• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginners problemen / vragen.

Orbit

Detailing rookie
18 mei 2009
44
0
Ik heb gisteren mijn eerste spulletjes ontvangen van Carclean.com (snelle levering zeg!) en die wou ik natuurlijk zo snel mogelijk aan de tand voelen.

Eerst en vooral maar eens alles uitgepakt (geen fotos, was te enthousiast!) en bekijken. Ik was vooral erg onder de indruk van de bouwkwaliteit van de DAP500. Zoals elke doe het zelver ben ik wel bekend met de afwerking van de klasieke merken zoals Bosh, B&D, De Walt, Festools en de DAP500 mag zonder schaamte in dezelfde rij gaan staan. En de vriendin vond de opbergtas fantastisch om het toestel netjes weg te bergen. (niet geheel onbelangerijk gezien zij heeft meegefinancierd :cool:)
De 2e meevaller was de leuke extra documentatie en natuurlijk ook de presentjes van Carclean, niet minder dan 3 heel nuttige producten vond ik kosteloos terug in mijn pakje! :)^

Eens de zon wat was weggetrokken heb ik met m'n broertje zijn zwarte Yaris T-Sport onder handen genomen. Vooraleerst de wagen goed gewassen met de 2 emmer methode en NXT carwash terwijl m'n broer de velgen onder handen heeft genomen met de velgenborstel van Meguiars en hun hotweels reiniger.

Vervolgens zijn we gaan kleiën, dit was nog nooit eerder gebeurd en dus een hele klus. Mijn broer gebruikte de meguiars clay kit en ikzelf gebruikte de net ontvangen poorboys elastic clay samen met de :kado gekregen Spray and Wipe. Zelf vind ik de meguairs combo makkelijker te hanteren maar de poorboys combo haalde duidelijk meer contaminatie weg op kortere tijd, dat het dan wat meer moeite kost is volledig acceptabel.

Omdat het al laat werd besloten we gewoon nog een laagje sealer aan te brengen om ons harde werk te beschermen. Daarvoor heb ik de DAP gebruikt samen met een rooie LC pad en de NXT liquid wax die ik nog had rondslingeren.

Deze morgen wou ik dan eens kijken wat er mogelijk was met de nieuwe producten die ik had besteld, te weten:

Poorboys World - SSR1 Light Abrasive Swirl Remover - 473ml
Poorboys World - Professional Polish - 473ml
Poorboys World - Black Hole - 473ml
Poorboys World - EX Sealant with Carnauba - 473ml

Lake Country - Curved CCS 6.5 inch White Polishing Pad
Lake Country - SmartPads CCS 6.5 inch Green Light Polishing / Finishing Pad
Lake Country - Curved CCS 6.5 inch Black Finishing Pad
Lake Country - SmartPads CCS 6.5 inch Red Ultrasoft Wax/Sealant Pad

De motorkap is er het ergste aan toe en werd dus het eerste onder handen genomen. Eerst alles netjes afgeplakt en dan heb ik 2 passes gedaan met de SSR1 op de witte pad. Tot mijn grote teleurstelling waren de verschillen maar klein, enkele kleinere krasjes zijn vervaagd en wat oxidatieplekken zijn verdwenen maar het gros van de krassen is nog duidelijk zichtbaar in de zon. Daarna een pas gedaan met de Prof Polish op groene pad hetgeen relatief gezien meer resultaat opleverde, een groot stuk van de kleine micro krasjes verdwenen als sneeuw voor de zon alsook de laatste resten oxidatie pleken. Afwerken deed ik met black hole en de EX op respektievelijk zwarte en rode pad.


Zoals duidelijk te zien op de foto zijn nog lang niet alle krassen weg, is dit te hoog gegrepen voor SSR1 en moet ik uitkijken naar zwaardere middelen? En dewelke dan? Of moet dit wel kunnen met SSR1 en doe ik iets eenvoudigweg verkeerd?

Ook vond ik dat de DAP500 toch wel enorm hard trilde op de standen 4-5 en 6. hard genoeg om het moeilijk te maken de DAP goed vast te houden en virtueel onmogelijk om goed in te schatten hoevele druk je op de lak zet. Zonder pad trilt het toestel helemaal niet, dus ik vermoed dat het probleem in de centrage van de pads zit. Iemand enige tips hierover? Had ik kleinere pads moeten bestellen die beter centreren ?

Ook is me nog niet helemaal duidelijk hoeveel product je moet gebruiken, er is toch een kleine CM uit mijn flesje SSR1 gebruikt en dat alleen voor de motorkap. Ik ben namelijk gestart met enkele 'erwtjes' SSR1 maar ik had de indruk dat ik echt meteen door het product heen zat (10-15 sec) en dan ben ik meer gaan gebruiken waardoor het toch een minuutje of 2 duurde eer ik wit stof kreeg (zoals vermeld op de verpakking).
 
- Trillen komt door de 6.5" pads, met 5.5" is dit stukken minder!
En je hoeft niet echt druk uit te oefenen op de DAP

- NXT liquid wax had je neem ik aan niet op de motorkap gebruikt 's avonds?
Want als je dan de volgende dag met de ssr erop gaat is dat niet echt handig.

- Van wat krassen die je laat zien ben ik niet helemaal zeker van of je die met je DAP weg krijgt.
Hoewel ik laatst wel versteld stond (foto's op het forum) van wat de DAP wel aan kon met mezerna.

- Stapje hoger in SSR valt altijd te proberen, of een beetje spelen met de pads.
 
Eerst en vooral ,leuke wagen en zeker de wielen zijn geslaagd !

Of je nu zwaarder moet gaan is moeilijk om te zeggen ,dat zal je dus moeten testen.
Wat meer variatie aan producten en pads in je collectie maakt het dus ook wat makkelijker.

Het kan ook zijn dat je de machine te snel beweegt ,omdat het een DA is kan je langzaam bewegen ,geef de pad en het product de kans om te werken. Heel langzame bewegingen met middelmatige druk.

Je zou normaal met 3 erwtjes producten makkelijk moeten toekomen voor een oppervlak van 40 x 40 cm. Hier moet je dus ook op letten ,werk niet op te grote oppervlaktes ,zo kan je ook echt de korrel in het product afbreken ,te grote oppervlaktes en het product zal snel drogen en je kan het polijstmiddel niet meer goed gebruiken.

6,5" pads mogen geen probleem zijn , 5,5" centreet natuurlijk iets makkelijker. Gewoon goed opletten dat hij mooi in het midden zit ,anders krijg je inderdaad vibraties.

Ik zou de SSR 1 en de witte pad nog een kans geven ,desnoods doe je meerdere hits.

En maak ook regelmatig je pads proper ,als je er langer mee werkt zonder te reinigen verliezen ze een groot deel van hun cuttingsfactor.
 
Hmmm, dan moet ik het morgen nog maar eens proberen. en kleinere vlakjes per keer aanvallen. Nu had ik het motorkapje in 3 'zones' verdeeld die dus wel gevoelig groter waren dan 40x40cm.

Wat is trouwens de beste manier om je pads te reinigen? En dan bedoel ik dus tijdens de polijstwerken. Na een grote klus gaan ze natuurlijk de wasmashine in maar hoe krijg je ze makkelijk even snel tussendoor proper? En wanneer is een pad te vuil? Mijn witte pad is nu lichtroze van de SSR1 maar dat was ze al na 5 minuutjes.
 
Vuil zouden ze niet echt mogen worden ,als de wagen goed is gewassen en gekleid dan toch.
Het polijstmiddel kruipt in de pad ,en maakt de structuur en de foam wat zwakker. Wassen met wat dreft reinigt ze echt goed.
Snel tussen door doen is natuurlijk niet hetzelfde ,maar je kan een microvezel tegen de pad houden terwijl de machine draait.
 
Hmm, even geprobeerd om en MF doek tegen de pads te houden maar dat was helemaal geen succes. Ik ben ze dan maar met de hand gaan wassen met wat dreft en lauw water, de ontvetter goed inmasseren en dan spoelen. Alle pads zien er weer goed uit behalve de witte die nog steeds onverminderd knalroze is :party:

Ondertussen hier op het forum een groot aantal showcases bekeken en het valt me op dat zowat altijd zwaarder spul word gebruikt als SSR1 + witte pad. Ik ben dus van plan een oranje pad bij te kopen alsook SSR2 of 2.5. Zo kan ik nog in 3 stapjes grover gaan werken. (SSR1 op oranje, SSR2/2.5 op wit, SSR2/2.5 op oranje).

