• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Autobrite Black Magic Paste Wax

ivo's

Detailing guru
Tester of Bling
6 sep 2009
4.327
193
38
Brabant
Na de Team-up met André kreeg ik als dank van hem de Black Magic wax van Autobrite.


Na het openen van het potje komt je een sterke chocolade geur tegemoet. Je moet ervan houden denk ik.
Ik vind 'm in elk geval wel lekker ruiken! De wederhelft wilde al een lepeltje gaan halen om het potje leeg te eten :D

Na de beschrijving gelezen te hebben, kwam ik erachter dat het de bedoeling is deze wax in RECHTE LIJNEN aan te brengen,
in plaats van in cirkels. Keer wat anders toch?

DSC00972.jpg




---------------------

Over de wax zelf;
Qua structuur redelijk vergelijkbaar met de PB Natty's Paste Wax en wat mij betreft ook de Chemical Guys Pete's 53,
al is deze laatste een stukje vettiger/smeuiiger dan de andere 2.


Structuur van de Black Magic, wordt wat vloeibaarder na een klein beetje wrijvingswarmte:

DSC00952.jpg




Ik heb besloten de vergelijking te trekken met bovenstaande 2 waxen

DSC00951.jpg


DSC00950.jpg




Vergelijking, eerst de Black Magic, dan de Natty's, als laatste de Pete's:

DSC00953.jpg


DSC00954.jpg


DSC00955.jpg


In elk potje wax met een vinger 5 rondjes gedraaid, allen worden wat olie-achtig.




---------------------

Door met het review/test gedeelte.
Als testpaneel het dak van de Lupo in 3 stukken verdeeld.

Lupo is uiteraard netjes gefoamd, gewassen en gedroogd voordat de test kon beginnen.
Ik heb ervoor geprobeerd te zorgen dat alle wax die er nog opzat, eraf te krijgen.

DSC00959.jpg



DSC00964.jpg



Pure Bugsquash, even in laten trekken....

DSC00966.jpg





Daarna afgenomen, en even een "beadingtest" gedaan:

DSC00970.jpg



Gevolg:

DSC00969.jpg


DSC00968.jpg


DSC00967.jpg




Zoals te zien, heeeeel weinig tot geen bescherming over...
Voor de zekerheid nog even afgenomen met Monello Spruzzo, om er zeker van te zijn dat de Bugsquash volledig weg zou zijn.

-------------------------

De opstelling:

DSC00956.jpg



DSC00957.jpg





Tijd om te gaan waxen....

De Black Magic volgens beschrijving aangebracht, dun en in rechte lijnen:

DSC00975.jpg



De Natty's, gewoon in cirkels zoals ik altijd doe:

DSC00976.jpg



Als laatste, de Pete's 53:

DSC00977.jpg




De curetijd van de Black Magic zou volgens Autobrite tussen de 2 en 5 minuten moeten liggen,
de Natty's heeft meestal bij mij ongeveer dezelfde tijd nodig, maar de Pete's hoeft helemaal niet te curen.
Toch laat ik deze zelf meestal tussen de 5 en 15 minuten zitten.


DSC00973.jpg


Enfin, na een paar minuten een swipetest gedaan. De Natty's was de eerste die klaar was om afgenomen te worden. (+/- 5 min)
Weer eens 5 minuten later nog een swipetest gedaan, de Black Magic was nog niet volledig gecured.
Ik heb toen de Pete's 53 wel afgenomen. Besloten om de rest van de wagen ook even een vers laagje Pete's te geven.

Rondje om de Lupo gemaakt met de Pete's 53. Toen ik daarmee klaar was, was de Black Magic klaar om afgenomen te worden.
Gelijk daarna natuurlijk ook door met afnemen van de Pete's 53 op de rest van de auto.


