• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginnersvragen

Walter

Detailing rookie
8 aug 2014
8
0
54
ik ben me aardig aan het inlezen en how-to's aan het bekijken, maar ik heb nog een paar vragen voordat ik 'echt' aan de slag ga:

- Moet ik de pads voorbereiden voor de eerste keer met de DAP? (in de filmpjes lijkt hij droog te zijn, maar lees ook over helemaal vol smeren met polijstmiddel voor de eerste keer)
- Ik zag ook iemand Megs ultimate compound gebruken met de DAP Hoe grof is dat tov de monello polijstmiddelen?
- PH black hole, aanbrengen met de hand of met de DAP?
- ik zie ook vaak dat de naden (tussen bv motorkap en spatbord worden afgeplakt. Is dit vanwege het stof, en haal je die dan weg net voordat je daar gaat polijsten?
- Wat werkt beter op velgen om teer te verwijderen; tar.x of Gyeon tar, of Kleien?
- Welke cone kan ik het beste gebruiken om de velgen te polijsten?
- Hoe is de Gyeon klei met Megs detailing spray?

t zijn weer mee vragen geworden dan ik dacht, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Thanks!!
 
Pad primen voor gebruik: https://www.youtube.com/watch?v=1QT1ugq98ko&feature=youtu.be De eerste keer helemaal insmeren met vingers en dan 3 - 4 dotjes (erwten formaat) eventueel bij 3e keer aanbrengen polijst een pufje detailer spray op de pad spayen. Ligt eraan welke ultimate compound van megs, er zijn erbij die niet voor machinaal bedoelt zijn. Pb black hole, kan met zwarte pad of met het handje. https://www.youtube.com/watch?v=MYqhL6DrAPo&feature=youtu.be De gebruikte polijst is lastig te verwijderen vanaf kunstof daarom plakt men deze af. Teer verwijderen na velgen gereinigt te hebben. Dit gaat het beste met tar remover. Kleien van de velgen kan daarna.
 
Welkom en hallo. Tip; zoek functie ;) (werkt meestal sneller dan wachten op antwoord)

- Moet ik de pads voorbereiden voor de eerste keer met de DAP? (in de filmpjes lijkt hij droog te zijn, maar lees ook over helemaal vol smeren met polijstmiddel voor de eerste keer)
Pufje detailerspray is voldoende. De eerste keer misschien een druppel of 2 extra op je pad, maar je hele pad vol smeren is ook niet echt de bedoeling.

- Ik zag ook iemand Megs ultimate compound gebruken met de DAP Hoe grof is dat tov de monello polijstmiddelen?

- PH black hole, aanbrengen met de hand of met de DAP?
Kan allebei.

- ik zie ook vaak dat de naden (tussen bv motorkap en spatbord worden afgeplakt. Is dit vanwege het stof, en haal je die dan weg net voordat je daar gaat polijsten?
Ook voor stof en bij de randen moet je voorzichtig zijn, daar ga je makkelijk door lak heen.

- Wat werkt beter op velgen om teer te verwijderen; tar.x of Gyeon tar, of Kleien?

tip: Valet Pro's teerverwijderaar komt vaak naar voren. Een toegewijde teerverwijderaar werkt beter dan klei.

- Welke cone kan ik het beste gebruiken om de velgen te polijsten?

- Hoe is de Gyeon klei met Megs detailing spray?
Goed denk ik. Megs QD is goed te gebruiken met klei. Ik denk dat Gyeon's klei 'gewone' klei is. Lijkt me prima dus.
 
ik ben de afgelopen dagen bezig geweest, begonnen met de BMW (118 uit 2005), gewassen, gekleid met Gyeon klei en megs spray.
De klei is vrij hard, maar doet het wel goed.
Vervolgens een testspot gedaan, na 3 hits Mezzo op groen nog steeds duidelijke krassen zichbaar.
Hierna met Megs ultimate compound op groen, het werd iets beter, maar niet alles krijg ik er uit. Wat is een stapje groffer? inizio is niet meer te koop zag ik.... Uiteindelijk het dak, kap en kofferklep gedaan, en vanavond de linker zijkant. Het is wel goed opgeknapt, maar nog steeds her en der krasjes zichtbaar.

Ik vind het ook moeilijk om te bepalen wanneer de polijstpasta uitgewerkt is. Na polijsten (UC op groen, finale op wit), met Gyeon prep schoongemaakt en PB black hole er over, maar ik zie niet veel resultaat hiervan. vervolgens een laagje megs carnauba was erop.
Foto na alleen wassen en kleien:
conv_804.webp

na de DAP sessie:
conv_805.webp

en dit krijg ik niet weg:
conv_806.webp

ziet er niet verkeerd uit voor de eerste keer:
conv_807.webp

actie foto:
conv_808.webp

en het resultaat:
conv_809.webp

nog tips? thanks!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke pads heb je? Lichtgroen is namelijk ook te koop bij carclean als CSS light finishing pad Als je de heavy polishing pad hebt, dan heb je nog een aantal pads met meer kracht hierboven.
 