Maar of ik nu moet kiezen voor de SSR2 of SSR2.5 is me helemaal niet duidelijk, wat wel opvalt is dat er maar weinig van SSR2 gebruik word gemaakt en veel meer van SSR2.5.
Kan iemand dit toelichten? Ik snap niet goed het verschil tussen beide producten.

Ohja, bij welke stappen moet wat afgekleefd worden? Ik heb begrepen dat matte trims en rubbers zowat ALTIJD afgeplakt moeten worden, maar hoe zit het met glas en lichten? Hebben die geen baat bij een pas met bijvoorbeeld SSR1? Of eerder de Profesional Polish die ik plan vaker te gebruiken eens de krassen en swirls voldoende zijn weggewerkt.
 
Pak lekker ssr 2.5

Zelf heb ik ook en toyota maar dan de Avensis
En op hem gebruik ik 2.5 op oranje dan ssr 1 op wit en eindigen met pro polish op licht green.

Succes:)^
 
Dat is exact wat ik van plan was, maar desalnietemin ben ik erg benieuwd om het verschil tussen de 2 en de 2.5 te leren kennen. Er moet toch 'iets' zijn wat ze differencieert, nietwaar?
 
Als ik dit zo lees zou ik proberen een van de DAP workshops van CarClean bij te gaan wonen!
Ik had dezelfde soort vragen, en in plaats van te horen wat het antwoord was heb ik het zelf kunnen zien en doen die dag!

Het verschil tussen SSR2 en SSR2.5 is een stuk groter dan het getalletje je doet geloven. Niet alleen qua werkzaamheid maar ook hoe het finisht. Ook heb ik gemerkt dat de keuze van je pad en de juiste snelheid op de DAP net zo belangrijk is als de keuze van het middel!

maar ik had de indruk dat ik echt meteen door het product heen zat (10-15 sec) en dan ben ik meer gaan gebruiken waardoor het toch een minuutje of 2 duurde eer ik wit stof kreeg (zoals vermeld op de verpakking).
Als het product gaat stoffen ben je volgens mij al te ver. Je moet doorgaan met het verwerken tot het vaseline-achtig is (kleurloze film op je lak)
 
Orbit zei:
Ik ben namelijk gestart met enkele 'erwtjes' SSR1 maar ik had de indruk dat ik echt meteen door het product heen zat (10-15 sec) en dan ben ik meer gaan gebruiken waardoor het toch een minuutje of 2 duurde eer ik wit stof kreeg (zoals vermeld op de verpakking).

Benevel voordat je de SSR aanbrengt op je LC pad deze eerst eens met de Spray & Wipe.
Ik had hetzelfde probleem (geen vaseline look en snel stof) en bij mij is het zeker 80% verbeterd door de pad in te nevelen met de S&W.

Gr. Arjan
 
Jah, die workshop leek me ook reuze interesant, maar ze zijn ten eerste al volzet tot september en bovendien is het als Belg die ten zuide van Brussel woont wel een héél stevige rit.

Die tip om de pads in te nevelen zal ik eens testen, al had ik net ergens anders gelezen dat het absoluut taboe was om de pad te 'primen' omdat je dan heel wat cutting power verliest.

Hetgeen ik heb kunnen opmaken betreffende het verschil tussen de SSR2 en de SSR2.5 is dat de SSR2.5 vaak geen nabehandeling vraagt maar de SSR2 wel. Kan iemand dat bevestigen? Het klinkt me nogal onlogisch namelijk :s
 
Het vochtig maken van de pad zorgt ervoor dat de zuigende werking van de pad wat minder wordt, zodat het polijstmiddel minder in de pad trekt. Het lijtk me overigens sterk dat de cutting van de pad daardoor minder wordt: de structuur van de pad - en daardoor de cuttingfactor - blijft m.i. gelijk
 
Zo zie je maar hoe misleidende informatie er te vinden is op het internet. En meteen is het belang van een goed forum weer eens bewezen:)^

Ik schrap alvast de SSR2.5 uit m'n lijstje en vervang hem door SSR2. Oranje pad blijft een goede keuze? Had hier namelijk op het forum al gelezen dat de heavy groene pad soms wat gekke resultaten geeft.
 
Hey Orbit,

Hoe is het met de yaris van je Broertje afgelopen? Heb je de krassen eruit gekregen?

Ik heb vandaag toevaalig mijn broers Yaris T-sport ook gedaan. Vlgens mij dezelfde kleur.

