• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginner: polijsten

Blacky

Detailing rookie
31 jul 2011
5
0
Hoi,

Na lang lezen op dit forum heb ik toch eens geprobeerd mijn auto te polijsten. Ik ben begonnen met grondig te wassen en te kleien.
Vervolgens ben ik met de groene 3M compound en een standaard foampad (bijgeleverd bij mijn machine) aan de slag gegaan, daarna met de lichtblauwe 3M compound met zo een gegolfde pad (ook standaard meegeleverd) om dan handmatig een wax van meguiars aan te brengen.

Mijn zilveren v40 voelt nu superglad aan, blinkt maar enkel de allerkleinste krasjes zijn verdwenen. De grotere krassen, en dan spreek ik niet over krassen tot op het koetswerk, gewoon simepele lichte krassen zijn blijven staan. Van deze krassen ben ik zeker dat ze met polijsten weg te werken zijn alleen ben ik daar niet in geslaagd.

Wat ik me nu afvraag is of ik voor de heavy compound misschien hardere of juist zachtere pads moet gebruiken (mijn pad lijkt me een standaard: helemaal niet hard maar ook niet superzacht) of dat ik andere producten moet gebruiken of gewoon andere stappen?

Als deze topic verkeerd staat mag hij altijd verplaatst worden. Alvast bedankt voor jullie tijd.

Mvg
 
Dan ben je te vroeg gestopt met polijsten en of niet zwaar genoeg polijstmiddel/pad.
Het is de bedoeling dat je na elke hit het resultaat bekijkt en bij te weinig correctie nog een keer gaat polijsten net zo lang tot het goed is.
Doe dit eerst op een klein stuk van de auto zodat je de benodigde materialen/aantal hits kunt bepalen (zgn. Testspot) en doe dan pas de rest van de auto
 
Alvast bedankt voor de snelle reacties. Het kan inderdaad kloppen dat ik misschien langer op eenzelfde plaats (die van de kras) moet blijven werken. Maar zolang het product helemaal opgebruikt is of blijven product gebruiken totdat de kras weg is. Nogmaals ik spreek dus niet over sleutelkrassen ofzo. Echt gewoon lichte krasjes.

Ik gebruik de power plus x0473. Ik gebruikte deze om de tuinmeubels etc af te schuren. Hierbij zaten ook 2 wollen pads en 2 zwarte schuimpads. De hardheid of dergelijke kan ik niet vermelden. Ik heb uit enkele topics verstaan dat voor compounding, of die cut-producten, een harde pad wel handig is voor het wegwerken van krasjes en de wollen eerder voor het heropblinken van je lak.
 
Je hebt een rotary gebruikt. Die krassen die er niet uitgaan zijn toch geen hologrammen bedoel je?
 
Neen, het zijn geen hologrammen. Zouden die krasjes er met de wollen pad dan uitgaan, zoals nicknameless zegt?
 
Als je met de wollen pad icm de groene dop(fast cut plus) hebt gepolijst,dan zit je met een berg polijstkrassen te kijken,die ga je 1,2,3 met de lichtblauwe dop(machine polish) niet wegkrijgen,zeker niet als je amper weet of je met een cutting/polishing/finishing pad aan de gang bent.
Heb zelf op een zachte lak wel eens moeten polijsten ivm zwaardere imperfecties,dit gebeurde met groene dop+wol,nabewerkt met zwarte dop op witte pad,DAN pas de lichtblauwe dop op een witte pad,zelfs toen bleken er op sommige plaatsen nog polijstkrassen te zitten. Dit wil wel wat zeggen over de combinatie die jij hebt gebruikt.
Het is niet een kwestie van een pot polish te pakken een machine uit de lokale bouwmarkt te halen en "even" denken het varkentje te kunnen wassen,er komt wel iets meer bij kijken,maar geen schande,al doende leert men.

Net even de machine bekeken,als je 2 kilo 3M polijstmiddel hebt gekocht,dan heb je voor meer geld aan polijstmiddelen dan machine in huis;)

Ik weet niet waar je ergens woont,maar wellicht is t handig dat je eens bij iemand binnenspringt,die je kan uitleggen hoe het met de hard/zachtheid van de pads zit.
Tevens zal diegene ook eens kunnen kijken,wat er nog precies op je auto is achtergebleven.
 
Ja zoals ik zei ben ik beginnende. Aangezien de machine voor het grijpen lag en ik volledig onervaren ben gebruik ik deze dus. Stel dat ik het meer en meer onder de knie krijg dan kan ik overschakelen op een betere machine. Ik apprecieer al de hulp die ik al gekregen heb en zal ook eens rondhoren of ik hier in real-life mensen kan vinden die me kunnen helpen. Tot hiervoor heeft dit forum en youtube me al veel verteld. Maar stel dat ik nog wat wil oefenen heb ik dus wel degelijk een harde pad nodig voor met de compound aan de slag te gaan om dan af te werken met een zachtere pad en polish of zachte compound?
 
Hallo,

Ik zie ook liever dat de "leden" ff vermelden waar ze wonen,dan kan je ook makkelijker antwoorden verzinnen ivm hulp en dergelijke :-"

Stuur een aantal pm'etjes rond naar leden uit je buurt en je komt er wel hoor.

Groeten Danny (ik woon nabij antwerpen:ja )
 
mocht je in de buurt van Amsterdam wonen dan kan je wel een keer langskomen. Amsterdam is hier voor mij 30 km vandaan (heemskerk)
 
Aangezien je geen ervaring hebt zou ik ook erg oppassen met die rotary machine van je. Straks zit je door je lak heen terwijl je je krassen even denkt weg te polijsten.
Beter een een DAP900 aanschaffen ofzo
 
Ik ken het probleem, ik ben ook een beginner en heb het geprobeerd met mijn dap900 oranjepad en uc van meg en de krasjes waren ook niet weg maar misschien moet ik wat langerpolijsten.
Naar mijn gevoel had ik lang genoeg gepolijst, maar ben een beginner.....

Groet
 
Denk dat je met de polijstmiddelen van Monello of Poorboys als veel meer resultaat had gehad ivm de UC van Mequiars...
 
Wilma zei:
Denk dat je met de polijstmiddelen van Monello of Poorboys als veel meer resultaat had gehad ivm de UC van Meguiar's ...
Dan ga ik dat ook eens proberen de finale van monello heb ik al, zou ik aan mezzo voldoende hebben?

Groet
 
Moet zeker lukken met mezzo en bvb oranje pad(monello),daarna witte pad en als laatste finale op zwart.

Soms kan je een stap overslaan ,vermits het resultaat al strak genoeg is om in 1 keer af te werken:-b

Danny

misschien nog beter door eerst de mezzo en wit te proberen,is misschien al genoeg!!
 
Oke dan ga ik Mezzo bestellen, oranje, wit en zwart heb ik.
Ik hoop dat het resultaat beter is dan met UC.

Thx....
 
Ok dan ga ik ook eens met andere pads proberen. En RogierV12 kan je me even snel het verschil uitleggen tussen een rotary en een dap. Ik heb ook helemaal niet de intentie om door men lak heen te gaan :) Het toestel dat je voorstelde kost nu niet bijzonder veel maar toch zou ik het verschil weten. Moet ik dan oppassen met snelheden of met te lang op 1 plaats werken? Of beide?
Ik ben Belg en Amsterdam is nu niet echt in de buurt. Ben hier eens aan het rondhoren achter wat ervaren mensen :)