze nodig hebt, dat zal je moeten uitproberen. (Klein flesje Poorboys World - Black Hole bijv. proberen)

Je gebruikt nu een shampoo met wax erin, wat veelal minder biedt dan een volwaardige wax. Als je de auto goed wast en reinigt, vervolgens een glaze probeert om te kijken wat het voor je doet, dan maak je ook gebruik van de cleaner die erin zit om de oude wax-lagen te verwijderen en kan je meteen een goede wax/sealant/etc. aanbrengen als basislaag.
Om nog ff terug te komen op die glaze. Zo te zien is de PB - Black Hole aardig goed in z'n werking dus denk dat ik die in huis haal om te proberen, echter kan je die niet aanbrengen op een auto met een wax. Hoe krijg ik het makkelijkste de huidige wax laag er af (die doet nog aardig goed z'n werking aan de bovenkant van de auto), zo dat ik daarna de PB kan aanbrengen.

Toevallig nog tips for een goede shampoo zonder enige toevoegingen er in? Denk dat het tijd wordt om wat andere middelen aan te schaffen dan alleen Meguiars haha.
 
Heel eerlijk gezegd; Ik heb, zover ik mij kan herinneren, nooit een wax hoeven verwijderen. En als dit al zou moeten, dan had ik waarschijnlijk een polijstmiddel erbij gepakt. ;)
Dit doe je dan niet om volgas te polijsten, maar puur als reiniging. Als je handmatig de lak zou ''boenen'' met een polijstmiddel, zoals bijv. Monello - Mezzo + oranje handpad (medium combi), dan kan je weinig verkeerd doen. Dan heb je toch een goede reiniging en misschien zelfs wat meer glans.

Black Hole bevat ook paint cleaner, dus dit zou oudere waxlagen moeten kunnen verwijderen. Maar idealiter gebruik je het natuurlijk niet over een wax heen.


Een populaire shampoo is de Dodo Juice - Born to be Mild. Even uit mijn hoofd; Je gebruikt op zo'n 18L water ongeveer 20ml shampoo. Dus met een literfles kan je heeeeeul veeeeul wassen.
 
  • Leuk
Reactions: Goatnine
Oke... nogmaals proberen nadat bericht magisch verdween

Spullen vanochtend binnen gekregen, BH Touchless, Dodo Juice shampoo en m'n nieuwe buckets (geweldig trouwens!)

BH volgens de "richtlijn" 520ml op 1L in m'n Monello Lancia 2.0, dit was echter teveel want ik had nog 500ml over dus voortaan maar 260/240ml doen.
BH werkte indd goed zoals vele zeggen, meerendeel van de zooi was er af.

Auto continu nat gehouden met de Kärcher K4 HD (op tuinslang modus als ware haha) zodat de auto niet opdroogt (gaf vorige keer al gezeik).

Na de handwas afgespoten op hoge waterdruk en daarna weer op laagste stand de auto continu nat gehouden terwijl ik bezig was met dorpels, kleine detail dingetjes etc.

Vlak voor het drogen de tuinslang gepakt en deze als laatste "rinse-off" gebruikt voor de auto, lage druk, veel beading en zo ver ik had gelezen de beste manier voor drogen als je thuis wast.
Na de auto drogen met de Meguiars Surpreme Drying Towel bleef er deze schijtzooi over... (zie bijlagen)
Dit zag ik al tijdens het wassen, wat ik ook probeerde, het gaat er niet af. De auto is verder schoon maar overal op de lak als je heel goed kijkt blijf je kleine waterspots of kalk of viezigheid of whatever het ook is, zien...
Ik... Wordt... Er... Leip... Van!!!
Wat ik doe het gaat niet weg, kwestie van polijsten of kleien dan maar?

Auto achteraf behandeld met Meguiars Hybrid Ceramic Wax en ondanks dat het minder zichtbaar wordt, gaat het niet weg. Ook zit er iets op m'n motorkap en spiegelkap (zie foto's) wat ik er niet af krijg... (ik denk uit elkaar gespatte insecten die zich zijn gaan vormen met de lak)

Iemand tips om om te gaan met whatever er ook op de lak achterblijft?
Zit erover na te denken hem te brengen naar een detailer als ik het zelf niet voor elkaar krijg.

Thanks voor de tips btw! Hebben zeker geholpen!
 

