• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Producten voor rode Mazda3

KevinN

Detailing trainee
3 okt 2021
8
35
Dag allen,

Ik ben sinds kort in het bezit van een rode Mazda3 uit 2019 en ben benieuwd of er hier mensen zijn die misschien al wat ervaring hebben met goede producten op deze lak.

Momenteel heb ik nog een kleine voorraad staan van Aenso Shampoo en Meguiars Ultimate Wax Shampoo. Als dit op is wil ik gaan voor de Dodo Juice Born to be Mild, daar zie ik veel positieve reacties op.

Als washmitt heb ik momenteel een Indredimitt en een Meguiars washmitt. Is er een af te raden om te gebruiken of juist aan te raden? Of wellicht een andere die nóg beter is?

Dan nog een snelle bescherming. Heb nog kleine hoeveelheid Meguiars Ceramic Wax staan. Ik weet niet goed waar ik voor moet kiezen hierna. Misschien weer Meguiars, of Wetcoat, maar ik zit ook te kijken naar Red Mist of Future Armour. Iemand die me daar een advies in kan geven?

Als droogdoek heb ik momenteel een gele van Meguiars, en een rode Monello. Die van Monello is snel doorweekt, die van Meguiars glijdt nogal stroef over de lak is mijn ervaring (op mijn vorige auto althans), en ik vraag me af of dat wel aan te raden is of deze auto. Iemand die hier een advies in geven?

Ook ik zit helaas vast aan een wasbox om de auto te wassen. Ik neem altijd twee emmers water met grit guard mee. In de wasbox gebruik ik de foam mogelijkheid, al zal dat misschien niet heel veel doen. Nog meer spullen voor een prewash mee nemen heb niet echt mijn voorkeur.

Ben dus voornamelijk benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met de juiste producten op dit type lak en of de spullen die ik nu heb goed geschikt zijn of juist af te raden zijn.
 
Hoi Kevin,

Allereerst; Jouw lak is niet anders dan andere lakken, dus hier kan je weinig verkeerd op doen. Ik neem stiekem even aan dat het een ''normale'' lak is en dus een kleur (met eventueel metallic) en een blanke lak. Grofweg komt de hardheid van een lak eerder aan bod.
Er zullen dus niet specifiek producten zijn die het goed doen op een Mazda-lak of juist niet. ;)

Shampoo; De Born to be Mild is inderdaad een prima shampoo. Deze bevat geen toevoegingen zoals wax o.i.d. Check even of de genoemde shampoos wel of niet toevoegingen hebben. (De Meguiars-shampoo heeft het al in z'n naam)
Zo wel, dan kan je deze shampoos gebruiken als onderhoudsproduct om elke wasbeurt een beschermlaagje achter te laten. Bij voorkeur gebruik je deze producten NIET v;óór je een wax o.i.d. wilt gaan aanbrengen, maar daarna. (Zodat de wax opo een brandschone/'kale' lak komt)

Washmitt; De InceditMitt is een prima washandschoen en heb je al in huis. Meguiars heeft nogal wat verschillende mitts in hun assortiment, dus ik weet niet welke je precies hebt.

Snelle bescherming; Je hebt momenteel één wetcoat-product. (Hybrid Ceramic Wax) Als deze jou bevalt, dan kan je natuurlijk opnieuw kiezen voor dit product. Of natuurlijk een andere wetcoat proberen.
De andere opties, zoals Red Mist of Future Armor, vragen wel om meer werk dan een wetcoat. Maar, zijn prima opties op zich.

Droogdoek; Als een grote droogdoek snel doorweekt is, dan spoel je de auto niet op de juiste manier af. In een wasbox is dit wat lastiger omdat je geen open slang / vaste straal tot je beschikking hebt, maar ook met een HD kan je dusdanig veel water van de auto afspuiten, dat er niet veel meer achterblijft.
Mijn persoonlijke voorkeur is om een drooghulp te gebruiken. In mijn geval is dat de Poorboys World - Spray&Wipe welke 1:1 te verdunnen is. Ontzettende veelzijdig te gebruiken, van dus drooghulp tot kleiglijmiddel en interieur tot motorruimte. (Detailspray zonder toevoeging)

Prewash; Tja, meestal doet een wasbox-schuim inderdaad weinig, maar soms zijn ze ook enorm sterk omdat de klant snel resultaat wil hebben. Toen ik nog in de wasbox mijn auto moest doen, foamde ik de auto een tweede keer in en ging hiermee handwassen. Gaf meer lubricatie.
 
Dank voor jullie reacties, daar kan ik wel wat mee.

@Quantoxx
Als je een drooghulp als Spray & Wipe gebruikt, doe jij dan je droogdoek na ieder gebruik ook weer wassen?
 
Nee, eerlijk gezegd niet altijd. Als het goed is, is de auto schoon en dus alleen nat. Spray&Wipe doet niks aan de doek, dus dan blijft alleen misschien wat kalk over van het kleine beetje water in de doek.

Door haast, drukte of laksheid, pakte ik een droogdoek die al meerdere keren gebruikt is en een tijd aan de waskar hangt en is opgedroogd of al langer in de bak met gebruikte droogdoeken ligt en is opgedroogd. Meestal is dat als ik de bak met schone droogdoeken ben vergeten ofso.

In mijn omgeving is het water erg zacht, dus misschien helpt dat ook mee. Ik spoel een auto goed af en gebruik grote droogdoeken i.c.m Spray&Wipe, dus erg nat worden ze niet.

Maar, als jij alleen een auto om de paar weken wast, zou ik nadien de doek(en) mee naar binnen nemen, een wasbeurtje geven en de doek(en) even uitslaan voordat je ze ophangt. (Vezels losmaken)
Een MF-wasmiddels is aan te raden.
 
Laatst bewerkt: