• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

beginner zit met wat vragen over polijsten

BMWim

Detailing rookie
10 mei 2010
247
0
38
Ik heb sinds woensdag een DAP 500 lite pakket. Met wat bijkomende pads en ook het testpakket van de SSR-reeks. Dus ik heb zowel monello als pb middelen ter beschikking in combinatie met oranje, wit, licht groen, zwart, rood en gold pads (allemaal dubbel).

Nu heb ik wat zitten proberen op een stuk bumper/zijshort van een toyota en op een rode tractor. Maar hierna en het doornemen van aardig wat info zit ik toch nog met wat vragen.

In de howto video over de DAP worden ongeveer 3 erwtjes polijst erop gedaan voor een stuk van 50*50cm toch? Dit breng je op bijvoorbeeld stand 1-2 in schaakbord aan na deppen. Hierna zie je niet meer dan een goede vettige schijn van je middel?

Daarna op stand 5-6 traag erover gaan.
Maar hoeveel druk zet je erop? Ik zag ergens een video op youtube waarin men zei dat je pad nog maar 1 omwenteling/seconde mag maken? Dit lijkt mij veel te veel druk. Je pad moet nog vlotjes ronddraaien?

Hoeveel passes maak je met 1 keer product? Gewoon 1 maal een schaakbord?
Op de PB's staat doorwerken tot het product begint te stoffen, maar dat is na 5 min nog niet het geval? In de handleiding van de DAP staat dat sommige middelen transparant worden? Bedoelt men hier dat je echt niets meer ziet?
Sommige mensen hebben het er namelijk over dat monnelo stoft, daar zie ik na 3-4 schaakborden nog niets van. Maar het blijft wel een schijn geven.

Kan ik pb en monello door elkaar gebruiken? Zou ik bijvb de SSR 3 kunnen gebruiken als de mezzo er niet komt?

Is het idee dat je bij een goede combinatie 1 schaakbord maakt van elke pad/middel combi? Bijvoorbeeld oranje mezzo, wit mezzo en dan zwart finale? Eventueel een dubbele beurt met oranje. Of maak je altijd meerdere beurten om er iets van te krijgen als het iets meer als swirls zijn?
Moeten krassen er volledig uit met je zwaarste stap en dienen de volgende om de glans terug te halen?

Breng je PB polish&sealant aan met zwart op stand 2? Of gaat dan de sealant verloren omdat dit een finishing pad is?

Kan je alles voldoende zien onder in de schaduw of TL-licht of is een LED/halogeen lamp een must? Zie je in de zon alles?
 
Je pad moet in elk geval nog wel draaien en niet stilstaan, als je dat als uitgangspunt houd dan zet je in elk geval niet teveel druk.
Monello is met name de inizio die stoft, de mezzo heb ik geen last van gehad ( ook in de bloedhitte ) en de finale al helemaal niet.
Transparant moet je lezen als glazig, dus niet meer de kleur die je op de pad smeert ( creme of grijs ), soort van vaseline achtig dus
Indien mezzo niet genoeg is, dan de boel ( zoals altijd ) keurig afnemen met spruzzo / M34 / IPA ( hetgeen je in bezit hebt ) en dan met een schone pad aan de SSR3
Je gaat pas naar lichter middel als de grove defecten er uit zijn, daarna pak je lichter middel om de minikrasjes er uit te halen die je met vorige combi hebt gemaakt en dan de lichtste om dat weer af te werken voor een spiegelglad resultaat
Daarna afwerken middels bv glaze / sealant / wax ( jouw voorkeur ! )
Elk licht laat weer net wat anders zien, dus zonlicht en bv een brinkman xenon tonen weer andere dingen

Was 'm zo even in een notendop, rest wordt ongetwijfeld aangevuld maar denk dat je zo al stukje verder bent
( normaliter iet wat langer van stof, nu even geen tijd en zin ( zeg het maar gewoon eerlijk )
 
Vlotjes draaien of een paar omwentelingen maar?

Dus de monello middelen zijn uitgewerkt als ze glazig zijn? Maar eigenlijk hebben ze na het uitwerken op stand 1 al niet echt meer hun kleur omdat de laag dun is. Of moet ik misschien wat meer op men pad doen? En iemand ervaring met SSR die stof geeft?

