• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto wassen met regenwater

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.815
123
48
Kun je je auto wassen met regenwater?

We gaan onze tuin volledig opnieuw aanleggen en ik speel met de gedachte om een ondergrondse regenton te laten plaatsen. Het idee is dat we dan de tuin water gaan geven met het opgevangen regenwater. Ik vraag me af of het verstandig is om je auto te wassen met het opgevangen regenwater. Om het zand er uit te halen, zal het eerst door een filter moeten. Is dat voldoende? Moet er iets aan het water toegevoegd worden om het voor langere tijd goed te houden? Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Even zoeken op internet, projecten genoeg te vinden
Zand hoef je niet vooraf te filteren, mits je nafiltert. Organisch materiaal (blad / mos) moet je wel tegenhouden.
Het zand kan een bodem zijn voor goede mechanismen, bijv tegen vergroening. Blad gaat rotten, dode beestjes ook.
UV lamp werkt ook, maar dat past m.i. niet

Sommige dakpannen geven kalk af (al dan niet na zure regen), die zijn dan niet geschikt.
 
De meeste pompjes vinden zand niet zo prettig (slijtage), dus ik zou zondermeer een filter vóór de pomp zetten (ik ga er vanuit dat je met een pomp het water uit de ondergrondse regenton haalt.

Verder is bijvoorbeeld het materiaal van de regenton van invloed, als je een kunststof ton gebruikt zal zich na enige tijd een slijmlaag op de binnenkant van de ton vormen (net als bij een PVC-waterleiding), die slijmlaag is zeker in combinatie met kalk een ideale voedingsbodem voor legionellabacteriën. Zolang je het water niet vernevelt (dus met bijv. een tuinsproeier), is het risico dat je het inademt nihil, en is het ongevaarlijk zelfs als het vol zit met legionella. Om zo'n regenton vrij te houden van bacteriën, zou je wat chloor toe kunnen voegen, maar dat lijkt me niet de bedoeling.
 
Zolang je het water niet vernevelt (dus met bijv. een tuinsproeier), is het risico dat je het inademt nihil, en is het ongevaarlijk zelfs als het vol zit met legionella.

Een zwembadje vullen voor de kids is dus een absolute NoGo.
 
De bron is vaak te vinden in aarde of oppervlaktewater, maar kan verspreiden als stof
Dat stof op je dak komt dan in de opslag en kan daar vermenigvuldigen
De besmetting is bestand tegen lage temperatuur en zure omstandigheden


Als water voor een kinderbad zou ik leidingwater nemen. Bij vullen met de tuinslag, eerst een minuut of wat doorspoelen.
 
Een zwembadje vullen voor de kids is dus een absolute NoGo.
In principe is een badje vullen geen probleem, maar kinderen krijgen wel eens wat water binnen, en als ze zich verslikken en er komt dus wat water in de longen, heb je serieus kans dat ze legionella binnenkrijgen. Overigens: sinds er geen chloor meer in het leidingwater zit, bevat gewoon leidingwater ook een minimale hoeveelheid legionellabacteriën, alleen is die concentratie zo laag dat dit geen probleem is. Alleen water wat lang (dagen/weken) stilstaat in een leiding en dan ook nog bij verhoogde temperatuur (25 graden en hoger) wordt als een risico gezien. Dus een buitenkraan die maanden niet is gebruikt is ook een risico, daarom deze eerst even doorspoelen, tot de inhoud van de ongebruikte leiding is doorgespoeld.

@RedCat Dit site van de RIVM is wel juist voor zover ik kan beoordelen, maar wel knap onleesbaar als je nooit iets met legionella te maken hebt gehad.
(beroepsmatig heb ik te maken met legionellabeheer, dus weet er wel iets van)
 
Laatst bewerkt:
Krijg steeds minder zin in een ondergrondse tak

Bedankt voor de reacties!
 
Ja, ervaring mee. Heb ruim een jaar een regenton van 300L gehad met voorfilter en 3 filters erna. Auto even afspoelen ging prima, hogedrukreiniger (zelfaanzuigende Karcher) werkte ook erop.

Echter is het stilstaande water in de ton een probleem op ten duur. Omdat de ton in mijn garage stond, begon je het dode water na paar dagen al te ruiken.
Bij wat langere, droge periode komt er ook afzetting op de tankwand waar geen water staat. De filters verkleuren vrij snel en met name in het voorfilter gaat de troep ook rotten.

Met UVC licht erin en regelmatig rondpompen werd de geur iets minder maar echt fris, schoon, helder water wordt het nooit.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
M'n vader heeft twee regentonnen staan en dat water gebruikte ik ook wel eens om de auto mee te wassen, want het zachter dan kraanwater. Maar inderdaad, het gaat stinken, wordt vies, regenton moet je voor het mooie 2 keer jaar leeg halen en schoonmaken.
Concept is leuk, maar je moet er een boel moeite in steken, want als je niks doet, wordt het een smeerboel.

Dan kun je beter een vijver houden met een goed filter systeem en dat water gebruiken, is waarschijnlijk schoner :D
 
Ik was mijn auto altijd met regenwater vanuit ondergrondse tank van 5000 liter die ook gebruikt wordt om de toiletten door te spoelen. Water is wel gefilterd. Nog nooit problemen mee gehad en al zeker geen kalkvlekken.
 
Als je het water gebruikt om toiletten door te spoelen, kan er ook niet zoveel misgaan (niets is 100% veilig, zelfs het inademen van lucht niet). Je kunt het water ook door een legionellafilter sturen, maar zo'n filter heeft een beperkte levensduur (aan het eind van de levensduur zit ie dicht en komt er geen water meer door), en ook een beperkte capaciteit. Mijn inschatting is dat je voor een HD al 2-4 filters parallel moet zetten om om voldoende water naar de HD te kunnen garanderen. Als je het persé wil, kan er veel, maar of het nou echt handig en economisch verantwoord is?
 
Ik was mijn auto altijd met regenwater vanuit ondergrondse tank van 5000 liter die ook gebruikt wordt om de toiletten door te spoelen. Water is wel gefilterd. Nog nooit problemen mee gehad en al zeker geen kalkvlekken.
+1 ik gebruik ALTIJD regenwater.
10x beter dan kraanwater om te detailen..
Ook 5000L zitten me pomp die 5bar geeft, dus genoeg aanvoer voor de HD.
Verbruikt ongv 80L per wagen.