Wat enigzins opvallend was, de Black Magic wax liet een beetje sporen na op de doek:

DSC00978.jpg


Dat was bij de andere 2 candidaten niet het geval:

DSC00979.jpg


DSC00980.jpg



Nogmaals de candidaten op een rijtje:

DSC00981.jpg




Een paar minuten later een "beadingtest" gedaan:

DSC00982.jpg



Op de foto is het niet te zien, maar hier even enkele bevindingen:

- De beading van de Natty's en de Pete's is nagenoeg gelijk te noemen. Medium-sized beades.
- Beading van de Black Magic, eerst hele kleine beades, die gauw genoeg overgaan tot sheeting!

Wat verder nog opviel:

- na het uitpoetsen van alle waxen was er geen kleurverschil waarneembaar tussen de waxen, zelfs de tape was niet te zien.
- echter, na wat water opsprayen was duidelijk zichtbaar dat de kant waar de Black Magic opzit donkerder van kleur was!
Duidelijk dus een kleurtoevoeging, ook niet voor niets een wax voor donkere lakkleuren dus...


-------------------------------

Conclusie over de Autobrite Black Magic:

+ een keer wat anders dan andere waxen, ook vanwege de voorgeschreven manier van opbrengen
+ kleurtoevoeging, bij mij in dit geval duidelijk zichtbaar na een beetje water op de lak
+ verwerkbaarheid, redelijk gelijk aan een PB Natty's, Easy on - Easy off

+/- Geur, erg persoonlijk...! Redelijk sterke chocolade geur, niet te dicht aan de pot snuiven en er is niets aan de hand :cool:

- cure tijd klopt niet helemaal, was bij mij in dit geval eerder 15 minuten dan de opgegeven 4 minuten, maar dat mag de pret niet drukken

Op en rijtje:

- Leuke wax,
- niet vervelend in gebruik, wel met lichte gebruiksaanwijzing,
- beading is in orde,
- standtijd volgens Autobrite: tussen de 2 en 4 maanden (niets mis mee mijns inziens),
- prijs bij je favoriete webshop: €39,98 (ook niets mis mee dunkt me).

Leuk feitje nog: ik heb de waxen gisteren avond rond 21:00 opgesmeerd, ik ging net nog eens even voelen/kijken/ruiken, de chocoladegeur is nog aanwezig!
Helemaal niet hinderlijk, maar gewoon heel subtiel.
En dat terwijl de geur van zowel de Natty's als de Pete's nergens meer te bekennen is!

Kortom: als je een vrijgezelle man bent, en je wilt vrouwen voor je winnen, gebruik deze wax! :D
Nee, nu even zonder dollen.


Eindoordeel:

Mits deze wax zijn standtijd een beetje waar kan maken, vind ik het een erg leuke toevoeging aan de collectie.
Mede door de eigenzinnigheid in manier van opbrengen, maar ook door de aparte geur die best even blijft hangen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie review :)^ Ben zelf niet kapot van de geur, vind hem te overheersend maar zoals je zegt is dat persoonlijk.
Cees (goku) is er weer helemaal weg van.

Wat betreft de rechte banen: elke wax kan je in rechte banen aanbrengen. Waarom zou je dat doen? Als er nog wat op de lak ligt (vuil o.i.d.) en je maakt een krasje met inwaxen dan vallen rechte krasjes/swirls minder op dan ronde.

Rechte krasjes zijn namelijk maar vanaf bepaalde oogpunten zichtbaar, bij ronde swirls zie je ze uit veel meer oogpunten.
 
Leuke test! Bedankt voor de review. Ik hou wel van chocola, maar op een rode auto is het misschien te donker??
 
SpeeDJ zei:
Leuke test! Bedankt voor de review. Ik hou wel van chocola, maar op een rode auto is het misschien te donker??
Ik vraag me vooral af of het de lak donkerder maakt, of echt zwarter.
Het doet me een beetje denken aan de fles Color Magic die ik vroeger had, met zo'n wascostift er bij om steenslag aan te tippen. Die kocht je ook op kleur, en verfde de auto bijna. Zoiets, alleen dan met een goede wax er in ;)

Leuke vergelijking Ivo, ben benieuwd hoe de Autobrite waxen zich houden tegenover de gevestigde orde die je er naast gesmeerd hebt.
 