Ik kreeg er met mijn grofste combi, dap + oranje pad en SSR2 de grote/diepe krassen er niet uit. Vreemd, want ik had verwacht dat de lak vrij zacht zou zijn.
Ben nu van plan om over te gaan op de mernzerna super finish of de SSR3.

Was even benieuwd naar jouw bevindingen...
 
Orbit zei:
Jah, die workshop leek me ook reuze interesant, maar ze zijn ten eerste al volzet tot september en bovendien is het als Belg die ten zuide van Brussel woont wel een héél stevige rit.

Die tip om de pads in te nevelen zal ik eens testen, al had ik net ergens anders gelezen dat het absoluut taboe was om de pad te 'primen' omdat je dan heel wat cutting power verliest.

Hetgeen ik heb kunnen opmaken betreffende het verschil tussen de SSR2 en de SSR2.5 is dat de SSR2.5 vaak geen nabehandeling vraagt maar de SSR2 wel. Kan iemand dat bevestigen? Het klinkt me nogal onlogisch namelijk :s


Ben zelf ook van plan een Dap 500 aan te kopen bij CC,
Meschien is dit een idee om een te zien een workschop te organiseren voor belgen
dan zouden we eventueel in groep kunnen gaan en de kosten delen.
Ik ben toch al geintreseerd .
Weet natuurlijk niet met hoeveel belgen we op dit forum zitten
en een Dap hebben of aan te schaffen willen bij CC

Grtz M
 
Om eerlijk te zijn heb ik niet meer omgekeken naar de T-Sport, die stond namelijk toch al netjes te blinken (inc swirls) en zal nogmaals stevig onder handen genomen worden als de sealer zijn beste tijd heeft gehad. Wel nog enkele spots getest en oranje + SSR2 gaven bij mij toch mooie resultaten. Diepe krassen zijn inderdaad niet weg, maar het is dan ook geen rotary én ik heb geen lakdikte meter, ik streef dus zeker niet naar de perfectie. Met een sterke verbetering ben ik al ruim tevreden :)

We hebben echter wel een totale detail gedaan op de nieuwe Yaris van mijn vriendin (ook zwart) en die is echt met sprongen vooruit gegaan. Daar was oranje + SSR2 echt een prima combi, ging vlot maar niet TE vlot, dus hier en daar 2 passes moeten doen maar op de meeste plekken was het verschil echt prima. Ik was wel overgestapt op 5.5 pads die duidelijk wat meer 'oompf' hebben dan de 6.5 pads.

leuke anecdote: Vlot 10 dagen na de detail beurt (en 800 km + regen) stonden we voor de woning van mijn ouders geparkeerd naast een spiksplinternieuwe Mini clubman, eveneens zwart en toen we binnenkwamen zij mijn moeder spontaan: "nu snap ik waarom je al die tijd aan het kuisen van die wagen hebt besteedt!" En jah, het verschil was enorm en best wel een schande voor een nieuwe 'premium' wagen om zo dof te worden afgeleverd.

@ Mistertop407

Dat is nu eens een idee! Ik zou dolgraag een workshop volgen en liefst voor september, dan start de avondschool weer en dan is vrij tijd zo goed als onbestaand. Nu zit ik zelf wat te knoeien op een testmotorkap maar dat is toch echt niet hetzelfde. Mischien kunnen we wel een crewlid van CC overtuigen om zich eens zuidwaarts te begeven :D Al zou ik niet weten waar zo'n meeting te organiseren :|
 
Tja als er iemand zich geroepen voelt dit te organiseren , ik heb zelf niet zo veel organisatie talent:s

Kunnen eventueel wel in groep naar NL rijden dit scheel ook wel wat,

Dus als er zich iemand geroepen voelt deze te organiseren laat maar ff horen jongens:weetniet


Groeten Robby ( Aka mistertop407)
 
Je moet eerst vragen wanneer Tim met zijn team terug tijd hebben om een workshop te geven. En of ze het willen doen!

Organiseren is niet moeilijk je moet een eind willen rijden en men kan carpoolen maar dat zou uit ieders provincie geregeld moeten worden.

Dus volgende vragen:

Carclean(Tim): ja/nee
organisator: Wie
 
Natuurlijk moet Tim de tijd en willen een workschop organiseren voor belgen.
En Tim zal ook wel op verlof willen na een jaar hard werken.
Dus laten we maar ff wachten wat Tim er van denkt.

Grtz M