• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Soft99 Tire Black Wax

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.988
193
47
Den Haag
Review Soft99 Tire Black Wax

Van de week deze banden wax (géén dressing!) aangeschaft om eens te proberen.
Vaak gebruik ik Gyeon
Gyeon Q² Tire, Stjärnagloss Gummi, Dodo Juice Dark Matter of een Waxaddict dressing maar deze geven een glimmende en vettige afwerking wat naderhand afneemt maar eigenlijk wilde ik een product dat meteen een matte en/of satijnen look geeft.

Volgens de omschrijving van de Soft99 Tire Black wax:
• Duurzame bandenwax
• Geeft je banden een satijn/ matte finish
• Beschermt je banden o.a. tegen UV-stralen en regen

De pot
20230712_090050.jpg


In het deksel zit ook meteen de applicator.
20230712_090106.jpg


Zoals met veel verpakkingen van Soft99 zit het deksel erop/erin geperst. Met een platte schroevendraaier of Zwitsers zakmes wip je het deksel zo los.
20230712_090350.jpg


Het eerste wat in je op komt bij het zien van de inhoud: schoensmeer. Niet alleen qua kleur maar ook de geur :mask:
20230712_090142.jpg


20230712_090147.jpg


Dat het zwart is, valt niet te missen. Verstandig is het dan ook om iets van wegwerp handschoentjes aan te doen.
20230712_090206.jpg


Voor deze review heb ik de banden van m'n scooter gebruikt. Het is niet helemaal representatief omdat de afmeting van een scooterband/wang niet te vergelijken is met die van een auto.
Ik had het op m'n eigen auto kunnen doen ware het niet dat de banden van de week al volgeblaft zijn met een andere dressing en dat zou geen eerlijk beeld geven van deze review.
Sinds de aanschaf van m'n scooter (juni 2021 en 4215 kilometer tot op heden gereden) heb ik er geen dressing o.i.d. op gedaan. Wel goed schoon gehouden met een sopje en P&S Brake Buster.

Aangezien de bijgeleverde applicator veels te groot is, heb ik deze dus ook niet gebruikt.
Voor het aanbrengen heb ik een el cheapo applicator van ome Ali gebruikt. Die zijn prima geschikt voor dit soort (vieze) klusjes.
20230712_091538.jpg


Omdat de wangen van m'n scooter best grof zijn, sloopt dit de pad. Dit zal vast niet veel anders zijn dan bij de meegeleverde applicator, zeker bij autobanden die vele malen groter zijn.
20230712_091555.jpg


Op het eerste gezicht lijkt het wel of er niets gebeurd qua verwerking op de wangen van de scooter.
Misschien dat ik te hoge verwachtingen had? Ik ben gewend dat bij een bandendressing je meteen verschil ziet tussen behandeld en niet behandeld.
Het lijkt wel iets donkerder en/of matter te zijn geworden maar om nou onder de indruk te zijn...nee, niet echt :rolleyes:
20230712_090423.jpg


20230712_090943.jpg


Klein stukje op het loopvlak gesmeerd én je ziet een klein beetje verschil.
Wees gerust, daarna meteen schoon gemaakt want ik heb ook geen zin om kennis te maken met het asfalt van dichtbij ;)
20230712_091837.jpg


20230712_091934.jpg


Van een afstandje lijkt het wel wat donkerder en matter.
20230712_092256.jpg


20230712_092619.jpg



+ degelijke verpakking
+ prijstechnisch in orde
- geur
- verwerking is wat lastig(er)
+/- standtijd: voor nu onbekend maar volgens Soft99 1 maand afhankelijk van de omstandigheden
+/- volgens Soft99 ook geschikt om op onbehandeld zwarte kunststoffen toe te passen (niet getest)

Conclusie:
Zoek je een product voor de banden die een matte afwerking geven, dan is dit je product, al kun je bij andere bandendressings naderhand een doek er overheen halen om ook een matte finish te behalen.
Zelf geef ik dit product een magere 5.
Misschien een keer testen op de banden van een auto en dan maar eens zien wat er dan gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Maar stel je gaat tijdens het reinigen van je velgen met mitt over de behandelde band zal deze dan zwart afgeven???
 