Bijlagen

  • 20230913_162047.jpg
    20230913_162047.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 110
  • 20230913_161337.jpg
    20230913_161337.jpg
    120,9 KB · Weergaven: 105
  • 20230913_122113.jpg
    20230913_122113.jpg
    111,6 KB · Weergaven: 101
  • IMG-20230913-WA0042.jpeg
    IMG-20230913-WA0042.jpeg
    240,4 KB · Weergaven: 97
  • IMG-20230913-WA0040.jpeg
    IMG-20230913-WA0040.jpeg
    68,1 KB · Weergaven: 92
  • IMG-20230913-WA0038.jpeg
    IMG-20230913-WA0038.jpeg
    78,6 KB · Weergaven: 101
  • IMG-20230913-WA0036.jpeg
    IMG-20230913-WA0036.jpeg
    176,8 KB · Weergaven: 100
Die hybride ceramic wax had ik er in deze situatie nu wel niet opgesmeten. En waarom alles nat houden? Waarom niet paneel per paneel wassen en afdrogen. In dat geval ben je beter met een open slang omdat anders je gewassen en gedroogde panelen weer nat worden.

In elk geval zal je denk ik je lak met Poorboy's Professional Polish moeten behandelen om die lak diep in de poriën te kunnen reinigen imo.
 
  • Leuk
Reactions: Goatnine
Op je dak zijn duidelijk waterspots. Hardnekkig is dat inderdaad. Gebruik daarvoor een waterspot remover (let op: dit moet je met verstand gebruiken en niet lukraak je auto mee onder spuiten). Grote kans dat je daarna nog wat aanslag ziet die je waarschijnlijk moet polijsten.

Polijsten kan handmatig maar liever machinaal.

De afdrukken van insecten zijn vaak handmatig al prima te verwijderen. Soms zelfs met prof. polish al.

Weet in ieder geval dat je bovenstaande over het algemeen goed kunt herstellen. Het gaat je echter wel wat effort kosten.
 
  • Leuk
Reactions: Goatnine
Misschien vloeken in de kerk. Maar voor kalk en andere hardnekkige vervuiling gebruik ik Labocosmetica Energo. En Labocosmetica Purifica. Een zuurdere shampoo die "kalk" moet oplossen. Gebruik zelf de shampoo eens per 6 wasbeurten.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter en Goatnine
Ik ben nogal verbaasd over hoeveel er achterblijft op de lak na een wasbeurt. Als dit waterspots zijn, dan heb je erg hard water + de boel droogt snel op of je wast in de volle zon ofso. :p Althans, je geeft aan dat je de vlekken al tijdens het wassen zag, dus dan zijn ze ontstaan bij de vorige wasbeurt of tijdens de voorwas-stappen?

BH volgens de "richtlijn" 520ml op 1L in m'n Monello Lancia 2.0, dit was echter teveel want ik had nog 500ml over dus voortaan maar 260/240ml doen.
Bilt-Hamber geeft niet dit als richtlijn, maar als een voorbeeld bij het berekenen van je PIR. ;) Ik denk niet dat je er heel ver vanaf zal zitten, maar je zou het wel eens een keer voor jezelf kunnen berekenen om een idee te krijgen welke verhouding JIJ kan aanhouden voor de aanbevolen 2% of 4%.


Ik zou toch eens gaan kijken naar een flesje polijstmiddel + handpadje. Ik zie namelijk dat je de glaze niet besteld hebt, die je nu goed had kunnen proberen. (Black Hole bevat paint cleaner, dat was misschien genoeg geweest om te spots te verwijderen)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Goatnine
Zoveel waterspots is echt niet normaal...nog niet veel gezien. Is natuurlijk wel een zwart dak...als daar de zon op zit...dan gaat het heel snel. Had je dit voor het wassen al met bv touch-less? In shampoo's zitten echt wel waterontharders in die kalkvlekken tegen gaan en hebben dikwijls een ph van rond de 6. Touch-Less heeft een zeer hoge ph waarde van 12 voor goed te reinigen. Maar er zijn ook duidelijk swirls te zien, dus polijsten zal toch echt wel eens nodig zijn. Eerst zo goed mogelijk de kalkvlekken verwijderen en nadien de rest reinigen of polijsten met de hand als je geen machine hebt. Professional Polish zou denk ik al veel oplossen.
 
  • Leuk
Reactions: bros en Goatnine
Alles wat ik zou willen zeggen is al benoemd.
toch wil ik graag op deze zin reageren.
Zit erover na te denken hem te brengen naar een detailer als ik het zelf niet voor elkaar krijg.

Vaak zijn er wel mensen die in de buurt wonen op het forum die het samen willen doen cq, willen mee helpen/kijken.
dan doe je het alsnog zelf, waardoor je meer ervaring op doet en de volgende keer problemen makkelijker zullen gaan :)