• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto motor reinigen/beschermen

kraudi

Detailing rookie
22 feb 2009
1
0
Hallo allemaal,

Ben sinds een maand of wat me aan het inlezen op het forum en heb net mijn eerste bestelling van carclean binnen (tweede bestelling word vandaag gedaan). Een overstap van turtle wax naar het "grote werk" :).
Gisteren een snelle behandeling van de auto, wassen en wax. Geen tijd gehad voor een klei en paint cleaner maar doe alles opnieuw over een aantal weken als het hopenlijk mooier weer is. Nu alleen even voor een goede bescherming gezocht en een idee gekregen hoe lang het duurt om de auto te behandelen. Het wassen, drogen en 2 laagjes Collinite 845 op lak en velgen heeft me al met al toch een paar uurtjes gekost.

Nou wil ik ook graag mijn auto motor (compartiment) gaan bijhouden, alleen ben ik gestressed om met water te gaan spuiten over de motor met mogenlijke nadelige gevolgen met sluiting in electronica. Heb op dit forum gekeken, maar weinig info gevonden hoe jullie het doen.

Met het rond snuffelen dacht ik iets van Poorboys APC met een doek opbrengen (moet ik het daarna nog met water afnemen???) en vervolgens iets van Swissvax Motor Shine.

Heeft iemand ervaring met Swissvax motor shine en heeft iemand nog andere suggesties voor het reinigen/conditioning van je auto motor?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Ik heb vorige week de autoglym engine cleaner gebruikt. Welke super werkt.

Zoals ik het heb gedaan:
Motor aanzetten, engine cleaner aanbrengen even kort laten intrekken en afspuiten met de hogedruk spuit. mochten bijv de accu open liggen dan die even afdekken. uiteraard niet de hogedruk spuit dicht bij het motorblok en elektronica houden, maar op ene kleine afstand. Mogelijk het hele proces nogmaals herhalen en je hele motorblok is weer schoon.

Plastic afgerkt met PB trim restorer en het metaal met wat Meguiars NXT wax die ik nog had liggen. Eind resultaat is gewoon weer een compleet schoon en net als nieuwe motorruimte.
 
Ik heb zelf een aantal jaren bij een poetser (niet op het poetsniveau als de meeste hier op het forum) autohandel gewerkt.
Daar spoten we onder de kap een best agressieve reiniger,
even laten inwerken en dan de stoomcleaner erover.
Het heeft in die paar jaar 1 keer een ecu gekost:-"
Als je gewoon de electronica wat afdekt en niet gericht op spuit voldoende afstand moet het wel goed gaan.
Als alles weer droog is kan je gewoon wat kunstof verzorgings middel aanbrengen.
Zelf breng ik dat altijd aan met een spray en dan eve nawrijven met een doek.
 
Hoe ik het doe:

- Gebruik GEEN HD reiniger! Maar een tuinslang met een broes of sproeier met verschillende standen. Als je een HD gebruikt, altijd vanaf afstand!
- Bij oudere auto's pak je kwetsbare onderdelen in in plastic, maar de moderne auto's zijn aardig beschermd tegen water.
- Spuit met de eerder genoemde tuinslang het motorcompartiment af om het ergste losse vuil weg te spoelen
- Spuit alles in het All Purpose cleaner of bij erg vuil/vet een degreaser of een speciaal daarvoor bedoelde reiniger (maar deze zijn vaak aggressief)
- Werk alles in met borstels en kwasten
- Sproei alles weer af
- Droog alles met doeken
- Behandel het kunststof en slangen met een dressing zoals All Season Dressing van Meguiar's of een gelijkwaardig iets.

Dan is dit het resultaat:

van dit:

bmwx304C.jpg


naar dit

bmwx326C.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hulde Stimpy68:)^

De motorruimte van mijn VW is rijkelijk voorzien van anti corrosie middel op het plaatwerk. Ik kan het wel verwijderen met wasbenzine maar dat zal ongetwijfeld een kliederzooi worden.
Heb je tips?
 
De Meguiar's Engine Dressing werkt ook goed en heeft een beschermende functie:

https://www.Carclean.com/product/Meguiars/Engine_Dressing_450ml_G17316EU_101147


 
Zouden deze producten gaan lopen? Ik vind ze niet echt interessant aangezien ik ze veel te duur vind. APC of SD en vervolgens ASD of iets dergelijks werkt ook perfect en kost een fractie van wat deze producten kosten!
 
Voor iemand die af en toe zalleen ijn eigen auto doet is het interessant. Voor grootverbruikers zoals wij niet :-" ;)
 
Das waar maar ik denk dat behoorlijk wat mensen die ook alleen hun eigen auto doen over een gallon APC beschikken. Daarbij komt er zijn nog veel meer producten waarmee het kunststof behandeld zou kunnen worden, denk aan de Tech Protect etc.

Hoevaak zou je een motorruimte met een gemiddeld oppervlakte aan kunststof delen kunnen behandelen met die 2 nieuwe flesjes van Meg's??
 
Vorig weekend heb ik de Autoglym Engine & Machine Cleaner gebruikt.
Daarvoor even naar de wasbox gegaan bij de plaatselijke garage omdat ik geen hogedruk reiniger heb.
Aanbevolen wordt om het ruim op te brengen, maar dat was bij mijn auto niet echt nodig.
Op de plekken die vervuild waren heb ik het ruim aangebracht op de rest van het motorcompartiment matig.
Even laten inwerken en daarna borstelen waar de vervuiling sterk aanwezig is.

Daarna afgespoeld met de hogedruk. Ik heb niks afgedekt, maar aangeraden wordt om watergevoelige elektrische onderdelen af te dekken.

Ik moet zeggen product doet wat het beloofd. De engine was clean!

Daarna alles afgedroogd.

Autoglym adviseert daarna de Vinyl & Rubber Care te gebruiken. En dat is gewoon de kers op de taart:cool:
Rubber leidingen, slangen en plastic wordt weer als nieuw (hoogglans)

Binnen pakweg een half uur had ik een compleet andere motorruimte.
 
Ik hou het in mijn achterhoofd en zal later wat foto's posten.

Ben nog niet zo gewend om continue met het fototoestel rond mijn auto te rennen:-b
 
Gebruik tot nu toe altijd Shell Engine Cleaner i.c.m. een HD (uiteraard niet op volle kracht)

Gelukkig niet afgedekt met allerlei plastic zoals ze tegenwoordig doen :party:

Helaas kan ik de foto's van mijn vorige Honda niet meer vinden :-&

1x Motip gebruikt, maar dat gaf alleen maar vlekken, dus die nooit meer. :|~*

Binnenkort ga ik de Meguiars Engine Clean en Meguiars Engine Dressing, ben benieuwd
 
Laatst bewerkt door een moderator: