• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bang om te kleien

Zeker bij een klei met een lichte kleur zie je het direct als er nog vuil op het oppervlak zit, maar je zult je verbazen hoe vaak je een vers klei oppervlak kunt creëren met het stukje waar je mee bent begonnen.

Is een kwestie dat de klei niet warm genoeg is. Sommigen gebruiken 2 stukjes klei, waarbij één stukje steeds in een bakje warm water hebben liggen, en met het andere aan het kleien zijn. Zo hou je bij lagere temperaturen de klei redelijk warm, en heb je steeds een warm stukje klei ter beschikking. De andere optie is om ook tussendoor de klei even wat meer te kneden. Overigens heeft Dolce Verde wel de neiging om snel dat 'breukgedrag' te laten zien, zonder dat het direct de werking aantast. Als ik het zelf zie (zie het alleen bij mijn Dolce Verde klei, niet bij Mothers Gold), zie ik het als een waarschuwing dat ik de klei eerst warm/soepel moet kneden voor ik verder ga.

Mothers Gold is behoorlijk vergelijkbaar, maar heeft vooral bij hogere temperaturen de vervelende eigenschap dat het soms aardig aan je vingers blijft plakken.

Ik heb Mothers Gold alleen gebruikt in combinatie met de lube die in de kit zit, en met PB Spray&wipe en dat gaat beiden goed, geen ervaring met de DJ-lube.

Wat het breukgedrag betreft: als je een paar minuten doorgaat met kneden, de klei uit elkaar trekken, vouwen enz. wordt ie warmer en soepeler, en zul je zien dat het korrelige breukgedrag verdwijnt of in elk geval veel minder wordt.

Emmer warm water naast je auto zetten als je gaat kleien. Voor het kneden even in de emmer dompelen. Dan kun je heel makkelijk kneden met een soepel stukje klei.

Na een paar keer vouwen "breekt" de klei, zo lijkt het. Waar zou dat door komen?
Ik heb dat nog nooit gehad met de Dolce Verde klei. Zelfs niet in de koude maanden.

Het is inderdaad wél zo dat de klei stug is, maar ik heb de klei toch tussen mijn warme handen om een pannenkoekje te maken, dus dan gaat het al beter. De laatste keer dat ik écht in de kou stond te werken, deed ik de klei tussen mijn handen en blies er op zodat hij sneller warm werd.

Warm water is ook een goede optie! +1

Greetz

Hmm... Ik kan mij niet helemaal vinden in het breken van de Monello Klei... Is de klei niet per ongeluk uitgedroogd ofso? Ik heb nu 3 Monello-klei bakjes staan en de derde bijna op en heb het niet meegemaakt.

Greetz

De klei is gewoon te koud als deze brokkelt of scheurt.
Het is geen play-doh klei waar de kleuters op de kleuterschool mee werken.