Ivm afnemen doe je mij aan nog iets denken: neem je droog af na elke stap en enkel voor het afwerken (cleaner) met spruzzo? Bij testspot wel tussen elke stap zodat je beter kan beoordelen waarschijnlijk. Eerst gebruikte ik tussenin spray&wipe maar dat ging niet beter dan droog en vaker een andere doek nodig.
 
Ben dit weekend ook voor het eerst aan het DAP-pen geweest en heb dezelfde ervaringen met Monello Inizio. Op stand 5 of 6 langzaam bewegen zodat de schijf nog wel draait. Ik denk iets minder snel dan "vlotjes".
Hou er wel rekening mee dat des te grover de combinatie (oranje + Inizio) des te zwaarder de DAP draait, want meer weerstand. Op zwart met Finale heb je minder weerstand dus draait het zaakje ook wat makkelijker.

Heb trouwens dezelfde ervaring met Inizio. Stoft meer dan Mezzo of Finale. Pad regelmatig schoonmaken en ook het polijst residu goed verwijderen van de lak voor de volgende hit hielp bij mij goed.
 
Wat ik raar vind is dat jij zegt dat je last van stoffen. Ik heb dat met geen enkel middel. Nam wel altijd af tussen de stappen en de oppervlakte was niet zo groot in totaal.
 
Nou, stoffen is misschien niet het juiste woord. De Inizio werd meer korrelig droog. Dat deden de Mezzo en Finale niet. Die bleven een waas trekken, ook na lang DAP-pen. Werden zeg maar olie-achtig.
 
Ik zou of op 10 oktober de DAP clinic gaan volgen bij ons of een behulpzaam forumlid met DAP ervaring in je buurt moet zich geroepen voelen om je tekst en uitleg te geven. Want ik heb namelijk het idee dat het wat techniek betreft de mist in gaat ;)
op een forum iets uitleggen is zeer lastig bij dit soort dingen, zien en doen, daar leer je het meeste van.
 
Ik leg mijn hand altijd op de DAP, maar druk niet echt. Is het daarom dat ik meestal een zware combi nodig ben? Toch maar eens zoeken naar filmpjes van mensen die de DAP op de juiste manier gebruiken.
 
Carclean is een beetje ver weg. Misschien iemand in Belgisch Limburg die eens een woordje uitleg wilt geven? Denk dat mijn techniek niet rotslecht is maar dat ik gewoon krassen eruit wil krijgen die daar veel te diep voor zijn.
 
Hier ben je ook altijd welkom, en dit is wel Belgisch Limburg, hamont namelijk. Geen idee waar jij van bent maar als het niet te ver is...
 
Ben van Bilzen, dicht bij Hasselt. Zowel Hamont als Budel is ongeveer een uurtje rijden. Woensdag vrij, dan nog maar eens op paneel werken. Maar ik hou het in het achterhoofd. Waarop ga je demonstreren als ik zou komen? Mijn wagen heeft geen waskringen.
 
Ow gewoon ff met schuursponsje over je auto gaan dan ben je voorzien van krasjes en plaat materiaal8d
 
Bart: Het is een zilvergrijze BMW, harde lak en kleur waar je weinig op ziet. Waarschijnlijk als je er met een lamp op gaat kijken dat er wel iets te zien valt. Ik moet eens gaan uitkijken voor een bouwlamp op staander in de reclame.

Zijn er misschien mensen die iets dichter in de buurt zitten van Bilzen? Anders is het een uurtje rijden.
 
Voor een BMW die al eens volledig gepolijst is zou het kunnen,
Mijn broer die ook een BMW rijdt,hebben we vorig jaar zijn auto volledig gepolijst,hij houdt zijn auto netjes bij,wassen met 2 emmers,mitt en droogdoek.
2 maanden geleden toen we hem onder handen hebben genomen was er ook niks van swirls te bekennen,enkel en alleen wat gebruikers sporen,al dan niet door hemzelf of andere aangebracht.
Als lichtbron hadden we TL verlichting,brinkmann,sungun,bouwlamp(2x500 watt) en halogeen spots.
 
Heb de wagen 2dehands in Duitsland gekocht, weet niet of hij gepolijst is. Deze auto is bij mij altijd redelijk correct gewassen. Zal er bij de volgende wasbeurt eens met halogeen zaklamp op kijken.

Voor verlichting dacht ik een bouwlamp 500W op staander in de hubo te halen, kost maar €20. En heb hier nog zaklampje met led's en halogeen. Moet ik toch al een eind mee geraken.