• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Behandeling nieuwe Opel Vivaro

Buiten

Detailing trainee
15 mei 2011
3
47
Begin december komt de Opel Vivaro L2H1 in de kleur Midnight Black bij de dealer binnen. We hebben aangegeven dat deze niet 'gepoetst' en gewassen hoeft te worden, omdat we dit zelf gaan doen. Graag zou ik wat advies van jullie kant zien over de behandeling van een nieuw voertuig. Ik heb reeds het topic van de Citroen DS3 bij Diventa Bella bekeken.

Ik heb mijn stappenplan en het gevraagde advies zo overzichtelijk mogelijk voor jullie opgesteld.

Mijn stappenplan
[*]Afspoelen met hogedruk
[*]Wassen 2-EM Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash
[*]C.Pro C.Quartz - Iron.X Cleaner
[*]Afspoelen
[*]Wax

Advies
[*] Kleien Ik weet dat het gebruikelijk is om kleien en (licht) polijsten toe te voegen aan het stappenplan, echter is het oppervlakte van een Vivaro enorm en wil ik het polijsten overslaan. Ik zou wel willen kleien, echter ben ik bang hiermee marring te veroorzaken.
[*] Wax Zal ik voor de Collinite 845 of C.Pro C.Quartz - CQuartz - 30ml kit pack gaan? En is de C.Quartz kit genoeg voor een Vivaro? Indien ik voor de Collinite 845 kies, wil ik eerst een laagje Blackhole aanbrengen.
[*] Kunststof De kunststof panelen al behandelen met Auto Finesse - Revive Trim Dressing of is dit nog niet nodig?

Graag jullie advies over deze stappen. Alvast bedankt!

Wasmethode
De Vivaro zal om de week met de 2-EM gewassen worden en vervolgens gedroogd met de Monello - Senza Acqua Drying Towel en Spray & Gloss (evt Reload)

Overzicht van mijn huidige producten:
1 100951 3M - 3434 afplaktape - 25mm breed
1 102143 Auto Finesse - Revive Trim Dressing - 250ml
1 100120 Autoglym - Super Resin Polish - 500 ml
1 101250 Bilt-Hamber - Auto-Clay Regular - 180g
1 101773 Carclean.com - Chemical Resistant Sprayer
1 101113 Carclean.com - Hi-Tech Foam Applicator
1 101789 Carclean.com - Liquid Shine Ultra Soft M14 Backing Plate - 4,8inch/123mm
1 102299 Carclean.com - Magical Sponge - Ergo Plus Foam Small (10x6x3cm)
1 100958 Cobra - Blue All Purpose Microfiber Towel - 40x40cm
1 100818 Cobra - Yellow All Purpose Microfiber Towel - 40x40cm
1 101219 Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
1 101911 Dodo Juice - Basics of Bling - Clay Bars - 2x55g
1 101656 Gliptone - Liquid Leather Maintenance Spray Cleaner - 500ml
1 101654 Gliptone - Liquid Leather Protection Conditioner - 150ml
1 100618 Meguiar's Professional - All Purpose Cleaner (APC) - 3780ml
1 102089 Monello - Peluche Bianco - 45x65cm
1 101576 Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5
1 101852 Monello - Raffini Inizio Forza Compound - 500ml - Cut 6/5 Gloss 2.5/5
1 101575 Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
1 102091 Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
1 100741 Monello - SmartPads CCS 5.5 inch Black Finishing Pad
1 100739 Monello - SmartPads CCS 5.5 inch Orange Light Cutting Pad
1 100739 Monello - SmartPads CCS 5.5 inch Orange Light Cutting Pad
1 100740 Monello - SmartPads CCS 5.5 inch White Polishing Pad
1 100740 Monello - SmartPads CCS 5.5 inch White Polishing Pad
1 100948 Monello - SmartPads CCS 6.5 inch Yellow Cutting Pad
1 102092 Monello - Wash Mitt
1 100575 Mothers Wax - Wheel Brush
1 102100 Polishing Power - DAP900 Zonder doos
1 101107 Poorboys World - Flesje met sprayer - 250ml
1 101029 Poorboys World - Mega Mega Plush - 40x68cm
1 101105 Poorboys World - Microfiber Applicator
1 100717 Poorboys World - Spray & Gloss - 946ml
1 101018 Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml
1 100713 Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml
1 101028 Poorboys World - Ultra Mega Towel - Blauw - 39x39cm
1 100190 Valma - Harsverwijderaar - 250ml
1 100342 Valma - Microvezeldoek - 40x40cm - Blauw
1 100339 Valma - Velgenborstel
IPA :)

Voor het kleien kan je het Mothers setje nemen , dit is een milde klei en marring zal met deze erg klein tot niks zijn.

