• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sneeuw verwijderen van auto anno 2025

AVV92

Detailing trainee
13 mei 2024
9
25
33
Soest
Aangezien het al weer 5 jaar geleden is geweest dat we in NL te maken hebben gehad met echte sneeuw, dacht ik dat het ook weer tijd is voor een nieuwere discussie over sneeuw/ winterse omstandigheden.
Mogelijk is het al eens besproken, maar mogelijk zijn er ook weer nieuwe oplossingen en ideeën.

Aangezien we komende week ook nog last van sneeuw hebben ontkomen we niet aan het sneeuwvrij maken van de auto. Het beste is natuurlijk de auto of binnen hebben staan of de auto niet te gebruiken, maar dit is niet voor iedereen een optie. Maandag is de vakantie echt voorbij en ontkomen we er niet aan.
De lak zo min mogelijk of niet aanraken met de sneeuw is het beste lijkt mij. Echter de sneeuw laten zitten is ook niet aan te raden vanwege veiligheid.

Inmiddels heb al een dikke laag sneeuw op de auto. Mijn plan is het voorzichtig verwijderen met een microvezel wasmitt. Tevens gebruik ik de verwarming van de auto (voordeel van phev) om het al zoveel mogelijk te laten smelten maar dit is niet voldoende met een laag van aantal cm.

Wat zijn jullie ideeën?

Behalve dat mijn vrije dag vanwege de feestdagen al op 2 januari om 0:00 uur eindigde, gisteren al de auto gepakt om wat noodzakelijke boodschappen te halen, normaal pak ik de fiets maar gezien de kans op valpartijen met een tweewieler deze keer voor de auto gekozen, en dus ook vooraf sneeuwvrij maken.

Voor de voorruit gebruik ik een handveger waarbij ik op let dat ik bij de randen van de ruit (lak) wegblijf. Hetzelfde voor de zijruiten en de achterruit, en bij voorkeur de wissers opklappen (bij de voorruit moet je die dan wel bij het parkeren in de servicestand zetten). Wat de motorkap betreft had ik het geluk dat het net genoeg dooide zodat het pakket sneeuw op de motorkap daar al afgegleden was. Verder met de hand zoveel mogelijk sneeuw tussen motorkap en voorruit verwijderd, en ook de dakrand boven het portier (om te voorkomen dat het op de stoelen valt als je de deur opent).

Normaal doe span ik bij vorst een folie over de voorruit, maar als het steeds even dooit en weer vriest zoals nu, komt er vocht tussen ruit en folie en vriest het folie vast, anders is dit een perfecte manier om in één keer de voorruit schoon te hebben.

Het dak krijgt wat extra aandacht (voorste rand om te voorkomen dat er bij een remactie een pakket van het dak op de voorruit schuift), en dan de achterkant opletten bij opening van de achterklep. Het grootste deel op het dak is een vastgevroren laagje, dat laat ik zitten om lakschade te voorkomen. Bij dikke sneeuwpakketten zoals ik eerdere jaren heb meegemaakt de losse toplaag met een veger verwijderen (hierbij echt cm's boven de lak blijven).

• Leuk
Reacties: AVV92
Wat is meestal doe is de auto voorverwarmen, dan ligt de sneeuw meestal al los. Vervolgens een keer stevig optrekken en remmen, en dan is het meeste er weer af. Eventueel nog een mooie drift en de auto is voor 80% sneeuwvrij (ja ik woon in een superrustige straat die lekker ruim is opgezet, en waar ze nooit strooien. Dus daar kan ik dit ook veilig doen).

De voorruit maak ik gewoon met mijn hand sneeuwvrij.

• Leuk
Reacties: RoyR en AVV92
Rijden met een pak sneeuw op je dak kan je een stevige boete opleveren.
Als de auto goed in de bescherming staat, ligt die laag vrijwel los.
De onze heb ik vrij gemaakt, ook al gebruiken we hem nu niet.
Beter vrij dan dat het dooit en weer vastvriest.

Rijden met een pak sneeuw op je dak kan je een stevige boete opleveren.
Als de auto goed in de bescherming staat, ligt die laag vrijwel los.
De onze heb ik vrij gemaakt, ook al gebruiken we hem nu niet.
Beter vrij dan dat het dooit en weer vastvriest.
Inderdaad als die goed in de bescherming zit gaat het vrij gemakkelijk en grote stukken sneeuw vliegen van de auto af. Gelukkig was de auto schoon weggezet voor de sneeuw. Dus hopelijk nauwelijks krassen/swirls.

Sowieso staat in het voorjaar een polijstbeurt op de planning met m’n net aangekochte set.

Ik heb een zachte handveger met een lange steel eraan. Hiermee haal ik de sneeuw eraf. Iets boven de lak houden en er is niets aan de hand. Vanmiddag dooide het en veegde je de sneeuw zo eraf. En wat @RedCat zegt, ga niet met een pak sneeuw op je dak rijden. Naast dat het terecht strafbaar is, zijn je achterliggers je dankbaar.

Thuis pak ik de Monello Maestro, daar is geen sneeuw of ijs tegenop gewassen.

Op de zaak gaat de auto de parkeergarage in, wat er onderweg qua sneeuw eventueel op is gevallen smelt daar wel weer.

• Leuk
Reacties: Lexy
Ik haal het toplaagje er vanaf zodat er geen laag op zit wat onderweg er in een keer af kan schuiven. De rest gaat er wel vanaf tijdens het rijden.

• Leuk
Reacties: RoCo en AVV92