Walter;n402121 zei:
nog tips? thanks!!
Tips: Zoekfunctie? En lezen van het forum. Er staan hier handleidingen en tutorials op die al je beginnersvragen beantwoorden. ;) Werkt sneller dan wachten op een antwoord.

https://forum.Carclean.com/#handlei...ig-exterieur-stappenplan-machinaal-dap500-900

Daar staat alles in, van grovere combinaties naar een alternatieve polijstmiddel voor Inizio, naar wanneer je kan zien of de polijstpasta is uitgewerkt.

Wat er niet in staat is dat veel Meguiars wax producten ook cleaners bevatten. Deze verwijderen ook geheel of gedeeltelijk de onderliggende laag, in dit geval Black Hole. Dat is zonde van de glaze. Een pure wax, eentje zonder cleanende eigenschappen, tast de onderliggende glaze niet aan. Er zijn veel pure waxen bij carclean, zoals Poorboy's Natty's (Wit, Blue, Red), Dodo Juice, Autofinesse, Collinite, Monello, Autoglym HD.

Succes! :-)^
 
Ik moet nog het eea bestellen, maar lastig om de juiste spullen te kiezen. Na de blackhole kan er pb EXP op of collonite 845, over beide lees ik goede verhalen..... En ik lees dat beide worden gebruikt na elkaar.... (Komt ineens een spreekwoord in me op, Iets met bomen en bos....)
 
Walter, de keuze exp of collinite 845. Zelf vindt ik black hole daarna exp en dan natty's blue fijn werken. Maar voor de winterperiode kies ik vanwege zijn goede standtijd collinte 845. In het voorjaar zomer en najaar ga ik meer voor de looks, en in de winter vindt ik maar 1 ding belangrijk en dat is de bescherming en de standtijd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag de bmw afgemaakt, uiteindelijk twee middagen en twee avonden mee bezig geweest. (Voor alleen de buitenkant) Ik heb de blackhole achterwege gelaten en alleen een laagje meg wax er op gezet. En na het lezen van het hoe en wat over wetsanden ook een begin gemaakt met een reparatie van een kleine schade op de voorbumper (zo n leuk betonnen paaltje van 30cm hoog.....), eerst geschuurd met 1000, bleek dat ik alleen nog korrel 4000 heb ligeen, dus na meerdere hits met ultimate compound op groen toch weer glad gekregen. Vervolgens met de lakstift bij gewerkt, en binnenkort weer schuren (en morgen nog korrel 1500 en 2500 bestellen) Oja, wielen gedaan met pb apc 1:5, gaat super, en daarna iron x. Dus vrouwlief kan weer voor de dag komen!
 
Dit weekend de volvo aangepakt, dit is het enige moment dat het niet fijn is dat de auto zo groot is.... wat en lap plaatwerk....
Ook hier bleek mezzo op groen niet veel te doen, dus maar weer megs UC op groen gepakt, sommige delen twee keer gedaan, maar helemaal krasloos is hij nu niet.
Daarna finale op wit, afnemen met gyeon prep, blackhole op zwarte pad op de DAP, gaat erg goed.
Maar nu kwam het probleem: ik wilde de pad uitwassen en voor de ex-p gebruiken, maar hij werd niet schoon met dreft en warm water..... Dus toen de ex-p met de hand opgebracht, maar dat ging niet zo soepel; op sommig plekken een mooie wittige waas, op andere plekken leek het alsof er helemaal niets zat. En nu na een paar dagen blijkt vuil vrij vast op de lak te zitten. (zitten steeds zwarte stipjes op die ik er met mijn nagel af moet drukken. Wat ging er mis? ik heb het keurig een uur laten curen. En moet ik een aparte pad voor blackhole en een aparte voor ex-p?

De velgen met APC 1:5, ironX en WD-40 gereinigd, daarna met de hand met megs UC, en megs step3 carnauba wax (had ik nog staan) gedaan. De polish cone is onderweg, dan ga ik nog een ronde doen.
De plastic trims met gekookte lijnzaadolie en een spons ingesmeerd, dit houdt erg lang, itt auto finesse trim revive die ik eerder gebruikte. Bandjes met (kuch: Action) bandenspray ingespoten. Voorlopig ben ik als beginner blij met het resultaat.
Als iemand mij nog kan vertellen hoe dat zit met de ex-p; graag!
conv_889.webp


conv_890.webp
 
Walter, APC als velgenreiniger gebruiken kan vlekken op je velgen geven. Een bmw heeft een keiharde lak waarbij de groene pad vaak niet afdoende is. Op een dap kom je al gauw terecht op monello geel of paars (wol) op stand 5/6 . Als polijstmiddel kun je monello veloce gebruiken. De compound van scholl schijnt ook heel goed te zijn. Zelfs met die combo zal je er met een dap een paar keer over doen om alle swirls enz eruit te krijgen. Daarna nog nabewerken met bv mezzo op groen stand 4 en finale op wit stand 3. Let op test spotten blijft belangrijk! Exp heb ik zelf niet dus daarin kan ik je niet helpen...