Maar toch kan ik je polijsten wel aan raden , ook op een nieuwe wagen.Je wilt vaak niet weten wat er bij een dealer gebeurt.

En keuze voor een wax of CQuartz zal je zelf moeten maken.Maar weet niet of je binnen of buiten moet werken???

IPA niet gebruiken op de zwarte Opel lak en ik zou adviseren om te kiezen voor de collinite845.
In plaats van IPA zonnig kiezen voor de Eraser van Cpro.

@RST-Smurf: Bedankt voor je reactie. Ik zal in ieder geval de Mothers Clay kit bestellen. Ik ga de keuze voor wel/niet polijsten en kleien bepalen zodra ik de Vivaro kan beoordelen. Het is lastig om vooraf een stappenplan te maken. Aangezien het een bedrijfswagen is hoeft deze niet 100% (wel 99% ;)) te zijn. Het is dus maar hopen dat de staat van de lak goed is. Ik heb een ruimte om binnen te werken.

@Juffer1: Bedankt voor je tip. Ik ga sowieso de Eraser even bestellen. Waarom zou je voor 845 gaan?

Omdat die A veel goedkoper is, B veel makkelijker is aan te brengen, C niet afhankelijk is van de juiste temperatuur en D ook machinaal verwerkbaar is.

Keuze voor 845 is heel makkelijk.
Standtijd is echt super. Mooie beading. Easy wax on and off.

Oftewel een heerlijke no nonsens wax met een goede standtijd.

Aan de hand van de reacties hierboven ga ik voor de 845. Is mijn eerste wax en ben er zelf ook erg tevreden over. Iemand verder nog tips/ervaringen met de behandeling van een nieuwe wagen?

Veel ervaring met nieuwe wagens.

En je had hem al in je stappenplan staan de Iron-X.En raad je aan deze zekers te gebruiken ;)

Zal ik genoeg hebben aan één 500ml versie Iron X? Aangezien bij de 1000ml geen sprayer wordt geleverd :).

De Midnight Black lak van een vivaro kan je enorm mooi laten blinken.
Het is een lak die makkelijk te polijsten valt, echter raad ik wel aan om de wagen met de grootste zorg te wassen.
Dit omdat het toch een zachtere lak is, en om zo de waskrassen zoveel mogelijk te vermijden.

Zelf ga ik als volgt te werk om de Midnight Black lak van de vivaro te wassen:

- Afspoelen door middel van een hoge drukreiniger,
- Inspuiten met magifoam van autobrite, dit eventjes laten inwerken,
- De foam afspoelen door middel van een hoge drukreiniger,
- De auto wassen (van boven naar onder) door middel van een 2 emmer methode met in één emmer enkel water en de andere water met Meguiar's wash and wax shampoo. En dit in combinatie met een dodo juice Wookie's Fist handschoen.
- Vervolgens de auto afspoelen door middel van een hoge drukreiniger,
- Afdrogen met de dodo juice soft touch premium drying towel. (De zachtste doek die veel water opneemt, die ik ooit gebruikt heb)
- tot slot ga ik er altijd nog eens over met een spray wax/sealent. (Meguiar's Gold Class Carnauba Plus Premium Quik Wax, Wolfgang Deep Gloss Spritz Sealant of dodo juice Red Mist).

Wat betreft het polijsten: Hiervoor zou ik niet zoveel bang hebben omdat het een groot oppervlak is. Het oppervlak is misschien wel groot, maar het is een redelijk makkelijke wagen door de vlakke panelen :) .

Veel succes met de vivaro, en indien u nog vragen heeft mag u mij gerust aanspreken. :cool