• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

banden: omleggen of niet vooraan naar achter en andersom :

grandscenicman zei:
het gaat dan om enkele km/uur ivm dat achteruitrijden

het gaat er meer om dat je niet met die band dan tegen 130 km/uur gaat scheuren en er zullen idd wel gevallen zijn waarbij de band eerst links heeft gezeten en NA pech zat ie toevallig rechts...

dat van die draad in de band komt trouwens van een ...nederlandse bandenboer :-" en niet van die garagist.

reservewiel : dient volgens mij enkel gebruikt te worden als ...reserve :-b en staat er misschien wel eens een weekje op , maar langer ??

lijkt me dus normaal dat die band zijn karkas niet direct een vorm aanneemt , tenzij je van zuid-frankrijk komt met dat wiel :ja

Er staat ook nergens in je boekje dat je na 1000 km je band niet op de andere zijde mag gebruiken.

En ik weet niet waar je heen wilt met ' .nederlandse bandenboer :-" ' maar kom maar langs op me werk en ik zal piekfijn uitleggen hoe alles zit en werkt.

Alles hier neer typen kost teveel werk, zeker gezien het feit dat er genoeg zinnige informatie op internet staat waar slecht een klein beetje verstand voor nodig is om het zinnige eruit te filteren.


Je zult wellicht onderscheid moeten maken tussen het compleet indekken vanuit bijv. de fabrikant en de realiteit. Een auto fabrikant schrijft ook voor dat je elke 3 keer dat de wielbouten/ moeren los/vast worden gezet vervangen moeten worden.
Dat doet ook niemand omdat het in de realiteit niet los loopt na tig keer los en vast draaien.....


Regels zijn eenduidig en niet ' lijkt me ' . Dat mag dus ook nooit een argument zijn tot uitzondering.
 
Dat er tijdens het voorwaarts rijden krachten in een bepaalde richting op een band komen is idd logisch, maar tijdens het afremmen komen deze krachten ook weer tevoorschijn, maar dan in de andere richting.
Dus een band is het echt wel "gewend" om krachten in 2 richtingen op te vangen.

Het verhaal van die bandenboer dat je de banden vanwege mogelijke metaalmoeheid en breken niet kruislings mag wisselen is mij dan ook niet geheel duidelijk...
(geldt uiteraard alleen voor banden die geen vaste draairichting hebben)




meuh
 
@WouterP : ik neem aan dat jij wel wat van banden weet , maar is het dan zo moeillijk om ergens een deftig (juist) antwoord te vinden

nu haal ik ook veel van internet en bij de 1 mag je wisselen en bij de ander mag het niet, de ene zegt dat je ook gekruist mag wisselen de ander zegt van niet....

laat mij dan aub ff dat artikel lezen , dan kan dit topic dicht en is er tenminste klaarheid.(en kan jij ook andere dingen doen :-b )

alvast bedankt !!



wat dat remmen betreft : volgens mij komt er natuurlijk een andere kracht op de band dan tijdens het rijden , MAAR : de band rolt wel nog
altijd in dezelfde richting....

bouten vervangen : heb je daar ook een nota van ? , ik heb daar nog nooit iets van gelezen in mijn instructieboekjes en vermits ze bij de bandenboeren er ook geen staat van opmaken , lijkt me dat een verkoopstruuk à la waxoil...
 
allereerst voor de bouten , http://www.mijngrossier.nl/wielbouten-moeren.html. Dit ongeveer de eerste hit op google die ik vond. Het heeft dus met moeheid uitrekking slijten ed te maken. In de praktijk gebeurd het niet en is het slechts vanuit de dealer om zich in te kunnen dekken bij een loslopend wiel.

En over gekruist wisselen ja of nee heb ik al eerder in dit topic verteld.
Als je namelijk tussen de regels door leest dat ik zeg karkassen niet zo vervormen waardoor ze niet aan beiden kanten gebruikt kunnen worden, kun je hier ook uit opmaken dat je links en rechts kan wisselen.