Thanx voor de review, Pat. ;)

Ik moet zeggen dat ik niet bepaald enthousiast ben geworden voor het spul.

Hopelijk vind je nog wat tijd om het op andere banden te gebruiken. Ben benieuwd!
 
Was hier ook al een poosje benieuwd naar, andere producten van Soft99 die ik gebruikt heb bevielen goed maar heb nog 3 flessen dressing staan die eerst op ‘moeten’. Ben benieuwd naar je vervolg!
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Bedankt voor de review! Misschien ook even in de shop plaatsen.
Ook ik ben niet echt enthousiast geworden. Houdt het lekker bij mijn vertrouwde product.
 
Vandaag voor de eerste keer de Soft99 Tire Black wax op autobanden aangebracht.

Lijdend voorwerp(en) waren de banden van m'n eigen auto.
De banden heb ik eerst goed gereinigd met Gyeon Tire Cleaner en een borstel. Net zo lang door gegaan tot er geen bruin schuim meer te zien was.

Banden goed gedroogd (velgen gepolijst, zie m'n topic in het show off gedeelte).

Band vóór het aanbrengen van de wax.
20230806_093930.jpg


Deze keer wel de meegeleverde applicator gebruikt. Prima formaat, niet te groot, niet te klein en met enige precisie kun je langs de velg gaan zonder deze onder te smeren
Ik heb alleen geen idee hoeveel autobanden het schuim van de applicator mee gaat. De wangen van mijn banden zijn relatief glad maar ik kan me goed voorstellen dat het schuim redelijk snel aan flarden gaat bij grove(re) (winter)banden.

20230806_113407.jpg


In eerste instantie denk je dat er niets op de banden terecht komt. Ik denk dat iedereen wel weet dat als je een dressing aanbrengt, de "vettigheid" en de glans je tegemoet knalt.
Deze banden wax blijft dus gewoon mat.

Helaas kon ik aan de voorzijde van de banden niet echt het verschil zien tussen behandeld en onbehandeld. Waarschijnlijk komt dat omdat er nog (veel) dressing in de banden zit of ik rij er gewoon te weinig mee zodat ze niet goor bruin worden, 3K per jaar is al veel... o_O

20230806_113451.jpg


20230806_113454.jpg


Omdat ik eerst twijfelde of er wel iets op de band terecht kwam, heb ik een stukje op de binnenkant van de band aangebracht. Je ziet wel degelijk dat het product is aangebracht.
En ook blijft dit een matte look geven.

20230806_141255.jpg


20230806_141302.jpg


20230806_141307.jpg


En het resultaat.

20230806_101333.jpg


Volgende keer maar eens proberen op banden die nog nooit eerder behandeld zijn.

Eerder had ik het product in m'n openingspost een magere 5 gegeven, maar ik krik dit cijfer toch op naar een krappe 7.
Voordeel is dat het geen vette bende wordt zoals met een dressing.
Standtijd kan ik nog weinig over zeggen aangezien ik nog geen 3 kilometer gereden heb van de zaak naar huis toe :D
 
Laatst bewerkt:
@nicknameless - Thanx voor de test/review.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van moet vinden. Het behandelde stuk is wel donkerder en inderdaad matzwart, maar ik zou alanog het idee hebben dat er een dressing op zou moeten.
(Als ik niet zou weten dat de band al behandeld was)
 
@Quantoxx,
Wij als detailers zijn, waarschijnlijk, gewend dat een vloeibare dressing de banden een glimmende afwerking geeft wat na verloop van tijd mat(ter) wordt.

Zelf hou ik wel van een matte afwerking en dit product voldoet daar dus aan.
Ik denk dat het een kwestie van wennen is.
 
  • Leuk
Reactions: Altos