• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

beginnen met een dap

vlc4

Detailing addict
30 jun 2015
41
55
Hallo allemaal,
ik zou graag willen beginnen met een DAP.
Wat heb ik allemaal nodig is de DAP 900 starterkit power pack iets interessant ?
Zoja welke pads ga ik moeten gebruiken in welke volgorde en met welk product.
En kan ik dan met de zwarte pad van deze set mijn collonite 845 wax aanbrengen ?
bedankt op voorhand !
 
Hey Vlc4,

De DAP900 Powerpack is inderdaad een goed begin. In deze set zitten een aantal pads en Monello Compounds om te polijsten.

In de algemene zin kan je de volgende volgorde aanhouden bij het kiezen van een bepaalde pad en product;

Van grof naar fijn naar geen cuttingfactor -->

- Veloce + Geel (Polijsten)
- Mezzo + Oranje (Polijsten)
- Finale + Wit (Polijsten + Cleaner)
- Rood/Zwart (Wax/Glaze)

Je kan dus, afhankelijk van de hardheid van de lak, ook tussenstappen maken. Zoals je grofste compound (Veloce) niet metje hardste pad (Geel), maar met Oranje. Of je middelgrove compound (Mezzo) met de hardste pad. Zo kan je combineren.

Mijn advies is om van de kleuren meerdere pads aan te schaffen. Je hebt dan ook reserve wanneer nodig. Ook is het handig om tijdens een detail steeds een schone te kunnen pakken i.p.v. tussendoor schoonmaken.

Ja, met de zwarte/rode pad kan je goed de 845 opbrengen.

Voor aanvullende producten kan je enorm veel vinden in het Stappenplan - topic.

Greetz
 
Zoals Quantoxx al heeft gezegt, er bestaat geen vaste volgorde wel een richtlijn.

bij alle producten staat een cuttingfactor aangegeven zodat je zelf ook kunt vergelijken, ook zijn er talloze nuttige topics vol met informatie.

in de basis is het powerpack zeer goed om te beginnen, ik zou persoonlijk een extra geel, oranje en witte pad nemen.
indien je machinaal een glaze en wax wilt aanbrengen een rode of zwarte pad extra.

het enigste wat je echt nodig hebt en niet in het pakket zit is een ontvetter zoals gyeon prep.

verder kun je het uitbrijden zover als je zelf wilt, ik zou zeggen kijk wat rond op het forum en neem vooral rustig de tijd een en ander door te nemen.

indien je nog vragen hebt stel ze gerust.

Owjah...
compound = een polijstmiddel met veel cutting factor
polish = een polijstmiddel met weinig cutting factor

lijkt in het begin verwarrend maar went vlug.
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
Voordat je los gaat met bestellen; Ik wil de nadruk toch nog even leggen op Pads.

Ikzelf ben ook nog een leek en na mijn eerste stap al veel kunnen leren. Eén van de dingen waar ik keihard tegenaan liep was het slopen van mijn pad(s) omdat ik per auto maar 1 pad gebruikte en deze niet goed schoonmaakte. Hierdoor verzadigt de pad met polijstmiddel en vuil en verliest daardoor zijn kracht. Daarnaast word de pad warm en slijt harder.

Het eerste wat ik hierna gedaan heb is van de pads met wat zwaardere cuttingfactor, (geel + oranje) meerdere bijbestellen. Hierdoor heb ik zo'n 4 pads voor een totale auto. Naar mijn idee is dit nog niet genoeg als je een taaie rakker tegenkomt, maar ik kan ieder geval 4 grote panelen polijsten voordat ik pads moet gaan wassen.

Een andere, maar mindere, oplossing hiervoor is de pad uit de Powerpack gebruiken en deze na elk groot paneel, of simpelweg sneller als de pad vuil is geworden, schoon te maken met water en Dreft o.i.d. Echter moet je dan steeds stoppen, pad van de machine halen, wassen in je emmer of onder de kraan, water eruit drukken, pad op de machine, lage stand beginnen met droogdraaien en steeds sneller draaien tot hij droog is.

Irritant... duurt lang...werkt niet lekker.


Dus zoals Maupie00 onder andere aangeeft;

Powerpack is een goede start, heb je alles om te polijsten. Bijkomende dingen als een fles Gyeon Prep is enigszins noodzakelijk om na elk paneel de boel te ontvetten en te kijken of je nog meer moet polijsten of naar het volgende paneel kan. Verder dingen als Wax, dressingen voor kunststof en banden, etc, zijn allemaal terug te vinden in andere ''Beginner-Topics''.


Greetz
 
Wat betreft het schoonmaken van de pads: ik doe meestal na elk paneel de pad "on the fly" schoonmaken. Zie YouTube voor wat voorbeeldfilmpjes.

Ik kan met deze methode de gehele auto doen zonder de pad met water te reinigen. Is misschien wat minder effectief qua polikstkracht op den duur, maar Je kan wel lekker blijven doorwerken imo. Polijsten duurt immers al behoorlijk wat uurtjes met een DAP.
 
