• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Begin: Rotery of Excenter

GeNeRaL

Detailing rookie
10 aug 2008
67
0
Even een vraag hier over:

stimpy68 zei:
Het is inderdaad geen beginnerswerk een rotary, het is gewoon beter om eerst ervaring op te doen met een excenter, zo kom je te weten wat een bepaald product en pad doet op een lak zonder onherstelbare schade aan te richten, met een rotary is een foutje zo gemaakt en is het vaak onherstelbaar.

IK heb zelf jaren lang in de bouw gezeten, met heel wat gekke apparaten gespeeld. Maar als ik als beginner een rotary aanschaf en ik snap ook, dat als je te lang op 1 en dezelfde plek blijft het lak te warm word de lak na de filestijnen gaat. Is het dan NOG aan te raden om met een Excenter te gaan beginnen? Het lijkt mij nl meer dan logisch dat je oppast met de Rotary en niet "stil" op één plek blijft ivm warmte. Je kan ook het toerental drastisch naar beneden halen als minder ervaren persoon, zodat de kans van verbranden weer minder word.

Ik lees verschillende verhalen nl, ook hier weer twijfel:weetniet. Ik lees ook dat ervaren detailers beide machines gebruiken. Wat is nu het advies? IK vind het namelijk jammer dat straks 1 machine stof gaat happen.:zzz:
 
De excenter heb je nog vaak nodig om na te bewerken, er zal dus geen machine stof gaan happen.
Of je al dan niet gelijk aan een rotary begint is iets wat je zelf moet uitmaken, de adviezen zijn over het algemeen eerst ervaring op doen met de excenter (deze is foolproof) en dan de overstap naar de rotary
 
Niet alleen het te lang stilhouden op 1 plek kun je schade veroorzaken, maar ook door normaal er mee te werken, de boel kan behoorlijk warm worden, te lang doorwerken is ook funest. Iedere pad/product combinatie heeft andere eigenschappen en warmte ontwikkeling op een rotary. Ik heb 2 excenters en een rotary.
Als je met een rotary werkt dan is de kans voor 99% aanwezig dat je er hologrammen op de lak mee maakt, dit kun je alleen oplossen door gebruik te maken van een excenter. Dus vandaar 2 machines.
Het toerental drastisch naar beneden halen gaat ook niet altijd op, sommige cuttincompounds moeten verwerkt worden bij een hoog toerental.

Het advies om te beginnen met een excenter is puur om mensen te beschermen tegen hun eigen enthousiasme. Mocht je een object ter beschikking hebben waaraan niets te verpesten is, koop dan een rotary en knock yourself out zou ik zeggen ;)

Feit is gewoon dat met een rotary een foutje zou gemaakt is, even uitschieten en je hebt schade. Dat is bij een excenter een stuk minder. Tevens heb je niet op iedere lak een rotary nodig.
 
Het grote probleem met een rotary is dat je je hersens er de hele tijd bij moet houden.
Dat klinkt makkelijk maar dat is het niet. Een motorkap met een rotary is zo'n probleem niet.
Goed vlak houden en niet te lang op 1 plek en je kan zo aan de gang.

Het wordt anders als je bij randjes, kunstof strips, deurgrepen, bumpers, onderkant van een deur etc. etc.
Dan is het andere koek. Raak je even te lang met de buitenkant van een pad een meegespoten handgreep dan is er een aardige kans dat je gelijk er doorheen jast op dat punt. Daar moet je echt goed je aandacht bij houden en niet denken: het zal allemaal wel mee vallen ze overdrijven een beetje want dat kan je duur komen te staan. En ja ik spreek uit ervaring. En geloof me, als je 1x de fout in gaat dan ben je gelijk genezen. Tot die tijd denk je dat het allemaal wel mee zal vallen.

Daarnaast is het ook belangrijk een goeie rotary te kopen die niet dropt in toeren en die JIJ lekker vind werken.
Ik vind bv de AEG een stuk makkelijker werken dan de Flex maar een ander zal daar weer anders over denken.
Als je een goedkope koopt en je moet vaak "gas" geven en terugnemen om het toerental op peil te houden dan verslapt je aandacht en dat is iets wat je niet moet hebben. Denk maar aan het 80km-traject waar mensen zonder cruisecontrol vaak naar hun snelheidsmeter kijken terwijl je eigenlijk je ogen op de weg moet houden omdat het juist daar heel druk is.

Heel vaak moet je nabewerken met een excenter om de hologrammen en swirls die de pads veroorzaken weer weg te halen.
Bovendien is een excenter handig voor krappe ruimtes waar je met een rotary echt niet wilt zijn zoals bumpers.
Daarom is een excenter echt aan te raden om te beginnen.
 
Daarmee kan je met een G220 (of eender welk toestel) heel ver komen.. Het duurt alleen soms net wat langer..
Dus als je niet tegen de klok moet vechten en je voor vrienden en familie werkt heb je niet echt een rotary nodig denk ik.
 
KIJK :)^ Helder verhaal allemaal, stuk voor stuk een heldere uitleg! Ik dank iedereen voor deze uitleg.
In welke lijn gebruikt men dan meer de rotary, gebruikt men deze dan puur om "diepe"swirls eruit te halen? Dan ga ik toch voor de excenter. Ik zal eens kijken welke het gaat worden. De G220 is een goede optie. In het begin las ik dat veel problemen mee geweest zijn, maar dat scheen aan de eerste levering te liggen.:weetniet

EDIT: Wat is de minimale schuurcirkel wat je nodig hebt.?
 
De minimale schuuruitslag is 5mm anders heb je er niet veel aan.
Let op, sommige fabrikanten geven een enkele schuuruitslag aan bv 2,5 mm uiteraard is de beweging de andere kant op ook 2,5 dus bij elkaar 5mm.

De rotary gebruik je om sneller te werken en diepere krassen te kunnen verwijderen.
 
Da's een mooie machine ja die Flex 3401. Kwam een review tegen op autodetailing.nl en kwam ook deze foto tegen:

DSCF0001.jpg


Dan mag je toch hopen dat ie weet wat ie doet he :weetniet 1x scheef houden en je hebt de hoofdprijs te pakken hoor!
 
@ Havanna,

Die machine is van forumlid Iggy.
Ik heb hem een kleinere backingplate verkocht. Deze past perfect op de machine. :ja

Het vreemde is dat de machine normaal gesproken standaard wordt geleverd met een 140mm backingpate. Bij deze machine was de afmeting 150mm :weetniet