• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

(Beginners)vragen over glass coating i.c.m. een wat oudere auto.

Bastognekoek

Detailing rookie
30 okt 2022
10
15
Hoi,

Ik heb even een aantal vragen over glass coatings. Ben sinds kort in het bezit van mijn eerste polijstmachine en daarbijbehorende pads, middelen en wax. Ik heb onlangs de motorkap en kofferklep gedaan. Heb nog geen tijd gehad om de hele auto te doen, maar kon ook niet wachten om het te proberen :). Ik was erg blij met het resultaat. Na een paar keer wassen wel weer wat swirls erop, maar goed. Ik wil binnenkort de hele auto gaan doen. Alhoewel ik blij ben met het resultaat, vind ik het nog best veel werk. De wax die ik nu gebruikt heb is de Collinite 850. Verder prima, maar ik zoek eigenlijk iets wat langer stand houdt en kwam zo bij de glass coatings uit.

Deze viel me op: Q² CanCoat EVO Essentials Protection Kit. Schijnt voor een beginner prima en heeft een standtijd van 12-18 maanden.. Nu de vragen:

  • Ik rij een BMW E46 uit begin 2001 (hieronder een foto voor de kleur), een inmiddels wat oudere auto. De enige keer dat ik een glass coating in het echt heb gezien, was op een Audi RS6. Die RS6 had een hele felle blauwe kleur en i.c.m. de coating vond ik het eigenlijk "too much". Het zag er een beetje "nep/te gelikt" uit (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Maar ik weet dus ook niet zeker of dit aan de glass coating lag. Ik vraag me dus af of zo'n glass coating überhaupt wel mooi is op een oudere auto? Of is het gewoon vergelijkbaar met een wax en houdt het langer stand?
  • Indien ik voor een glass coating zou gaan. Vinden jullie dit ook een goede set voor een beginner: Q² CanCoat EVO Essentials Protection Kit - https://www.carclean.com/nl/gyeon-gyeon-q-cancoat-non-aerosol-essentials-protection-kit.html
  • De Q² CanCoat EVO Essentials Protection Kit heeft dus ongeveer een standtijd van 12-18 maanden. Wat kan ik na bijv. 11 maanden doen. Moet ik de auto dan opnieuw polijsten en weer coaten of kan ik hem wassen en weer coaten?
  • Gebruik je deze coating ook op de velgen?
  • En nu ik hier toch ben, wat is beading?

IMG_2088.JPG
 
Alles valt en staat met de voorbereiding.
Vaak geeft een coating inderdaad een wat "kille" uitstraling dan een wax die juist weer een "warme gloed" geeft.
Voordeel van een coating is dat deze minder onderhoud nodig heeft dan een wax en/of sealant.

Zelf ben ik fan van old school waxen, dit geeft je echt een "ik ben klaar of de welbekende kers op de taart" gevoel, iets wat ik mis bij een coating.

Beading zijn de druppels die op je lak liggen.
20221115_092604.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Bastognekoek
Edit; Nicknameless was mij voor

Beginnen bij het begin. Beading is dat er lekker ronde druppels op de lak blijven liggen na een regenbui.
Als je nu een polijstmachine hebt, ga je die wel vaker gebruiken, zo gaat dat nu eenmaal.
Dus reken er op dat je eens per jaar polijst, misschien wel twee keer.

Polijsten helpt enorm de glans te herstellen, met metallic is dat effect groter en met blanke lak nog een keer
Als je een kleurlak hebt zonder blanke laag maakt de coating wat minder effect dan metallic met blanke lak.
Je moet voor jezelf bepalen wat je mooi vindt.

Cancoat is een makkelijke caoting, maar bij elke coating moet je secuur werken.
Vooraf polijsten en goed ontvetten, zowel om te beoordelen als voor de hechting
Als begin zou ik de achterklep nemen en helemaal af maken
Dat ie een mooi recht vlak, niet te groot en makkelijk te beoordelen
Kan je daarna stap voor stap verder.

Op de velgen gebruik ik Gyeon Rim, en niets anders meer.

Succes
 
Zelf rijdt ik ook met een oudere auto (2003).
Ondanks dat ik een behoorlijke wax verzameling heb, heb ik voor deze toch gekozen voor een coating.

Reden is dat de auto hierdoor veel beter is bestand tegen invloeden van buitenaf.
Het grote verschil tussen een wax en een coating is dat (zoals Patrick ook al aangaf) een verse wax laag een natte warme gloed geeft en een coating een wat koudere glans.

Mocht je willen weten hoe ik het destijds heb aangepakt, kijk dan eens in dit topic :
 
@Juffer1 Dat ziet er heel goed uit!

Denk dat ik hem nu eerst een keer helemaal polijst en in het voorjaar voor een coating ga. Maar wat moet ik doen als ik op een gegeven moment besluit de coating opnieuw aan te willen brengen.

Kan ik er dan gewoon overheen polijsten of moet je dan de coating eerst verwijderen? Indien het laatste, zijn hier dan bepaalde middelen voor?
 
Of je tussendoor moet polijsten is afhankelijk van de staat van de lak (heb je krasjes of niet)
Maar de lak moet wel schoon zijn voor een volgende bescherming
Een coating polijst je weg als je een gewone polijstbeurt doet
Soms heb je daar een iets zwaardere combinatie bij nodig
 
Maar wat moet ik doen als ik op een gegeven moment besluit de coating opnieuw aan te willen brengen.


Je zal in ieder geval weer moeten polijsten, afhankelijk van hoeveel coating er nog aanwezig is, is polijsten met een medium polijst hiervoor voldoende.

Zelf heb ik vorig jaar de Zafira opnieuw voorzien van een verse coating (gewoon omdat het kon) en het ook op die manier gedaan.

Het is even wat werk om een coating aan te brengen maar qua onderhoud haal je dat er dubbel en dwars uit.