Maar waarom zou je kruislings wissen wisselen? Voor en achter wisselen volstaat prima bij jou auto. Jij heb geen auto die rondom zal cuppen waardoor je die slijtage mee zou willen laten draaien.

Het minimale verschil dat rechts iets sneller slijt dan links op de gelijke as is zo minimaal dat je daarvoor niet aan het wisselen moet.
 
WouterP weet tenminste waar hij het over heeft :)^

Er zijn zoveel fabeltjes in de wereld en het is soms zo moeilijk om mensen wat uit te leggen.8-())
 
Bij bi-directionale banden (als ik het zo goed heb), heb je 2 banden voor links en rechts. Dus dan valt kruislings wisselen sowieso af, lijkt me dat banden met een v-profiel 1 op 1 kan swappen.
Onder mijn Camry liggen dan wel bi-directionale banden zowel zomer als winter maar onder m`n P ligt gewoon v-profiel banden die kan ik zo swappen.

Heeft ook met de constructie van de achteras te maken dat je banden gaan cuppen, Ik doe standaard gewoon (ook op aanraden van mijn bandenboer) elke winter/zomer wissel de banden wisselen. Van achter naar voor en omgekeerd. Dit doen hun ook, voor een gelijkmatige slijtage.
 
SkyBuMp zei:
Mijn idee, exact zoals divingdisaster zegt.

Als ik ze elk seizoen wissel blijft t verschil tussen de aangedreven voorwielen en achter erg klein.

Wat de vectra gebruiker meld heb ik niet.

nee dat is ook vrij logisch, ik sta op een verlaging van 11cm aan de achterzijde :D
 
Heeft je Renault geen bandenspanningscontrole systeem? Dan zijn de sensoren achter je ventiel / computer in de war.
 
jjonkie zei:
Ik zou de beste banden achter doen/laten zitten. Waarom ? Als je grip verliest heb ik dat liever dat het voor gaat schuiven want dit kun je beter opvangen door te reageren met je gaspedaal en of door bij te sturen. Verlies je achter grip en komt de achterkant naar buiten dan is dit lastiger op te vangen.

Het argument om de beste banden op de aangedreven wielen te doen om tractie te hebben vindt ik minder van belang omdat snelheid krijgen meestal wel lukt en minder belangrijk is dan handeling en veiligheid in mijn optiek.

Iemand een andere mening toegedaan of zijn jullie het met me eens ?

Volledig mee eens. Dit is ook mijn uitgangspunt en uitleg op de meeste verjaardagen, waar dit soort problemen worden voorgelegd.

Daarbij is uiteraard de draairichting van de band (profieltype) van belang en zoals eerder genoemd (hierboven), heb je bandenspanning sensoren die niet zelf zijn te resetten (VAG is zelf te resetten) dan ben je verplicht na iedere wissel langs de garage te gaan.
Ook vier wiel aangedreven auto's is het van belang dat de banden onderling niet meer dan 4 mm verschillen, om gevolg schade aan versnellingsbak en differentieel te voorkomen.

Advies elke 10.000 km wisselen en het beste is dan kruislings.
 
mijn banden kan je niet aan de andere kant zetten ivm de draairichting(pijl op de band-rotation , en ik wist dit nog niet bij het starten van dit topic :-b )

ik ga het houden op wisselen elke.....3 maand :ja van voor naar achter aan dezelfde zijde

vraagje : kan er iemand iets vinden (en doorsturen/plaatsen) over wielbouten die vervangen MOETEN worden na x-aantal gebruik ???
 
Ik doe met de huidige set michelins, zo'n 40k km.

In principe doe ik bij de zomer/winterwissel de wielen omwisselen van voor naar achter.

Met beide sets rij ik in die periodes ongeveer evenveel km's.

En na zo'n 4 seizoenen, kan ik dan rondom nieuwe banden kopen :p

Heb namelijk een hekel aan 2 verschillende bandenmerken/types. En wil ook wel eens andere merken proberen...
 
denk dat het ook ligt aan welk type/merk band

heb zelf vorig jaar banden van voor naar achter gelegd, en andersom dat heeft geresulteerd in zwaar cuppen van de banden :(