Mooie review/test! Zelf uiteraard ook aan het potje kunnen snuifen en ruikt gewoon lekker na chocolade, de Addiction naar banaan deze ruikt erg lang na heb ik het idee.

Sheeting van de Black Magic Scheeting Black Magic
Sheeting van de Addiction Scheeting Addiction
Hier wat beading shots van de Addiction: Beading Shots Addiction Wax

Er schijnen nieuwe waxes van Autobrite te komen ik ben hier dus reuze naar benieuwd ik vind deze serie erg mooi!

SpeeDJ zei:
Leuke test! Bedankt voor de review. Ik hou wel van chocola, maar op een rode auto is het misschien te donker??

Heb even navraag gedaan bij Autobrite is uitermate geschikt voor een rode lak.
 
Even een korte update:

Beading van alle waxen is nog steeds super (uiteraard :p)
Wat wel opvalt, is dat zo gauw het wat vochtiger wordt, de "kleurtoevoeging" in de Black Magic zichtbaar wordt.
Ik kan dan precies zien waar mn tape gezeten heeft, terwijl dit met droge omstandigheden totaal niet zichtbaar is...
Ik heb geprobeerd om het op foto te krijgen, maar het is niet te zien wat ik bedoel...
Maybe komende week nog maar eens proberen :weetniet

;)
 
nogmaals een korte aanvulling...
Vorig weekend de Lupo een "grote beurt" gegeven.
Tijdens het afspoelen bleek de bescherming van de Pete's 53 volledig te zijn verdwenen, evenals die van de Natty's, maar de beading van de Autobrite was nog steeds aanwezig! Natuurlijk minder dan het na de verse laag was, maar er was nog bescherming zichtbaar.

Na foamen en wassen met een overdosis shampoo, was de bescherming zo goed als weg, maar dat is mijns inziens logisch...

---------------------------------------------------
Eindconclusie over de Autobrite Black Magic:

+ een keer wat anders dan andere waxen, ook vanwege de voorgeschreven manier van opbrengen
+ kleurtoevoeging, bij mij in dit geval duidelijk zichtbaar na een beetje water op de lak
+ verwerkbaarheid, redelijk gelijk aan een PB Natty's, Easy on - Easy off

+/- Geur, erg persoonlijk...! Redelijk sterke chocolade geur, niet te dicht aan de pot snuiven en er is niets aan de hand

- cure tijd klopt niet helemaal, was bij mij in dit geval eerder 15 minuten dan de opgegeven 4 minuten, maar dat mag de pret niet drukken

Op en rijtje:

- Leuke wax,
- niet vervelend in gebruik, wel met lichte gebruiksaanwijzing,
- beading is in orde,
- standtijd volgens Autobrite: tussen de 2 en 4 maanden (niets mis mee mijns inziens),
- prijs bij je favoriete webshop: €39,98 (ook niets mis mee dunkt me).

De standtijd heb ik niet volledig getest, maar ongeveer 1,5 maand zonder tussendoor te "boosten" met QD/Red Mist of een soortgelijk product is in elk geval zeker haalbaar! Ik denk dat de bescherming zo rond de 2,5/3maanden wat minder zal gaan worden,maar dat ligt natuurlijk ook aan de "nabehandeling" bij het wassen :)^
 
Ik had van Jan een potje Autobrite Gold meegekregen, vermoedelijk zijn de hoofingrediënten hetzelfde. Wat ik merkte is dat deze helemaal niet cuurt ?? Beetje gebaseerd op de Migliore lijn? Daarom ook die 2-5 min wat Autobrite zelf aangeeft, gewoon terug afnemen zonder dat er iets (toplaag) hard wordt ?

Ik weet het niet, beading is inderdaad dik in orde, maar het afnemen is niets waard.

Buiten dat mooie review ! :ja
 
Curen deed het bij mij ook niet echt... Toch heb ik 'm dus een 15/20min laten zitten...
Uitbuffen heb ik wel ooit makkelijker gehad inderdaad, maar al met al helemaal geen verkeerde wax lijkt me :cool: