• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Banden worden bruin

IanRSLine

Detailing rookie
7 jul 2025
5
2
IMG_5798.webp

Hallo allemaal, ik heb een vraag omtrent mijn banden/wielen.

Ik heb onlangs de auto grondig gewassen en diverse borstels gebruikt om ook de binnenkant van de velg goed schoon te kunnen krijgen. Ook heb ik de band, die er echt pas net op zit, ik denk zo’n 1500km met een borstel goed schoon gemaakt, Daarna de banden in de mequairs tire dressing gezet.

Maar nu na week zien de banden er zo uit. Voor is het minder erg, maar achterop is het echt net alsof ik door een zandpad ben gereden.

Waar komt dit vandaan? Is dit rem stof? Ik heb nog nooit eerder zulke bruine banden gehad, tenzij ik door een zandpad reed maar daar kom ik gelukkig niet..

Op de auto van mijn vriendin zitten ook Bridgestone banden maar daar worden de banden lang zo bruin niet. Je kan de banden reinigen met een tirecleaner (Gyeon bv) of een wat sterkere verhouding APC evt meermalen herhalen en dan drogen/dressen.
Dat ze bruin worden ligt niet aan de dressing maar dat komt uit de band zelf.
Wie weet worden ze juist zo bruin omdat de banden vrij nieuw zijn en wellicht wordt dat minder na het goed reinigen van de banden echter weet ik dat niet zeker.

bij mij werden ze juist bruin nadat ik er met een bandenreiniger overheen was gegaan, nu ga ik er alleen met wat dressing overheen en nergens last meer van.
Scheelt me ook ellendig schrobben op een vervelende hoogte.
Ik heb michelin pilot sport 5 banden.

Dat bruine goedje is weekmaker dat in de banden is verwerkt. Als een band steeds op dezelfde plaats op een glad afgewerkte vloer staat, zie je na verloop van tijd ook bruine vlekken op de vloer rondom de banden, dat is uitgedampte weekmaker dat neerslaat op de vloer. In garages met gladde vloeren en op bijvoorbeeld plekken waar altijd scootmobiels staan geparkeerd zie je dat ook terug.

Idd bruine vlekken op gladde vloer! Ik had mijn garagevloer gecoat met geschikte verf. Op de plek waar de auto gestaan heeft, bruine afdruk. Ik dacht eerst modder. Maar je krijgt het er niet uit. Weekmakers dus!