Ik ben ook nog een beginner en ik heb er juist voor gekozen om niet meerdere pads van die in het Power pack te kopen. Dat betekent dus wel dat ik de pads regelmatig schoon moet maken. Het voordeel is dat ik verschillende soorten pads heb kunnen kopen van andere merken ( Scholl, Lake Country en Flexipads) zodat ik kan kijken wat ik, over het algemeen, het fijnst vind werken.
 
de coll 845 zou ik niet met de machine aanbrengen maar gewoon met de hand, je voelt dan ook goed wat je doet en je hebt geen snelheid/kracht nodig om de 845 was aan te brengen bovendien heb je met een kleine handpad maar heel weinig nodig van de 845 wax.
 
hartelijk dank voor de reacties dus juiste stappenplan.
- foamen
- afspuiten
- wassen met 2 emmers
- afspuiten
- kleien
- drogen
- polijsten met de Monello 5.5" Orange Light Cutting pad icm Raffini Mezzo
- polijsten met de Monello 5.5" White Polishing pad icm Raffini Finale
- waxen ( coll 845 ) met de Monello 5.5" Black Finessing Pad of met de hand

zou voor een renault clio zijn die 4 maanden oud is en persoonlijk heb ik nog geen of nauwelijks een waskrasje gezien.
Dus zou dit de juiste stappenplan zijn ?
 
na het afspuiten zou ik hem drogen voor je gaat kleien.

na het polijsten kan je hem nog ontvetten ook voor je de wax aanbrengt.
 
ok bedankt.
De ene zegt dat de collonite 845 beter niet met een pad wordt aangebracht en de andere dan weer wel ?
Kan het kwaad?
Mij lijkt dat je toch nooit zo goed da wax kan verdelen met je hand dan met een machine op lage snelheid
 
ik zelf heb ook nog nooit de wax aangebracht met een machine. altijd met de hand. je kan veel beter in de moeilijker plaatsen ook met de hand dus ik hou het liever daarbij.
 
Ik heb wax (ook de 845) nu twee keer met de DAP aangebracht maar twijfel ook of dat de meest ideale manier is. De volgende keer ga ik hem handmatig aanbrengen, alleen nog even zie of ik dat met een pad van de DAP of met een hand applicator ga doen.
 
Ik zou je volhorde iets aanpassen.

-foamen
-afspuiten
-wassen met 2 emmers
-kleien
-vlug een wasmitt erover om de claylube weg te wassen, er zit nu geen vuil meer op de auto dus dit moet lukken met ongeveer 3keer sop pakken en is dus max 5min. Werk, hierdoor heb je geen 5 doeken nodig om de claylube steeds goed af te nemen en bespaar je redelijk wat tijd.
-afspuiten
-drogen
-polijsten (testspot om te zien of de gekozen producten de juiste zijn)
-goed ontvetten, afnemen met prep
-waxen

het idee om wax aan te brengen met een dap is dat je deze dan veel dunner aanbrengt, je moet ech te r wel goed opletten op de rubbers enzo, je zult er niet aan ontkomen om enkele gedeeltes toch met de hand te doen.
 
Ik zou 845 (gebruiksvriendelijk) altijd met de machine aanbrengen veel sneller en lekker dun aan te brengen. De moeilijke plekken kun je alsnog handmatig doen. Als je de wax toch niet machinaal wil verwerken dan zou ik eerder voor 476/915 kiezen en die lekker met de hand verwerken.
 
Heya Peeps,

Er komen nogal wat persoonlijke voorkeuren naar voren in sommige reacties. Als leek kan je niet altijd snappen aan een stukkie tekst dat de bedoeling goed is, maar er eigenlijk een persoonlijke voorkeur word beschreven als ''beter''.

Neem bijvoorbeeld ''Drogen voordat je gaat kleien'' of ''845 met de hand of machine''.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat bij het 'drogen'' uit naar NIET DROGEN na het wassen/afspoelen, want je kan gerust met een vochtige auto gaan kleien. Scheelt weer tijd en droogdoeken.
Bij het ''waxen'' gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar machinaal. De Collinite 845 aanbrengen met de DAP vind ik héél zuinig aanbrengen, sneller omdat hij heerlijk uitsmeert en door het gebruik van een foampad kan je zelfs op lastige plekken komen. Handmatig hier-en-daar wat bijtippen is inderdaad soms noodzakelijk.

Als je de wax toch niet machinaal wil verwerken dan zou ik eerder voor 476/915 kiezen en die lekker met de hand verwerken.
Als je inderdaad toch alles handmatig wil aanbrengen, pak dan de vaste waxen. Eveneens één reden waarom de vloeibare 845 word gekozen voorop een DAP.
 
ik zou hem wel afdrogen na het wassen voor het kleien de reden daarvan is dat water kalk bevat en ook nog eens de claylube verdunt.

Maar alles is heel persoonlijk, ik doe de coll 845 met de hand(wel natuurlijk met een handpadje) omdat ik dat veel makkelijker vind, met de 845 smeer je het netjes uit zodat je niet bang hoeft te zijn dat je een stukje overslaat.